3 390 970 läst · 18 251 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Precis det jag gjorde.. Och plötsligt stog jag utanför huset..med en kratta i handen... Problemet är ju att min lilla verkstad är i källarennorrbottenssnickaren skrev:
Har försett min nya arbetsmöbel med den första fasta fastspänningsanordningen.
Ett moment som återkommer ofta för mig är att ställa en dörr på långsidan för att fälla in gångjärn, lås och andra beslag. Tills nu har jag baxat ner dem på golvet på ett par reglar med en bit plyfa och en stående regel för att sätta ett par tvingar. Det fungerar men är lite lågt och har andra nackdelar. Nu har jag istället gjort ett par grejer av blocklimmad 15mm plyfa som enkelt går att fälla åt sidan när de inte används.
Fastspänningen görs givetvis av en excenter . Blocket har fyra skikt. Ett av skikten har uttag för excenter och ett urtag för en spännbit som är inslitsad i blocket. Om excentern går direkt mot dörren blir det märken. Spännytorna är så stora att det knappt blir något tryck per ytenhet. Risken för tryckmärken är minimal. Ändå sitter dörren som berg.
Nu hänger konstruktionen på fyra ASSA 110 gångjärn. Eventuellt kan det svara dåligt om jag skall hugga in något med stämjärn. Som det känns utan att prova på riktigt duger det. Får hitta en lösning på det senare om det behövs.
För en gångs skull ser det inte ut som skräp .
Mvh Findus
Ett moment som återkommer ofta för mig är att ställa en dörr på långsidan för att fälla in gångjärn, lås och andra beslag. Tills nu har jag baxat ner dem på golvet på ett par reglar med en bit plyfa och en stående regel för att sätta ett par tvingar. Det fungerar men är lite lågt och har andra nackdelar. Nu har jag istället gjort ett par grejer av blocklimmad 15mm plyfa som enkelt går att fälla åt sidan när de inte används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Fastspänningen görs givetvis av en excenter . Blocket har fyra skikt. Ett av skikten har uttag för excenter och ett urtag för en spännbit som är inslitsad i blocket. Om excentern går direkt mot dörren blir det märken. Spännytorna är så stora att det knappt blir något tryck per ytenhet. Risken för tryckmärken är minimal. Ändå sitter dörren som berg.
Logga in
Skapa konto
Nu hänger konstruktionen på fyra ASSA 110 gångjärn. Eventuellt kan det svara dåligt om jag skall hugga in något med stämjärn. Som det känns utan att prova på riktigt duger det. Får hitta en lösning på det senare om det behövs.
För en gångs skull ser det inte ut som skräp .
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Tjusig lösning Findus! Ang om det svarar dåligt, kan man inte ha små stödben vid behov? Eller som fälls ut när du spänner åt..
Om... är frågan. Blir det nödvändigt så ska det inte vara några lösa grejer. Ett ben på något slags gångjärn kan fungera. Avpassat så att det står stumt mot golvet mitt under lasten. Eftersom "grejerna" sitter på lyftgångjärn kan benet vara någon mm för högt så att det står helt still. Får fundera lite till
Mvh Findus
Mvh Findus
Varför det? För småsaker kanske då lådorna är jättebreda och därmed tål dom inga vikter. Arbetar med ritningar om dagarna och vet hur bräckliga dom är.richardtenggren skrev:
Men visst breda och bra översikt får man
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Rev en sjöbod igår och idag. Tog till vara lite friskt kärnvirke från grunden.
Sen gjorde jag ett par ljusstakar utav en liten bit av ena stocken när jag kom hem.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen gjorde jag ett par ljusstakar utav en liten bit av ena stocken när jag kom hem.
Logga in
Skapa konto
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Det skulle varit små glaskupor
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Kopplat in 3st C16A dvärgbrytare i huvudcentralen för att kunna få 16A 3-fas i snickarboden.
Dragit el till PAX-fläkten i toaletten.
Sågat ur nedre delen på bardrumsdörren för att kunna fälla in dörrventil.
Dragit fram el till FTX-aggregatet i källaren.
Förstärkt alla 8st 1400mm limknektar med ask invändigt (de är gjorda av aluminium).
Dregglat över nya sågklingorna som kom i posten idag (klyvklinga och komboklinga). Bordssågen har ej kommit dock. haha
Dragit el till PAX-fläkten i toaletten.
Sågat ur nedre delen på bardrumsdörren för att kunna fälla in dörrventil.
Dragit fram el till FTX-aggregatet i källaren.
Förstärkt alla 8st 1400mm limknektar med ask invändigt (de är gjorda av aluminium).
Dregglat över nya sågklingorna som kom i posten idag (klyvklinga och komboklinga). Bordssågen har ej kommit dock. haha
Var redan innan trångt på stämjärnshyllan och blev inte bättre av att mina nya....ehh ..jacs lockbettlar, tänkte köpa fyra st själv...också ska få plats. Så nu blev det ny hylla också det vanliga pusslandet att skruva om alla tavelbeslag nåt steg hit eller dit för att få in prylarna.
De runda småsakerna är neodymmagneter.
De runda småsakerna är neodymmagneter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in