Vi har bestämt oss att bygga hus på löpande räkning med lokala snickare. Tyckte först att det blir ett mycket riskabelt projekt men bara eftersom de hade goda referenser (de byggde åt mina svärföräldrar) så tänkte vi att det kan vara värt att ta den risken. Vi har två snickare:en av dem har specificerat antal timmar/dag från första början...Den andra ger oss bara en klumpsumma på timmar exempelvis 110 timmar v.7-9... Vi har bett honom ett antal gånger speca timmarna på samma sätt som den andra gör men utan resultat. Nu när vi sa att vi betalar fakturan först när han har redovisat timmarna så säger han att han känner sig kränkt och tappat arbetsglädje flr att fortsätta jobba hos oss och känner egentligen för att sluta direkt. Han menar att det är ingen som specificerar timmar på det sättet i byggbranschen (utan hans kollega då som är undantaget). Han känner sig kränkt och orättvist behandlad när han gör allt han kan för att spara pengar åt oss..
Värt här att nämna att huset skulle vara klart i december, sen i februari March... Nu är det april ut som gäller.
Min fråga är då vad det är som gäller i byggbranschen? Vi har inte för avsikt att vara kontrollerande eller ännu värre "kränkande" :( Dels tar pengarna slut och jag är ytterst orolig om vi kan slutföra projektet och dels tyckte att det är helt enkelt rimligt att vi får de timmarna specificerade..
Vi säger ni?

Jag säger och tror, att den här snickaren/mannen har personliga problem. Deprimerad, utarbetad, sjukdom, eller familjeangelägenheter. Det handlar troligtvis om att han känner att han inte räcker till.
Att jag tror det, beror på sättet han uttrycker sig.
Att bygget är försenat ger förståelse för om han känner att han inte räcker till. Troligtvis skulle han behöva sjukskriva sig, men i en egen firma är det oftast inget alternativ.

Han ska kunna precisera antalet timmar. Det gör alla seriösa hantverkare, då det är löpande räkning. Särskilt om så önskas av kunden.

Prova att prata med den andra snickaren, vilket väl är hans kollega. Förklara att ni vill ha specade timmar. Kanske får ni även en förklaring till problemet av honom.

• Gilla
Herc och 4 till
  • Laddar…
Tack för ett snabbt svar! Vet helt enkelt inte riktigt hur vi ska hantera detta, vad som är rimligt och vad som kan anses kontrollerande. Med tanken på att det inte är små belopp vi pratar om och bygget är försenat så vill tycka att de borde förstå oss också.

Att skriva upp när man kommer och går på dagarna borde väl inte vara så svårt. Det är ju ingen dagbok ni önskar utan mer att få veta vart pengarna går och om det finns någon koppling till att bygget dragit ut på tiden.

Vad är anledningen till att det inte blir klart?

• Gilla
Saevve
  • Laddar…
Saevve skrev:
Tack för ett snabbt svar! Vet helt enkelt inte riktigt hur vi ska hantera detta, vad som är rimligt och vad som kan anses kontrollerande. Med tanken på att det inte är små belopp vi pratar om och bygget är försenat så vill tycka att de borde förstå oss också.
Han förstår dig säkerligen. Men tänk även på att det rör sig om enorma belopp, även för honom. Jag är själv hantverkare, och vet hur det känns när det blir för mycket. Även om bygget går som det ska, så är det något man ligger och funderar på, och försöker hitta lösningar på, precis hela tiden. Man är rädd att förlora kontrollen över bygget, då det annars blir enormt dyrt. Gör man fel, någonstans, kan det kosta 100.000 att åtgärda. Speciellt i slutet av varje större uppdrag, är energin slut. Man har inte sovit ordentligt på veckor. Knappt ens kunnat koppla av. Även om det är på löpande räkning, så vill man som seriös hantverkare, alltid göra kunden nöjd.

Jag förstår absolut ditt dilemma. Men mitt enda råd är nu att prata med hans kollega.

Det låter klokt! Jag håller med dig och kommer att göra det. Uppskattar verkligen dina åsikter som hantverkare.
För att ge lite mer bakgrund så vill jag nämna att vi tycker han är väldigt duktig och uppskattar hans insatser som hantverkare.
Vi har byggt ett hus förr... Då var det ett nyckelfärdigt standard hus. Denna gång vågade vi mer och allt var inte standard så visst har våra snickare haft en del utmaningar.
Däremot just han har varit borta en del på semester under byggnadstiden (minst tre gånger eller fyra) vilket var naturligtvis helt ok med oss just för att ladda batterierna.. första veckan i mars var han också borta på ett annat jobb. Då känns det inte riktigt som att det är prio för honom att slutföra just vårt husbygge fast jag vill bli försiktig här för att ta förhastade slutsatser.. Känner mig lite förvirrad.

Kan sammanfatta att hela projektet baserades på tillit hittills. Och jag fortfarande litar och vill lita på våra snickare.
Vi har inget avtal för helheten utan de fakturerar timmarna allt eftersom. Fel av oss att vi inte begärde specifikation på timmar från första dagen. Eller vi gjorde det och fick inget tillbaka men betalade fakturan ändå.
Tråkigt att det blev tråkig stämning på slutet då han känner sig kränkt.

