45 639 läst · 125 svar
46k läst
125 svar
Badrum i Mockfjärds elementhus 1962
råkade googla in på denna blogg idag som jag inte sett innan, bra bilder på hur de gjort med bjälklaget dock inte avloppsrören
Men för er som inte sett Mockfjärdshus innan var det väldigt beskrivande bilder på hur det är uppbyggt
http://berg.to/pics/index.php/byggen-spanga/master_bath
Men för er som inte sett Mockfjärdshus innan var det väldigt beskrivande bilder på hur det är uppbyggt
http://berg.to/pics/index.php/byggen-spanga/master_bath
Medlem
· VästraGötalandslän
· 12 inlägg
Riktigt grymt, jag gjorde liknande med vårt badrum. Dock vore det super om någon som faktiskt rivit väggar på mellan plan ville dela med sig . Märkliga men trevliga hus. Vårt är 1,5 plan med källare i sutteräng.
Medlem
· VästraGötalandslän
· 12 inlägg
Som sagt konstruktionen är märklig men stabil. Innerväggarna följer ju ofta en hjärtvägg i källaren, iaf på dom mockfjärds ritningarna jag har. Och vårat hus. Men som sagt Golven blir man inte klok på, jag hade hjälp av en pensionerad snickare när vi gjorde bjälklaget i badrummet. Principen var den samma som på bilderna.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Bilder på hur det ser ut nu!
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Det kommer nog en längre tråd framöver
Bjuder på en "före-bild" från när gamla "bjälklaget" va borta och vi hade 4,8m takhöjd i tvättstugan i slutet på juli
Och en dagsfärsk tjuvkiksbild från idag när jag precis mjukfogat väggvinklarna
Bjuder på en "före-bild" från när gamla "bjälklaget" va borta och vi hade 4,8m takhöjd i tvättstugan i slutet på juli
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en dagsfärsk tjuvkiksbild från idag när jag precis mjukfogat väggvinklarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag väl förstått hur allt hänger ihop och hur jag skulle bygga upp nya bjälklaget va det inga konstigheter.
Fragment av golvlådorna är kvar i ytterväggen, där har jag kapat dem längsmed innerväggen så att säga.
Det går en regel längsmed väggen som elementen är sammanbundna med så väggen kommer ingenvart.
Däremot hade jag vart en smula tveksam att göra detta om det vart över en längre sträcka, nu handla det om 1,6 meter bara.
Nya bjälklaget vilar primärt på källarväggarna, och är även förankrat i kringliggande golvstruktur och det är stumt så jag har fullt förtroende för att det kommer hålla
Det kommer bilder på hela förloppet inom kort
Fragment av golvlådorna är kvar i ytterväggen, där har jag kapat dem längsmed innerväggen så att säga.
Det går en regel längsmed väggen som elementen är sammanbundna med så väggen kommer ingenvart.
Däremot hade jag vart en smula tveksam att göra detta om det vart över en längre sträcka, nu handla det om 1,6 meter bara.
Nya bjälklaget vilar primärt på källarväggarna, och är även förankrat i kringliggande golvstruktur och det är stumt så jag har fullt förtroende för att det kommer hålla
Tjena!T Thullen skrev:När jag väl förstått hur allt hänger ihop och hur jag skulle bygga upp nya bjälklaget va det inga konstigheter.
Googlade runt lite då jag själv håller på med mitt badrum. Även mitt ett mockfjärdshus och många gången har jag slitit mitt hår över dessa konstiga konstruktioner.
Ser jäkligt likt mitt, även det 160cm brett. 360 långt om jag minns rätt här verkar man kunna finna råd!
Har faktiskt en grej som jag kört fast lite på. Har precis som du brutit upp vissa delar av elementen, ersatt med reglar och tänkte lägga igen med 22mm golvspån. Problemet är att originalgolvet är 20mm varpå jag får höjdskillnad på 2mm. Hade tänkt att täcka hela golvet efter att det är igenbyggt med ännu ett lager golvspån. Är inte sugen på att ta ner 2mm på hela nya bjälklaget en tanke slog mig att avlämna med fiberförstärkt avjämningsmassa innan nästa lager spån. Åt skogen dumt?