Grattis, livet blir aldrig mer sig likt! (y)

Ah, du kallar den verktyg... ;)

Stort grattis!

Grattis!
Men vem är han till höger på bilden :)

heos
Idag har det blivit 4 st innerlådor till en hallmöbel. Fronterna tillkommer.

En nytillverkad tom innerlåda i trä utan framsida på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träinnerlåda tillverkad för hallmöbel, fronter saknas.
Skapa konto

• Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Senaste skapelsen... tror det är mitt största projekt någonsin.
Vilken tur att du inte visar verktyget du har skapat den lilla skönheten med :p
Grattis nu har du jobb i minst 18år framöver ...

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
När det är helg och lite ledigt från pappaledigheten leker pappa med sina leksaker 😂

Sågning av träplankor utomhus med motorsåg och bärbar sågbock vid en röd traktor.
Skapa konto

• Gilla
teed och 5 till
  • Laddar…
Hann påbörja ihopmontering av min nya "leksak".
Ny ihopsatt bordssåg i en verkstad, med verktyg och manualer på bordet.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Improviserade ihop en sprutbox upptejpad på diverse spånsugrör och lampor. Det funkade väl sådär och den där otrevliga doften av sprayfärg sprider sig snabbt... Att man aldrig lär sig...

Hemmagjord sprutbox av genomskinlig plast upphängd i ett rum med synliga lampor och spånsugrör.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Byggt en fast duk till hänget i källaren. 16:9-format, 115" (mossigt uttryck), byggd av 8mm MDF med liggande ribbor furu på baksidan. Satt 60x12mm ram runt projektionsytan, ramen klädde jag med svart "sammet". Projektionsytan rollade jag med fin roller, matt väggfärg bruten till 1500N, allt upphängt på väggen med french cleats.

Sedan fick skruvdragare, Multimaster och högtryckstvätt assistera för att lyckas spola avloppsstumpen mellan gjutjärnsbrunnen under det inmurade gamla badkaret och vertikal stam. Någon mystisk jättekrök, troligtvis med bakfall. Allt gammalt mög fastnar där.

• Gilla
Carreyfan
  • Laddar…
badtastex skrev:
Improviserade ihop en sprutbox upptejpad på diverse spånsugrör och lampor. Det funkade väl sådär och den där otrevliga doften av sprayfärg sprider sig snabbt... Att man aldrig lär sig...
Vill du undvika att lukten sprider sig måste du hålla ett konstant (om än väldigt lågt) undertryck i utrymmet. Då sprider sig varken damm eller lukt från utrymmet.

Ikväll har jag fortsatt projektet spånsug system. Det tycks aldrig ta slut, men nu hoppas jag att det snart är nära.
Jag hann även med att demontera två låssprintar som låser fast vaggan till sågen i "rätt" läge iaf var tanken det från början. Klingan låg ca 2-3 mm ur vinkel mot T-spåret i bordet.
Justeringen får fortsätta en annan dag.

Grymt nöjd än så länge med incra TS-LS anhållet. Gör ju att sågen svällde lite på bredden, men enkel att installera och otrolig exakthet och repeterbarhet direkt. Dessutom låser det alltid exakt parallellt med bladet vilket inte mitt gamla anhåll gjorde.

Modifierad bordsåg med förstärkt sandwichbord och CMT fräs på en arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

Närbild av en Incra TS-LS såganhåll med tydliga mätmarkeringar för precisionssågning.
Skapa konto

Mätning av träplankas tjocklek med digitalt skjutmått som visar 49,99 mm.
Skapa konto

• Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Inte mycket kvar av den där gamla Boschsågen, nästa gång åker underredet också:) Ser väldigt fint ut må jag säga.

Är där utsug i det där anhållet? (tänkte på fräsning då).

Ola C skrev:
Inte mycket kvar av den där gamla Boschsågen, nästa gång åker underredet också:) Ser väldigt fint ut må jag säga.

Är där utsug i det där anhållet? (tänkte på fräsning då).
Nej, men får köpa till ett wonderfence så småningom. Sved lite väl mycket i plånboket för att ta allt i ett svep.

Jag är sugen på att byta underredet till hemmagjort också, läcker damm som ett såll tyvärr.

vectrex riktigt snyggt, vad är det för såg som du har monterat incra på ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.