Var i vårt avlånga land ligger huset?

Det är ju skillnad i utetemperatur mellan Österlen, Småländska Höglandet och Gällivare.
Och senaste årens förbrukning har du väl koll på?

Så här ungefär ser det ut i ett relativt nybyggt hus (var jag elak nu :p )

Stolpdiagram som visar jämförelse av förbrukning i kWh över senaste 12 månaderna med procentförändringar jämfört med föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur länge och mycket körs de bägge motorvärmarna? 525w motorvärmare/st plus kupévärmaren 1400w, 1600-1800w/bil. Skulle absolut sänka golvvärmen litet, du hör vart termostaterna klickar, alltså vart de bryter/sluter, tror ej golvvärmen går för jämnan, skulle vara jättevarma golv då, prova slå av den ett dygn.

Hur mycket Varmvatten går det?

Skulle köra frånluften på nån form av tidur.

Köp energimätaren från Ikea, har provat flera, denna klart bäst, du får bra koll då över dygnet.

För oss är det hutlösa siffror med 800kwh på sommaren, kan lätt slå av golvvärmen då tex, kolla ev tidsstyrning på vent, visst går det att spara rejält.

Nytt eller gammalt hus spelar ingen roll på sommaren, vi låg nästan lägre på sommaren i vårt gamla hus, nya hus har mer pumpar, mediaskåp, fläktar, högre standbyförbrukning, som helt klart drar ihop.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Var i vårt avlånga land ligger huset?

[bild]
Sundsvall skrev TS.
 
KnockOnWood skrev:
Var i vårt avlånga land ligger huset?

Det är ju skillnad i utetemperatur mellan Österlen, Småländska Höglandet och Gällivare.
Och senaste årens förbrukning har du väl koll på?

Så här ungefär ser det ut i ett relativt nybyggt hus (var jag elak nu :p )

[bild]
Precis, huset ligger i Sundsvall så vi har kanske snäppet kallare vintrar än i Södra Halland. Huset är från början på 70. Siffrorna du visar där är nog utopi men jag hade ju gärna hållit mig under 2000 kwh vintermånaderna men även det kanske blir svårt, vi får se. Så jag är nyinflyttad så har jag inte kolla på de senaste årens förbrukning, föregående ägare har inte besvarat mina senaste försök till kommunikation efter att han i somras lovade att stå för utbyte av styrpanelen till ventilationen som visade sig vara felande. Jag ska prata med ägaren före detta par i helgen, de bodde där fram till 2010-2011 om jag förstått det rätt, vet dock inte när de flyttade in, får se om han kan komma med lite bra info om huset.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Hur länge och mycket körs de bägge motorvärmarna? 525w motorvärmare/st plus kupévärmaren 1400w, 1600-1800w/bil. Skulle absolut sänka golvvärmen litet, du hör vart termostaterna klickar, alltså vart de bryter/sluter, tror ej golvvärmen går för jämnan, skulle vara jättevarma golv då, prova slå av den ett dygn.

Hur mycket Varmvatten går det?

Skulle köra frånluften på nån form av tidur.

Köp energimätaren från Ikea, har provat flera, denna klart bäst, du får bra koll då över dygnet.

För oss är det hutlösa siffror med 800kwh på sommaren, kan lätt slå av golvvärmen då tex, kolla ev tidsstyrning på vent, visst går det att spara rejält.

Nytt eller gammalt hus spelar ingen roll på sommaren, vi låg nästan lägre på sommaren i vårt gamla hus, nya hus har mer pumpar, mediaskåp, fläktar, högre standbyförbrukning, som helt klart drar ihop.
En av motorvärmare går ca en timme varje vardag, den andra med sporadiskt, kanske 1 timme 3 ggr i veckan. Jag ahr sänkt termostaten ytterligare på golvvärmen nu, den stod på ca 18C och nu på ca 12C. Det finns en lampa som indikerar när den är igång, har inte sett att den lyst sen igår, däremot golvvärmen i hallens lampa lyser hela tiden men det är en annan sorts termostat så den lyser med olika färger, misstänker att när den lyser grönt så är det nog bara för att visa att den är på medans rött indikerar att den värmer?

