Pensel lär ju inte vara så bra, spruta funkar kanon men doppa måste ju vara det bästa

• Gilla
Äppelblomma
  • Laddar…
De små förpackningarna är ganska dyra om man ser till kilopris, köper du en 25kg förpackning så är det bara att slösa. Resten kan du ge bort till någon. Tror min 25kg säck har vandrat runt bland 3 hus.

Pensel funkar utmärkt, men då det inte är målning man utför är det hur mycket tid man orkar lägga ned. Jag penselmålade all panel, tog kanske 8h i omgångar.

Äppelblomma skrev:
En fråga: Var köper jag järnvitriol i vettig förpackning? Herdins 300g eller Nitors 600g (finns 25kg oxå men känns lite väl mycket) är de alternativ jag hittat i mina lokala butiker. Hur många kvadrat räcker 10 liter till ungefär? Hittar uppgifter från 20-100 kvm.
Granngården, all fraktfritt.se (han med bensaltensiden) , plantskolor som har gott sortiment på jord o gödninng.

Järnvitriol = järnsulfat, som används tonvis mot mossa.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Ok! Så det är alltså samma sak? Är det olika kvalité eller "styrka" på järnvitriol respektive järnsulfat?

Äppelblomma skrev:
Ok! Så det är alltså samma sak? Är det olika kvalité eller "styrka" på järnvitriol respektive järnsulfat?
Samma sak. Ren järnsulfat är ren järnvitriol.

Tips - till kemikalier skall fogas MSDS eller på svenska Varuinformationsblad. I detta listas ingående ämnen och ungefärliga halter.

Kopparsulfat kallades förr för kopparvitriol ex.

Först av allt, tack för en helt fantastisk tråd!
Har en sommarstuga 100 m från (ibland stormande) Storebælt. Vid om/nybyggnad för 17 år sedan målade vi med lasyr, en grå-grön färgnyans som vi själva blandat fram (kallar den Äppelträdsbark-grå). Vi målade först efter två år, tror vi fick veta av färghandlaren att "träet mådde bra av att torka" först. Nu har jag byggt till både snickarbod, massa staket (förra sommaren), rivit och byggt helt ny storstuga i vinter. Allt det 'urgamla' (1938!) är därmed helt borta, och jag känner mig friare i färgvalen (de urgamla var traditionellt sommarstuge-danskt rött och grönt). Nu ska det bli enbart vita knutar och grå fasad.
Och så fick jag tips om järnvitriol/tjärvitriol. Och blev kär.

Jag har förstått av denna långa tråd att JV ger inget skydd, bara ökar takten på den naturliga grånaden. Men jag har också förstått att hållbarheten (ni med stugor på västkusten) ändå är helt ok på obehandlat/JV-behandlat trä? Nästa generation får byta panel om 40-50 år helt enkelt... Tjärvitriol verkar inte var annat än 'ett sätt att locka JV-intresserade över' till nåt målat/skyddande?

Den gamla delen (2000) har jag förstått att den kan jag inte behandla med JV med mindre jag byter panel. Och det finns det ingen anledning att göra. Så där målar/laserar jag igen - men byter nyans till mer grå-grå (istf grå-grön). Där är det också mörkt och fuktigt på nordväggen, så den behöver lite skydd. Den gamla och den nya delen möts i ett hörn och just där behöver jag tänka till lite. Kanske rent av välja en mer grå-svart lasyr på hela den gavelväggen för att skapa lite kontrast! Vad tänker ni?

• Hörn av en sommarstuga med gråmålade väggar och vita knutar, omgiven av en träterrass under klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sommarstuga med grå fasad och vita knutar, omgiven av en träterrass med utemöbler.
    Skapa konto
  • Trädäck med bord och stolar framför sommarstuga med grå fasad och vita knutar under klarblå himmel.
    Skapa konto
När man tittar på bilderna skulle jag säga att du kanske skulle fundera på att bryta i knuten där altanen börjar istället för hörnet för att få det att se mindre ut som ett hus+tillbygge. Men det beror lite på var nästa gräns mellan JV och lasyr går. Jag tänker att estetiskt så kanske man skall sträva efter att få det att se ut som ett från början tänkt tvåfärgat hus istället för ett gammalt i en färg med ett JV tillbygge. Och i så fall skulle jag välja att bryta kraftigare mot JV:en med t ex en svartare nyans på det gamla och JV resten (men smaken är delad och jag gillar mörka hus). Har sett en del snygga tvåfärgade hus där JV står för den ena färgen. Men tänk också på att JV skiftar ganska mkt över år, mellan fasadriktningar och med väder/ljus. Vårt stuga går idag 3,5 år efter bygget från silvergrått (norrfasad+sol+torrt) till mörkgrå-grönt. (sydfasad+fuktigt+mulet) och allt där emellan. Det är delvis det som är charmen med JV. Fasaden lever sitt egna liv och jag är glad att vi inte målade falurött i svart som vi tänkte från början. Låter man panelen sitta uppe som du har det obehandlad en tid verkar det som man slipper den nästan påskgula fasen i början då man tvivlar och funderar på vad man gjort?!

• Gilla
Pernille och 2 till
  • Laddar…
Trevlig utbyggnad, är tyvärr dålig på det estetiska (som du frågade om). Hur gick det?

Tack för rekommendationer och svar. Har nu bott i stugan ett par veckor och har bestämt mig - men jag är färgblind så helt bestämt blir det inte förrän design-dottern kommer hit i slutet augusti och godkänner :)
Den gamla delen ska målas om i en mörkare grå lasyr. Den gröna tonen helt bort. Det innebär att fönsterfoder på den gamla delen blir ännu mörkare grå, nästan åt det svarta hållet. Även den sista delen på gaveln (med det tvådelade fönstret) får denna färg/lasyr.

Resten - nybygget, skjulet på baksidan av huset och allt staket (mycket staket är det...) blir behandlat med järnvitriol - men inte förrän nästa sommar. Så då är den sommaren räddad... :p och nybygget ser ut som en tillbyggnad hur man än målar - det är helt ok. Återkommer med bildbevis.

Hur skarvar man lämpligast stående panel som behandlas med järnvitriol?
Bara rakt eller ska man vinkla skarven något för att vattnet ska rinna av enklare?

Du gerar brädorna ca 15grader, skarv läggs mellan reglar på en ca 50 cm lång brädbit.

Hej. Detta är ju hur sjukt bra tråd som helst! Jag har läst från början till slut, och är väldigt sugen på att järnvitriola min träfasad i mitt kommande hus. Men eftersom jag bor i Skåne så är jag lite orolig att vårt fuktiga klimat kan bli ett problem. Jag bor dessutom mitt i Skåne, med mycket lövskog runt, så det blir väldigt fuktigt i luften här.

Är det någon som har järnvitriolat sin fasad och som bor i ett lika fuktigt klimat? I så fall, vad blev resultatet? Har det märkts några fuktskador, och hur är det med algpåväxt etc?

Vårt hus ligger 10m från havet, södra Norrland dock men inga spår efter konstigheter efter 8 år. Annars, kolla in tjärvitriol, det är skydd.

• Gilla
Kbsv
  • Laddar…
Stående slätspontad panel med 28x70 spikläkt, låter det som en bra lösning vid behandling med järnvitriol?

Tänker främst på luftning.

Ni som har skarvat sående granpanel, har det blivit fult efter en tid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.