Betula_Pendula skrev:
vectrex riktigt snyggt, vad är det för såg som du har monterat incra på ?
Från början är det en Bosch GTS 10XC men hela originalbordet är utbytt mot ett hemmabyggt.

Har du någon projekttråd om det ?

vectrex skrev:
Tyvärr inte. Har skrivit lite om det i denna tråden. Här är vad jag hittade lite snabbt nu: [länk]
Tack!

Ikväll blev det åter tid i garaget efter att barnen var samarbetsvilliga vid läggning.
Jag har gjort ett förhöjningsbord till fräsen då konvertering hylsan för skaftfräsar bygger för högt och spindeln inte går att sänka tillräckligt.
Närbild av ett fräsverktyg monterat under en laminerad bänkskiva, med en mätsticka som visar höjdjusteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett hantverksprojekt visar en ribba fastskruvad som stoppar för ett förhöjningsbord i ett T-spår.
Skapa konto

Jag skruvade fast en ribba med stoppar i vardera änden för att hålla det på plats i T-spåret.

Ett hemmagjort förhöjningsbord för fräs med laminerad bänkskiva och påskruvade bokbrädor som stöd.
Skapa konto

Jag har använt en laminerad bänkskiva till bord.

Fräs med nytt förhöjningsbord av laminerad bänkskiva och bokbräda för justering av in/utmatning.
Skapa konto

För att kunna justera in och utmatningsannhållet så skruvade jag på en bok bräda som ligger strax över det nya bordet.

• Gilla
Kilensnickare och 1 till
  • Laddar…
Pulat rör i 13 timmar idag...

Nya kopparledningar och komponenter för vatteninstallation, ej helt färdigställt.
Skapa konto

Byggt om från hydropress till hydrofor. Satt dit luftinjektor, ventilrör, säkerhetsventil mm
Renoverad vatteninstallation med luftinjektor och hydrofor, rörledningar och mätare i källarmiljö.
Skapa konto

Dragit nytt vatten till badrummet och kopplat in. (Inte helt inkopplat på bild)
Kopparrör med ventil och anslutningar installerade på vägg, ej helt inkopplade.
Skapa konto

Inget jag gjort idag men vill bara göra en liten återkoppling till konsolborden jag höll på med strax före jul och som skulle vara klara och uppsatta före julafton. De blev klara men dessvärre blev det snärjigt med måleriet och det påverkade givetvis slutresultatet. Alltså måste jag göra om det jobbet — om jag ska behålla borden i den här versionen.

Konsolbord monterat på vägg utan synlig stödkonsol, fräst kant, i hörn av rum.
Skapa konto

Här sitter ett bord uppe, det andra ska sitta på andra sidan väggen (som fö genomgår renovering och ska tapetseras).

Svart konsolbord utan synliga stöd monterat på en vägg, med en bredare mittsektion och fräst fas.
Skapa konto

Skivan är 1200 mm bred, 120 mm djup i ändarna och 245 mm på mitten.

Svart konsolbord med fräst kant, monterat på en opåverkad vägg, i behov av ommålning.
Skapa konto

Och så här ser det ut rakt framifrån.

Svart konsolbord fastsatt på vägg med synlig fasad kant och trägolv i bakgrunden.
Skapa konto

Fasen fräste jag med en 60-graders fräs.

Nu är jag tveksam, vet inte hur nöjd jag är med resultatet. Funderar på om det skulle vara snyggare att göra vinkeln mot väggen (som jag skruvar upp bordet på väggen genom så liten som möjligt och istället lägga till en konsol placerad på mitten som ju konsolbord vanligtvis har?
Min avsikt var att göra borden så "nätta" som möjligt utseendemässigt och därför skippade jag konsolen men som sagt, jag är osäker på hur bra det blev. Kanske skulle det räcka om jag rundar hörnen på ryggvinkeln?

Vad tycker ni, börja om och göra nya bord med konsol, behålla men runda hörnen på ryggvinkeln eller behålla borden som de är och vara nöjd med det? Tacksam för input!