Jag har inga exakta siffror på varmvattensförbrukning. Men äldsta barnet badar väl ca en gång i veckan och så 2 vuxna med regelbundna duschar totalt 8-10 ggr/v skulle jag gissa. Diskmaskin ca 4-5 år gammal går ca en gång om dagen och tvätt maskin + torktumlare 2-3 år gamla går kanske var 3:e dag. Gissar att det är ganska normala förhållanden för en tvåbarnsfamilj.

Jag ska införskaffa en energimätare, jag har trott att det var komplicerade historier där elektriker behövde anlitas. Men säljs de på IKEA så kan det ju inte vara en sån fasligt avancerad installationsprocess :) Hoppas bara räckvidden är tillräcklig då elcentralen också den är vid garaget ca 20 m från huset.
 
Viktigt att även kolla elmätaren.
Våran räknade ca 3ggr mer förbrukning på en fas. Värmepumpen låg på denna fas. Dvs pumpen fungerade perfekt men vi betalade för 3ggr så mycket som den igentligen förbrukade. Vi mätte och dokumenterade noggrant, fick tillbaks varenda krona utan bråk. Tydligen har elmätare den tendensen att de smygande börjar räkna för mycket. Tror våran ökade gradvis 1,5år tillbaks.
Rent praktiskt gör du såhär. Stäng av alla förbrukare, kolla att elmätaren slutar blinka. På elmätare med synliga blinkningar kan du räkna blink under en minut och själv räkna ut effekten.
Koppla sedan in en förbrukare med känd effekt, tex ett element på 1000w eller vattenkokare typ. Kolla i olika uttag på 3olika faser att elmätaren blinkar lika fort. Blinkar det då hysteriskt och mätaren säger att din 1500w vattenkokare drar 4750w i ett av uttagen har du en oärlig elmätare. Skriv upp allt du mätt. Kontakta en elektriker som får kolla hur du mätt. Håller elektriken med dig tar ni kontakt med elleverantören.
Lycka till.
 
hempularen skrev:
Golvvärme på 12 kvm kan ha en effekt på 1,5 kw. Rimligen så har du en termostat, och i så fall bör den inte vara igång mer än kanske 30% av tiden, utom ev. när det är som kallast på vintern.

Govvärme i badrum kan vara lite lurigt. För om man sätter upp termostaten så att golvet känns varmt, så tillför du troligen för mycket energi till rummet. Badrummet har ju oftast starka frånluftsdon, så det sugs hela tiden in uppvärmd luft från övriga huset, och det krävs egentligen ett väldigt litet tillskott för att hålla ungefär samma temp som i övriga huset.

Om då golvet är varmt, så kommer det hela tiden att värma upp luften i badrummet som därefter omgående sugs ut. Din FTX kommer då förhoppningsvis att återvinna en del av värmen, men det innebär bara att din effektiva bergvärme får jobba mindre. Risken är alltså att du till stor del värmer hela huset med golvvärmen i badrummet.

OM golvvärmen är igång hela tiden så blir det ungefär 1000 kwh i månaden.
Om golvvärmen är hyfsat nyinstallerad bör du kunna hitta den installerade effekten någonstans. Precis som hempularen är inne på kan du utifrån detta bedöma hur stor andel av förbrukningen som golvvärmen står för.

Om installationen är hyfsat vettigt gjord med isolering under bör inte golvvärmen kunna stå för så särskilt stor del av ökningen om du har en rimlig temperatur inställd. Elgolvvärme på mindre ytor som en 10 kvm har helt enkelt inte så pass stor effekt. Om vi som hempularen skriver antar att värmen är på under 30% av tiden och har en effekt på 1.5 kw (vilket är rätt mycket på 10-12 kvm, brukar ligga runt 100/kvm) så kan inte golvvärmen stå för mer än 500 kwh av ökningen (troligen är det mindre). Att sätta in ett elelement istället låter inget vidare. OM inte installationen av golvvärmen är helt tokigt gjord har jag svårt att tänka mig att du sparar någon större mängd el och det kommer ske till priset av en rätt rejäl konfortminskning med ett iskallt golv.

Jag skulle istället kolla närmare på bergvärmen och se att den fungerar som den ska. Men det ska också sägas att ett värmebehov på 4000-6000 kwh per månad under vintern inte är alldeles orimligt i ett större något äldre hus. Beror förstås också på vilken temperatur ni har inne. Kanske finns det också problem med drag i form av dåliga tätningslister vid fönster och dörrar? Inget ökar värmebehovet så mycket som om det drar rakt in i ett hus (tänk öppet fönster ungefär).
 
