Fick hem en Festool OF 1400 med lite tillbehör igår, trevlig fräs som komplement till de andra fräsarna!

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Öppen julklappslåda med nya sågklingor och automatstart för spånsug under en gran med röda kulor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nämen, titta vad som låg under granen: sågklingor och automatstart till spånsugen.

• Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Även jag beställde en gipsskive lyft från energishop
Har 400 kvm som ska renoveras så det blir nog nån enda skiva, brukar låna från bygghandlarn men för 1800 är det lätt värt en egen

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
fiskbuggaren skrev:
Nämen, titta vad som låg under granen: sågklingor och automatstart till spånsugen.
Nämen, satt det nollspänningsbrytare i spånsugen? Så opraktiskt, respektive, hur tänkte någon där?

kulle
kulle skrev:
4,65 verkar va maxhöjd med förlängning, men man undrar ju hur svajjigt det blir? :wow:
[länk]
Och hur tusan skruvar man på 4,5 meter?:/

Nää ja kanske kör med min ställning på 2,4 meter och lyfter de för hand..
Eventuellt att man kör kortplank, då slipper man även spackla skarvar

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Ett par sortimentlådor från Classe, behöver bättre ordning!

Två tomma transparenta sortimentlådor med orangea hörn och slutningar.
Skapa konto

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
richardtenggren
Två par tänger på trägolv, en sidavbitare och en KNIPEX Cobra vattenpumpstång.
Skapa konto

Blev en liten Cobra idag och sidavbitaren fick jag av svärfar i julklapp. :)

Edit:
Pappa kom visst förbi med denna också :)
Rulle av svart isoleringstejp på ett ljust underlag.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Bjöd mig själv på en lödstation från Kjell. Kunde inte förmå mig att köpa en dyris, vi får se hur lång tid det tar innan jag uppgraderar till den dyraste jag kan hitta.
Nyinköpt Dibotech lödstation i förpackningen med tekniska specifikationer och lödpennan synlig.
Skapa konto

Var även förbi med K-Rauta och bullade upp med lite sånt man behöver. Skapa eggar here we come!
Byggmaterial såsom sandpapper i olika grovlekar, trälim och träspackel på ett vitt bord.
Skapa konto

Dagens bästa shopping var dock den i farmors garage, där alla priser är 0. Stor hovtång från E A Berg, även lockbettel från EAB men tyvärr med trasigt handtag. Vinkelhake "Tors hammare", samt ett tyvärr aningens misshandlat yxhuvud från gränsfors.
Gamla verktyg på ett bord: hovtång, trasig skruvmejsel, vinkelhake, yxhuvud.
Skapa konto

jonmo skrev:
Bjöd mig själv på en lödstation från Kjell. Kunde inte förmå mig att köpa en dyris, vi får se hur lång tid det tar innan jag uppgraderar till den dyraste jag kan hitta.
[bild]
Jag gjorde exakt samma köp och tänkte samma sak.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
fiskbuggaren skrev:
Tror vi har en del gemensamt. Du gillar också grönt på ett sätt man inte borde, eller hur? :D

jonmo skrev:
Dagens bästa shopping var dock den i farmors garage, där alla priser är 0. Stor hovtång från E A Berg, även lockbettel från EAB men tyvärr med trasigt handtag. Vinkelhake "Tors hammare", samt ett tyvärr aningens misshandlat yxhuvud från gränsfors.
[bild]
Bra grejor!
Gratulerar.

Klohammare med träskaft har ingenting i vårt århundrade att göra men allt annat är gångbart.
Yxhuvudet går antagligen att kallhamra tillbaka en del av graderna på och så slipar man bort resten. Om hela klacken är inslagen i ögat måste den värmas i ässja så man får smida ut klacken men då blir man antagligen tvungen att härda om.
Vinkeln är toppenkvalitet. Jag har en likadan.
De där stora E.A.Berg hovtängerna är de bästa som finns att dra ut huvudlösa spikar och dyckert med.
Bara du skaftar om lockbetteln så håller den i många år till. Jag brukar ha stora klumpiga handtag på dem så de skall hålla att slå på,

Va? Jag har enbart hammare med kloskaft i verkstan (2st), tycker dom är skönare att hålla i.

fiskbuggaren skrev:
Den där funkar perfekt till husbehovet.
Har slitit på min i några år.
Kabeln mellan stationen och pennan är lite styv men det går att leva med.
Perfekt dag att premiära imorgon, lö(r)ddag och allt.

heimlaga skrev:
Bra grejor!
Gratulerar.

Klohammare med träskaft har ingenting i vårt århundrade att göra men allt annat är gångbart.
Yxhuvudet går antagligen att kallhamra tillbaka en del av graderna på och så slipar man bort resten. Om hela klacken är inslagen i ögat måste den värmas i ässja så man får smida ut klacken men då blir man antagligen tvungen att härda om.
Vinkeln är toppenkvalitet. Jag har en likadan.
De där stora E.A.Berg hovtängerna är de bästa som finns att dra ut huvudlösa spikar och dyckert med.
Bara du skaftar om lockbetteln så håller den i många år till. Jag brukar ha stora klumpiga handtag på dem så de skall hålla att slå på,
Hamrarna skall skaftas på och vara till mina döttrar som vid 4 och nästan 2 verkligen gillar att hamra men oftast tycker de jag erbjuder är för stora och tunga.

Skall kallhamringen göras på något speciellt sätt? Jag har tillgång till en bit h-balk och ett rejält skruvstycke med slagyta, tyvärr inget regelrätt städ. Funkar någon av dessa? Kan man använda en vanlig hammare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.