Vissa yxklackar är så mjuka att man delvis kan slå in graderna igen. Lägg yxan på balken och slå med en vanlig hammare och se om det går.

Dennis
Träskaftade klohammare blir alltid lösa på skaftet eller så går skaftet av. Egentligen skall skaftet vara gjort av havtorn för att hålla ens någotsånär men numera är ju havtornsbuskarna fridlysta. Inte ens havtornnskaften höll ordentligt så då det började finnas bra järnskaftade hammare köpte alla byggare sådana.
Jag har faktiskt en liten träskaftad som jag använder någon gång för smådyckert men jag använder inte klorna på den.
 
heimlaga skrev:
Vissa yxklackar är så mjuka att man delvis kan slå in graderna igen. Lägg yxan på balken och slå med en vanlig hammare och se om det går.

Dennis
Träskaftade klohammare blir alltid lösa på skaftet eller så går skaftet av. Egentligen skall skaftet vara gjort av havtorn för att hålla ens någotsånär men numera är ju havtornsbuskarna fridlysta. Inte ens havtornnskaften höll ordentligt så då det började finnas bra järnskaftade hammare köpte alla byggare sådana.
Jag har faktiskt en liten träskaftad som jag använder någon gång för smådyckert men jag använder inte klorna på den.
Det beror ju på hur man använder den
Som en snickarhammare håller jag med dig.
Gissningsvis kan man använda klodelen ett 10-tal gånger innan huvudet flyger åt skogen när man tar i för en fyrtumsspik.

Jag tycker personligen att träskaft är mycket skönare, så i garage/verkstad har jag enbart hammare med träskaft; men där måste jag aldrig bryta bort spik med hammarens baksida.
 
fiskbuggaren skrev:
Jag gjorde exakt samma köp och tänkte samma sak.
Har samma station själv och blir alltid lika frustrerad varje gång man skall använda den. Svårt dock att motivera favoriten från jobbet, Weller WX1, för 6-7k till hemmet för hobbylödande.
Skall dock ta tag i och bygga mig följande för kunna använda Wellers underbara spetsar utan att behöva lägga en förmögenhet på deras station:
http://www.martin-kumm.de/wiki/doku.php?id=Projects:SMD_Solderstation
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
DaErkiman skrev:
Har samma station själv och blir alltid lika frustrerad varje gång man skall använda den.
Vad är problemet? Bara att den inte är lika bra som den på jobbet, eller något mer specifikt?
 
jonmo skrev:
Vad är problemet? Bara att den inte är lika bra som den på jobbet, eller något mer specifikt?
Tror man blivit lite bortskämd med fina lödstationer, men jag tycker den har för tjockt grepp, för långt mellan grepp och spets och för tjock och styv kabel.
 
E
För tjockt grepp säger du? Då har jag lösningen!
Person med skyddsglasögon använder en modifierad lödkolv med tjockt handtag för att arbeta på ett kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jan Itor och 9 till
  • Laddar…
Emil_K skrev:
För tjockt grepp säger du? Då har jag lösningen!
[bild]
Skulle haft värmetåliga handskar istället för skyddsglasögon :wow:
 
E
Och en bild på gårdagens verktygsinköp.
Fyra man var vi som kånkade ner denna best för en smal källartrapp föregådd av ett ännu smalare dörrhål.

Tungt industriverktyg på en källargolv bredvid en verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedmonterad maskin i delar på mattgolv, troligtvis tungt verktyg för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex och 6 till
  • Laddar…
E
FredrikR skrev:
Skulle haft värmetåliga handskar istället för skyddsglasögon :wow:
Ja, vid lödning räcker det att skyddskisa
 
Inget fel att vara bortskämd! Är iofs lite kluven till WX 1/2, den är trevlig till ytmonterat med WXMP-pennan. Till allt som är lite större vill jag ha WXP-pennorna, helst den på 120W. WXMT-tången till den är ju i princip nödvändig för omlödningsarbeten. För hemmabruk är jag väl så nöjd med WD 1 med WP80-pennan. Nörderi.
 
phl skrev:
Inget fel att vara bortskämd! Är iofs lite kluven till WX 1/2, den är trevlig till ytmonterat med WXMP-pennan. Till allt som är lite större vill jag ha WXP-pennorna, helst den på 120W. WXMT-tången till den är ju i princip nödvändig för omlödningsarbeten. För hemmabruk är jag väl så nöjd med WD 1 med WP80-pennan. Nörderi.
Det är roligt med nörderi.
Håller med dig, WXMT är guld när man skall hålla på och löda av SMD. WXMP brukar räcka för det mesta för mig, men då löder jag mest mindre saker, och är man skakig som mig är det trevligt att komma nära det man löder.

Sen har vi ju DSX 80, helt perfekt när man skall plocka större komponenter eller komponenter med många ben, men det är ju inget man köper hem direkt.
 
Emil_K skrev:
För tjockt grepp säger du? Då har jag lösningen!
[bild]
Smednypor... kräver bara lite övning.
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
DaErkiman skrev:
Tror man blivit lite bortskämd med fina lödstationer, men jag tycker den har för tjockt grepp, för långt mellan grepp och spets och för tjock och styv kabel.
Får se om jag stör mig på den, jag kanske helt sonika byter kabeln om det går.
 
Emil_K skrev:
Och en bild på gårdagens verktygsinköp.
Fyra man var vi som kånkade ner denna best för en smal källartrapp föregådd av ett ännu smalare dörrhål.
Robland XSD?

Jag har också en sådan men min har lite annorlunda anhåll och cutterskydd, jag är nöjd med min så jag tror du gjort ett bra köp. Vad gick den på?
 
E
Stämmer bra! Från -95. Elva tusen gick den på, egentligen dyrare än jag tänkt, men jag rättfärdigade köpet med att den fanns bara ett par hundra meter hemifrån
Andra rikt- och planhyvlar jag spanat in har befunnit sig minst 20 mil bort.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.