Bjober skrev:
Tydligen har elmätare den tendensen att de smygande börjar räkna för mycket. Tror våran ökade gradvis 1,5år tillbaks.
Fick du någon uppfattning om hur vanligt detta är? Felmätande elmätare är ju något som nätägaren inte gärna pratar öppet om.
Vilket fabrikat och modell var det på er felande mätare?
 
Vet ej hur vanligt. Har nog heller ingen info kvar om elmätaren. Vet dock att den ersattes med en med osynligt ir-öga....
Det finns dock app till telefon som läser av elmätare med ir.
Ja , elverket ville gärna tysta ner oss. Först hade min sambo ring elverket och slagit huvet i väggen. Fick till svar att du förbrukar för mycket, folk kan inte räkna ut hur mycket energi de slösar bort. Men hon hade koll, hon hade fasta rutiner och tonårsbarnen hade börjat flytta ut så förbrukningen borde rimligen minska. Det gjorde den inte. Då i december satt hon och grät, 4700kr i elräkning fast hon eldade med olja och en luftvärmepump. Jag hade precis kommit in i familjen och blev nyfiken hur det kunde vara så här.
Började koppla ur förbrukare. Kom ner i lägsta förbrukning på 50w tror jag, det satt nog nån trafo till dörrklocka mm som jag inte hittade men jag såg iaf att ingen stor förbrukare låg kvar.
När jag fann felet på elmätaren fick jag ändå mycket sakligt och pedagogiskt övertyga elektrikern hur jag hade mätt. Han plockade fram inkommande trådar vid elmätaren och mätte med sin tångamperemeter på L1 L2 och L3. Vi flyttade mitt 1000w element mellan olika faser och han såg själv att det drog 4,5A eller vad det var. Men på L3 rusade elmätaren... Det är inte sant och rimligt sade jag till elektrikern. Han kliade sig i huvudet, kände på elementet, mätte spänningen i uttagen. Hans mätprotokoll visade lika som mitt mätprotokoll.... du jag kontaktar elverket, jag tar tag i det här sa han. Och det gjorde han. Vi fick ny mätare och retroaktivt återbetalt. Månaden efter låg förbrukningen på samma låga nivå som 2-3 år tidigare. Filmen jag spelat in under min mätning behövde jag aldrig använda.... :)
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Bjober skrev:
Vet ej hur vanligt. Har nog heller ingen info kvar om elmätaren. Vet dock att den ersattes med en med osynligt ir-öga....
Det finns dock app till telefon som läser av elmätare med ir.
Ja , elverket ville gärna tysta ner oss. Först hade min sambo ring elverket och slagit huvet i väggen. Fick till svar att du förbrukar för mycket, folk kan inte räkna ut hur mycket energi de slösar bort. Men hon hade koll, hon hade fasta rutiner och tonårsbarnen hade börjat flytta ut så förbrukningen borde rimligen minska. Det gjorde den inte. Då i december satt hon och grät, 4700kr i elräkning fast hon eldade med olja och en luftvärmepump. Jag hade precis kommit in i familjen och blev nyfiken hur det kunde vara så här.
Började koppla ur förbrukare. Kom ner i lägsta förbrukning på 50w tror jag, det satt nog nån trafo till dörrklocka mm som jag inte hittade men jag såg iaf att ingen stor förbrukare låg kvar.
När jag fann felet på elmätaren fick jag ändå mycket sakligt och pedagogiskt övertyga elektrikern hur jag hade mätt. Han plockade fram inkommande trådar vid elmätaren och mätte med sin tångamperemeter på L1 L2 och L3. Vi flyttade mitt 1000w element mellan olika faser och han såg själv att det drog 4,5A eller vad det var. Men på L3 rusade elmätaren... Det är inte sant och rimligt sade jag till elektrikern. Han kliade sig i huvudet, kände på elementet, mätte spänningen i uttagen. Hans mätprotokoll visade lika som mitt mätprotokoll.... du jag kontaktar elverket, jag tar tag i det här sa han. Och det gjorde han. Vi fick ny mätare och retroaktivt återbetalt. Månaden efter låg förbrukningen på samma låga nivå som 2-3 år tidigare. Filmen jag spelat in under min mätning behövde jag aldrig använda.... :)
Fint felsökande där :) och definitivt något att ha i bakhuvudet kanske, låter dock som ett projekt som mer passande för sommaren kanske och man kanske ska ha lite bättre kolla på alla grejor innan man påbörjar detta.
 