//Ronnie

PS beklagar bildkvaliteten, bilderna är tagna med ipadens kamera och då blir det tydligen inte bättre än så här. DS

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Vad tycker ni, börja om och göra nya bord med konsol, behålla men runda hörnen på ryggvinkeln eller behålla borden som de är och vara nöjd med det? Tacksam för input!

//Ronnie
Gissar att de sällan ses framifrån eller från låg höjd så då kommer "ryggvinkeln" normalt inte synas.
Tycker iaf du låter det vara i minst några månader och ser sen vad du känner.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Jag tycker egentligen bordet är bra som det är men du frågar ju efter möliga förändringar...

Först och främst så gillar jag det nätta utseendet och tror att en konsol kanske skulle förta en del av detta. Jag tycker det blev riktigt snyggt med kurvan. Kunde du inte göra samma kurva på bakstycker mot väggen? Ungefär följa skuggan från bordet undertill på mittbilden (den rakt framifrån). Tänk linjen som blir av skuggan fast aningens längre ned så höjden på bakstyckets mitt är oförändrad.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
jac skrev:
Jag tycker egentligen bordet är bra som det är men du frågar ju efter möliga förändringar...

Först och främst så gillar jag det nätta utseendet och tror att en konsol kanske skulle förta en del av detta. Jag tycker det blev riktigt snyggt med kurvan. Kunde du inte göra samma kurva på bakstycker mot väggen? Ungefär följa skuggan från bordet undertill på mittbilden (den rakt framifrån). Tänk linjen som blir av skuggan fast aningens längre ned så höjden på bakstyckets mitt är oförändrad.
Exakt min tanke, kopiera skivans kurva på bakstycket. Kanske kunde du också låta 60-graders fasen följa skivans sidor hela vägen in till väggen?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Korvgubbe
Måla bakstycket i samma kulör som väggen borde få den att "försvinna" ganska så bra.

• Gilla
Frustrator och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra feedback!

@ Nanowire Du har helt rätt i att ryggstycket inte syns så mycket men ändå lite för mycket...
Kan vara klokt att avvakta lite och känna efter; risken är bara att man vänjer sig och så "får det se ut så här".

@ Jac och Daniel Jag hade faktiskt initialt en tanke om att upprepa kurvan även på ryggstycket, men så fick jag för mig att "kurvorna skulle ta ut varandra" och jag ville egentligen inte ha någon form som konkurrerade med bordskivan. (Låter det som snömos, eller, vi får ta in Ernst som tolk.) Kanske är feltänkt från början alltså.

Att kortändarna inte är fasade tycker jag framhäver framkantens fasning på ett snyggt sätt. Vanligtvis fasar man ju runtom för att ge intrycket att en bordskiva är tunnare men här är det delvis en "designgrej" utöver att den inte ska se tung och klumpig ut.

Som sagt, tack för feedback och positiva kommentarer (det är ju faktiskt ingen som skrivit att det ser ut som fan), nu ska jag ta mig en funderare och låta tråden handla om vad vi gjort med verktyg och maskiner idag.

//Ronnie

Borrat ett par hundra 5mm hål med LR32-jiggen, långsamt garderobsbygge på gång...

Gjort ett zero clearance ilägg till min bordssåg. Borde gjort det tidigare men har klarat mig bra med mitt vanliga ilägg sen jag byggde om sågen.
Det som återstår är att såga ur för klyvkniven och naturligtvis återmontera den samma.

Zero clearance ilägg gjort för bordssåg, med osågat område för klyvkniv, intill sågklinga.
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Kompressor fastbultad på en hemmagjord vagn av återvunnen kontorsmöbel med rullbart arbetsbord ovanpå.
Skapa konto

Jag har påbörjat projekt ordning i garaget.
En maskin som stört mig är kompressorn. Den har stått lös på en vagn. Härom veckan när jag skulle rulla fram den så välte den så nu var det dags att göra något.
Då varken tid eller pengar finns i överflöd så får man göra lite enkla lösningar.
Nu fick jag inviga byggsågen och sågade upp en gammal kontorsmöbel med fina mdf-skivor.
Nu står kompressorn fastbultad,det finns plats att sätta krokar så att jag kan hänga upp alla slangar och tillbehör. Bonusen är att jag fick ett rullbart arbetsbord.

• Gilla
Chrissofsweden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.