46 306 läst · 114 svar
46k läst
114 svar
Hög elförbrukning, vad kan vara energiboven?
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Ett gammalt ventilationsaggregat med tillsatsvärmare var min eltjyv. Så fort temp gick ned mot 0 grader startade en 1,8 kW värmare. Blev några onödiga kW per år tills jag bytte hela skiten.jonloof skrev:Löste sig via hjälp på en annan del av forumet. Det var så lätt att man nästan skäms. Helt enkelt att trycka på nedåt pilen ytterligare en gång efter "min-läget" 😀 men nu tycker jag luften är iskall istället. Så jag ska bege mig upp på vinden och se över det där aggregatet. Tanken slog mig att tidigare ägare kan ha haft ett sommarblock isatt istället för värmeväxlare. Det skulle ju isof förklara varför batterier nästan gått konstant kanske. To be continued
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Sänk flödet på tilluften, om det går konstant 4-6kw så förstår jag att det rullar.
Har du frånluftfläkt med? Sänk flödet på vintern på ventilationen, skulle lyssna med gamla ägarna, för att börja värma luft som är -20, till +20, kostar hutlöst...
Vad har du för dygnsförbrukning?
Har du frånluftfläkt med? Sänk flödet på vintern på ventilationen, skulle lyssna med gamla ägarna, för att börja värma luft som är -20, till +20, kostar hutlöst...
Vad har du för dygnsförbrukning?
Jag kör den på normal-läge nu, finns även max och min. Min ska enligt instruktionsbok endast användas när bostaden inte är i bruk. Tänker att risker som dålig inomhusluft samt att undertrycket i bostaden försvinner och riskerar fuktvandring i ytterväggar om man sänker? Men det kanske är att överdriva? Ja det är mekanisk till och från luft.
Svårt att säga vad den genomsnittliga dygnsförbrukningen ligger på för jag installerade den där energimätaren i förrgår. Enligt denna så var förbrukningen i går 66 kWh. Då hade jag stängt båda el-golvvärmeslingorna men tillsatsbatteriet på ventilationen var aktivt och ställt i läge normal så det gick regelbundet och peakade förbrukningen till runt 4500 kWh.
Nu har jag vridit upp reglaget på bergvärmepumpen två hack för att se om jag kan kräma ur några grader mer där då någon tidigare sa att det var denna i första hand som ska stå för uppvärmningen, vilket ju låter klokt. Inatt var temperaturen nere på 18,5 grader, jag har fått upp den till 19,5 nu. Men då är det ju inte ens särskilt kallt ute (+1).
Svårt att säga vad den genomsnittliga dygnsförbrukningen ligger på för jag installerade den där energimätaren i förrgår. Enligt denna så var förbrukningen i går 66 kWh. Då hade jag stängt båda el-golvvärmeslingorna men tillsatsbatteriet på ventilationen var aktivt och ställt i läge normal så det gick regelbundet och peakade förbrukningen till runt 4500 kWh.
Nu har jag vridit upp reglaget på bergvärmepumpen två hack för att se om jag kan kräma ur några grader mer där då någon tidigare sa att det var denna i första hand som ska stå för uppvärmningen, vilket ju låter klokt. Inatt var temperaturen nere på 18,5 grader, jag har fått upp den till 19,5 nu. Men då är det ju inte ens särskilt kallt ute (+1).
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vi kör vår vent lågt på vintern, bättre luft inomhus, och håller ca 50-55% luftfuktighet..
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Sänker man vent så ökar luftfuktigheten inomhus, på vintern innehåller luften utomhus väldigt lite fukt.
Vi har frånluftsvärmepump, betydligt skönare klimat inomhus med lägre luftomsättning, samt bättre luft, samt mindre kallras vid kall väderlek, och givetvis bättre ekonomi...
Vi har frånluftsvärmepump, betydligt skönare klimat inomhus med lägre luftomsättning, samt bättre luft, samt mindre kallras vid kall väderlek, och givetvis bättre ekonomi...
Till TS,
Värmen skall normalt sett INTE komma ifrån ventilationen i ett hus med radiatorer / golvvärme! Den ska komma via ordinarie värmesystem.
Om ventilationen ska fungera bra så bör den normalt vara undertempererad, dvs tilluften skall vara några (2-3) grader lägre än den valda rumstemperaturen, detta för att få ett bra luftflöde i rummet (sval färsk luft sjunker, gammal varm luft stiger och kan sugas ut). En förutsättning är naturligtvis att man inte har för mycket tilluft, då kan drag uppstå.
Prova med att sänka aggregatet till lägsta fart, i de flesta fall så är ventilationen beräknad för att du har "full belastning", dvs huset fullt och inga otätheter samt full fuktbelastning i våtrum, och hur ofta inträffar det.
Beträffande luftfuktighet, se andra inlägg ovan.
Värmen skall normalt sett INTE komma ifrån ventilationen i ett hus med radiatorer / golvvärme! Den ska komma via ordinarie värmesystem.