S
så stort projekt så det skall föras ID06 ELEKTRONISK PERSONALLIGGARE

försening är oftast att kunden ändrar nån deltalj, matrailleverans problem, strejker,olyckor/sjukdom(lite firma)

• Gilla
Saevve
  • Laddar…
Holmspel skrev:
Att skriva upp när man kommer och går på dagarna borde väl inte vara så svårt. Det är ju ingen dagbok ni önskar utan mer att få veta vart pengarna går och om det finns någon koppling till att bygget dragit ut på tiden.

Vad är anledningen till att det inte blir klart?
Nä det är absolut ingen dagbok jag förväntar mig utan antal timmar/dag. Har förståelse också för att man behöver vila/ samla tankar under arbetstiden också. Gillar inte att han får mig nu att tro att vi kräver nåt avvikande som ingen annan gör. Vi har faktiskt gett dem massor med frihet i det här projektet just för att vi litar på dem.
Varför det blev försenat? Enligt mig för optimistisk tidsuppskattning. Det är inget standard hus vi bygger men det visste de från början. Det är inga överraskningar som kom på slutet men eftersom det var på löpande så antar att de inte hade så stort intresse för att ta reda på alla detaljer från början. Vi har ritat huset och köpt det mesta material utomlands innan man började gräva i marken så det var inga nya saker som tillkommit i efterhand.

Innebär detta att hantverkaren bara gissar hur mycket han jobbat? Hur kan han ange antalet arbetade timmar med tre siffrors noggrannhet om han inte för några anteckningar?

För övrigt, enligt Konsumettjänstlagen är han skyldig att presentera ett tillräckligt noggrant underlag för att du som kund ska kunna avgöra vad det är du betalar för.

• Gilla
Saevve
  • Laddar…
andersmc skrev:
Innebär detta att hantverkaren bara gissar hur mycket han jobbat? Hur kan han ange antalet arbetade timmar med tre siffrors noggrannhet om han inte för några anteckningar?

För övrigt, enligt Konsumettjänstlagen är han skyldig att presentera ett tillräckligt noggrant underlag för att du som kund ska kunna avgöra vad det är du betalar för.
Som det är nu får jag som underlag "130 timmar Byggtjänst"... Enligt honom fungerar det för alla utom mig då.

SBH skrev:
så stort projekt så det skall föras ID06 ELEKTRONISK PERSONALLIGGARE

försening är oftast att kunden ändrar nån deltalj, matrailleverans problem, strejker,olyckor/sjukdom(lite firma)
När det är privatbygge är det inget krav med personalliggare.

Men är det mer än ett företag på bygget samtidigt måste någon vara BAS-P/U.

Produktionsdagbok är annars standard på byggen och ett minimikrav. Låter som det definitivt inte är lägre att fråga efter egenkontroller...

S
Robert-san01 skrev:
När det är privatbygge är det inget krav med personalliggare.

Men är det mer än ett företag på bygget samtidigt måste någon vara BAS-P/U.

Produktionsdagbok är annars standard på byggen och ett minimikrav. Låter som det definitivt inte är lägre att fråga efter egenkontroller...
https://www.skatteverket.se/foretag...ebyggbranschen.4.7be5268414bea0646949797.html

https://www.skatteverket.se/foretag...nsskyldigheter.4.5a85666214dbad743ff86a4.html

https://www.skatteverket.se/foretag...nsskyldigheter.4.5a85666214dbad743ff8692.html

Redigerat av moderator:
SBH skrev:
[länk]

[länk]

[länk]
"Undantag

Det finns två situationer då personalliggare inte behöver föras.

När du bygger för eget bruk
Du har inga skyldigheter kopplade till personalliggare om du är en privatperson som bygger för privat bruk, så kallad fysisk person. Det gäller även om du anlitar en entreprenör.
...

"

• Gilla
Andreas117 och 5 till
  • Laddar…
Ett vanligt stresstecken är att man drar sig undan för att få sinnesro. Försöker dra ner på administration och kommunikation för att fokusera på huvuduppgiften. I praktiken kan det ta sig uttryck genom försenad och luddig/hopklumpad tid- och utläggsredovisning, att man inte kommunicerar avvikelser i tid utan hoppas kunna jobba ikapp vilket sällan går, dessutom låter bli att svara i telefon och på mail. Man går upp till tio timmar per dag men åstadkommer ändå mindre. Någonstans på vägen övergår det från att känna sig otillräcklig till att känna att man bedrar sin kund. Ångesten byggs på än mer, man sover än sämre, spiralen går vidare. Till slut spricker det.

Ovanstående drabbar oftast ambitiösa personer med affärsansvar. Om det förhåller sig på det här sättet är det bäst att ta dialogen så snart ni kan. Men använd ingen sträng ton, försök vara medkännande och diskutera lösningar. Se t ex om kollegan kan ta ansvar för affären och agera arbetsledare och den brutne bara följa order. Kanske på deltid, det kvittar liksom om man är på plats i 8 timmar när man kanske bara har 4 timmar i kroppen på en dag.

• Gilla
PostisPer och 8 till
  • Laddar…
Kan man inte som hantverkare skriva upp timmar varje dag så är det något fel på den hantverkaren.
Det finns bara en anledning varför han inte gör det och det är att han fuskar med timmarna.

• Gilla
Saevve
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.