Varför ringa elektriker? Ringer elbolaget direkt, så får de mäta upp elmätaren, men otroligt ovanligt att elmätare går fel.
Ett hus med bergvärme drar inte 4000-6000kwh/mån, knappt med elpatron, diskar man och tvättar varje dag, samt torktumlare, visst drar det iväg.

Åk på Ikea och köp deras elmätare, 20m fungerar..
 
Helt enkelt för att elbolaget konsekvent vägrade ta i problemet när jag eller husägaren ringde elbolaget. Det enda upprepade svaret vi fick var " du förbrukar det elmätaren visar och du betalar endast det elmätaren visar, du måste minska förbrukningen om du vill betala mindre" . Deras kundtjänst var en återvändsgränd. Tekniska förklaringar gjorde inte samtalet lättare heller. Däremot när jag fick stöd av en kompetent yrkesman som gav sin oberoende syn på saken gick allt lätt. Jag behövde varken betala eller göra något för elektrikerns tjänster.
Sen vill jag poängtera för den som kanske inte är så insatt i funktionen. Ikeas eller någon annan "elmätare" kommer naturligtvis visa lika fel som din elmätare. Men det kan vara ett bra instrument för att läsa av en elmätare med osynlig ir-lysdiod. Dock kan vissa modeller ha irriterande lång svarstid. Jag tycker app i telefon läser snabbare.
 
Redigerat:
Vadå app i telefon läser snabbare? Den uppdaterar väl varje timme? Ikeas skärm funkar mycket bra, provat flera st, klart mest prisvärd och lättanvänd.

Elbolaget brukar kontrollera mätaren gratis, om det visar sig att den är trasig..annars debiteras kunden.
 
Det är inte säkert att det finns EN energibov utan det vara en kombination av svåra förutsättningar och egna vanor. det är inte riktigt gratis att värma en så stor villa samt garage, hur man än gör. Det är många bäckar små. Och då är rådet att se över allt som görs i huset. Allt som har med värme att göra kostar energi. Nån laddare här eller där gör ingen skillnad. Ventilationen drar ut en del varmluft ur huset. Golvvärmet går ju att kontrollera hur mycjet den drar. Kanske någon spolar mycket varmvatten i köket. Kanske VP är lat (som min) och vill hellre lapa i sig tillsats istället för att jobba. Kanske det uppvärmda garaget är dåligt isolerat. Kanske kulverten mellan hus och garaget är kallt.
Det är viktigt att kunna mäta korrekt. Med IKEA's mätare kan du mäta den momentana förbrukningen i kW men jag vet inte om du även kan mäta den totala energimängden (i kWh) som förbrukas t ex under en dag.
Man kan notera mätarvärdet varje dag vid samma tidpunkt och koppla ut olika förbrukare dagsvis för att se effekten.
 
Är syftet att läsa av sin elmätare och kolla momentana förbrukningen så vill man inte vänta en timme.
Iaf är min erfarenhet att app i telefon är i realtid då den mäter mellan varje blink och fjärravläsare (minns ej namnet på min) tar minst 2 avläsningar att stabilisera sig och den uppdaterar ca 1ggr per minut. Så om jag förbrukar 300w och slår på 1000w till visar mätaren först 300w , efter kanske 40sec 850w och efter ytterligare 60sec 1300w. Lite segt kan jag tycka. Men har man långt till elmätaren kan det ändå vara att föredra. Bara man vet hur det funkar så man inte tror förbrukningen är 850w som mätaren visar i 60sec trots att man förbrukar 1300w.
Lyckas man övertyga elbolaget att kolla mätaren och man litar på resultatet utan opartiskt vittne är det väl bara att köra...
Gör man det dessutom utan att undersöka fakta själv först så kan man väl lika gärna skita i alltihop och bara betala vad el och nätleverantören vill ha?! Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.