Om ventilationen ska fungera bra så bör den normalt vara undertempererad, dvs tilluften skall vara några (2-3) grader lägre än den valda rumstemperaturen, detta för att få ett bra luftflöde i rummet (sval färsk luft sjunker, gammal varm luft stiger och kan sugas ut). En förutsättning är naturligtvis att man inte har för mycket tilluft, då kan drag uppstå.
Prova med att sänka aggregatet till lägsta fart, i de flesta fall så är ventilationen beräknad för att du har "full belastning", dvs huset fullt och inga otätheter samt full fuktbelastning i våtrum, och hur ofta inträffar det.
Beträffande luftfuktighet, se andra inlägg ovan.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du har helt rätt, det är inte ventilationen som skapar uppvärmningen,lat skrev:
däremot är jag säker på att ventilationen (om det är FTX) kan hjälpa till bra med att fördela värmen i huset.
Men vad menar du med undertempererad?
Om ventilationssystemet har "90%" verkningsgrad så menar man normalt att om den suger ut 22°C luft, blåser den in ca 20°C tilluft.
Vad menar du, som sagt, med undertempererad?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 722 inlägg
Temperaturen på inluften har försumbar effekt på ventilationsspridningen. Det är flöde, ventiler och placering som är intressant.
Det som dock är av intresse är hur vi tillför värme. Bergvärme är ju att föredra framför direktverkande el
Det som dock är av intresse är hur vi tillför värme. Bergvärme är ju att föredra framför direktverkande el
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Håller med, tilluften skall hålla 17-18gr och rumstemperaturen är 21-22, samt bättre verkningsgrad, sänk tilluften, samt inblåsningstempen, störst effekt gör detta med många minusgrader utomhus...
Precis det du skriver, att tilluften skall ligga ett par (2-3)C under rumstemperaturen.KnockOnWood skrev:
@Johannes
Det är möjligt att du har rätt i teorin, men praktiken säger nåt annat.
Sätt dig i valfritt konferensrum som är nära fullt och testa med att köra in rumstempererad luft kontra undertempererad luft och säg sedan när luftkvaliteten upplevs skönast.
Sen kanske detta inte har samma praktiska betydelse i en villa med den normalt låga belastningen samt läckageluft (åtminstone i mitt fall) från öppna fönster och kökspanna.
Vad jag dock försöker säga är ställ ned temperaturen på tilluften så mycket du kan på ditt ftx-aggregat, de få tillfällen du kommer känna obehag av det så kan du justera upp det tillfälligt.
Om inte annat så kommer det att märkas rejält på elräkningen.
Har skummat igenom 5 sidor nu men kan inte hitta någonstans att du nämner hur varmt ni har det inomhus?
Detta är väl den viktigaste parametern i det här fallet?
Som jämförelse:
Vi bor i 70-talsvilla i Gbg, souterräng 235 kvm uppvärmt med bergvärme Nibe Fighter 1230 (2007).
Ca 22 på övervåningen och 19-20 på nedervåningen. Pumpen startar ca 15-20ggr/dag. Har mixtrat en hel del för att få ner det dit..
Vi har under de 5 senaste åren aldrig haft över 10'000 kwh inklusive hushållsel.
Pumpen är avstängd för värme maj-sept.
Vi är noga med att släcka efter oss och har inga onödiga förbrukare igång. Har ingen torktumlare heller..
Tycker din förbrukning verkar väldigt hög..
Detta är väl den viktigaste parametern i det här fallet?
Som jämförelse:
Vi bor i 70-talsvilla i Gbg, souterräng 235 kvm uppvärmt med bergvärme Nibe Fighter 1230 (2007).
Ca 22 på övervåningen och 19-20 på nedervåningen. Pumpen startar ca 15-20ggr/dag. Har mixtrat en hel del för att få ner det dit..
Vi har under de 5 senaste åren aldrig haft över 10'000 kwh inklusive hushållsel.
Pumpen är avstängd för värme maj-sept.
Vi är noga med att släcka efter oss och har inga onödiga förbrukare igång. Har ingen torktumlare heller..
Tycker din förbrukning verkar väldigt hög..
Det varierar lite, men mellan 19-21 grader. Jag gjorde inget särskilt med pumpen i sommar för att stänga av värmen. Tänkte att det skötte sig själv när det är varmt ute? Efter att ha stängt golvvärmen i både hall och badrum samt helt stängt av tillsatsvärmaren på ventilationen så ser förbrukningen ut att ligga runt 60 kwh/dygn. Nu har det ju varit lite mer användning av diverse elförbrukare när det är lediga dagar och hela familjen är hemma. Igår när julen firades så summerade den 71 kWh, då hade spis och ugn används flitigt bland annat. Skulle årets alla dagar ligga på 60 så är det ju ändå över 20 000 kwh per år men det bör väl bli lägre på sommaren.