3 395 666 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Ah, du kallar den verktyg...
Stort grattis!
Stort grattis!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grattis!
Men vem är han till höger på bilden
Men vem är han till höger på bilden
Byggt en fast duk till hänget i källaren. 16:9-format, 115" (mossigt uttryck), byggd av 8mm MDF med liggande ribbor furu på baksidan. Satt 60x12mm ram runt projektionsytan, ramen klädde jag med svart "sammet". Projektionsytan rollade jag med fin roller, matt väggfärg bruten till 1500N, allt upphängt på väggen med french cleats.
Sedan fick skruvdragare, Multimaster och högtryckstvätt assistera för att lyckas spola avloppsstumpen mellan gjutjärnsbrunnen under det inmurade gamla badkaret och vertikal stam. Någon mystisk jättekrök, troligtvis med bakfall. Allt gammalt mög fastnar där.
Sedan fick skruvdragare, Multimaster och högtryckstvätt assistera för att lyckas spola avloppsstumpen mellan gjutjärnsbrunnen under det inmurade gamla badkaret och vertikal stam. Någon mystisk jättekrök, troligtvis med bakfall. Allt gammalt mög fastnar där.
Vill du undvika att lukten sprider sig måste du hålla ett konstant (om än väldigt lågt) undertryck i utrymmet. Då sprider sig varken damm eller lukt från utrymmet.badtastex skrev:
Ikväll har jag fortsatt projektet spånsug system. Det tycks aldrig ta slut, men nu hoppas jag att det snart är nära.
Jag hann även med att demontera två låssprintar som låser fast vaggan till sågen i "rätt" läge iaf var tanken det från början. Klingan låg ca 2-3 mm ur vinkel mot T-spåret i bordet.
Justeringen får fortsätta en annan dag.
Jag hann även med att demontera två låssprintar som låser fast vaggan till sågen i "rätt" läge iaf var tanken det från början. Klingan låg ca 2-3 mm ur vinkel mot T-spåret i bordet.
Justeringen får fortsätta en annan dag.
Grymt nöjd än så länge med incra TS-LS anhållet. Gör ju att sågen svällde lite på bredden, men enkel att installera och otrolig exakthet och repeterbarhet direkt. Dessutom låser det alltid exakt parallellt med bladet vilket inte mitt gamla anhåll gjorde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej, men får köpa till ett wonderfence så småningom. Sved lite väl mycket i plånboket för att ta allt i ett svep.Ola C skrev:
Jag är sugen på att byta underredet till hemmagjort också, läcker damm som ett såll tyvärr.
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
vectrex riktigt snyggt, vad är det för såg som du har monterat incra på ?