harry73
Min gissning:
- I juli var ni på semester och använde nästan inget varmt vatten
- I augusti var ni hemma och då gick det åt el till varmt vatten och olika elektriska apparater
- I september lite samma sak som i augusti.
- I oktober satt ni på värmen. Både värmepumpen och golvvärme börjar dra el
- I november var det lite kallare, så högre förbrukning
- I december/januari/februari kommer förbrukningen att vara ännu högre (3000 - 3500kWh?) Beroende på hur kallt det blir såklart. Därefter går det ner på samma sätt som det gick upp.

Om de 'höga' förbrukningen beror på golvvärme / stort hus / trasig BV eller dålig isolation är svart att veta för oss.
Men logg förbrukning som redan föreslagits (kan vara att din elleverantör har din förbrukning på nätet) och försök att komma fram till vad en enskild förbrukare drar. Då kan du bestämma var du kan spara pengar.
 
etompau skrev:
Nej, du sätter en detektorenhet över den blinkande dioden. Data sänds sedan till en inomhusenhet.
Googla lite så hittar du olika typer. Bla Ikea säljer en modell.
IKEAs modell låg ju på en bra prisnivå, är det någon som har erfarenheter av denna? Ser att många entusiaster rekommenderar Logger2020 men då känns det smo man kliver in på området avanceradanvändare.
 
harry73 skrev:
Min gissning:
- I juli var ni på semester och använde nästan inget varmt vatten
- I augusti var ni hemma och då gick det åt el till varmt vatten och olika elektriska apparater
- I september lite samma sak som i augusti.
- I oktober satt ni på värmen. Både värmepumpen och golvvärme börjar dra el
- I november var det lite kallare, så högre förbrukning
- I december/januari/februari kommer förbrukningen att vara ännu högre (3000 - 3500kWh?) Beroende på hur kallt det blir såklart. Därefter går det ner på samma sätt som det gick upp.

Om de 'höga' förbrukningen beror på golvvärme / stort hus / trasig BV eller dålig isolation är svart att veta för oss.
Men logg förbrukning som redan föreslagits (kan vara att din elleverantör har din förbrukning på nätet) och försök att komma fram till vad en enskild förbrukare drar. Då kan du bestämma var du kan spara pengar.
Ja dina antaganden låter rimliga. Men att 4-5 månader ligga på en förbrukning runt 3000 -3500 kwh, är det att anses som normalt och inget att höja på ögonbrynet åt eller? Det blir saftiga elräkningar det.

Vad tror du om idén att stänga golvvärmen i badrummet och köra med ett el-element istället, ev. koppla det till en tempgivare så det endast slår igång när temperaturen går under säg 20 grader för att det endast ska agera som ett komplement?
 
Fråga tidigare ägaren om förbrukning sett över vintern, utan att anklaga dessa för att ha dolt något eller så utan mer som att få en till bit information.
 
harry73
jonloof skrev:
Vad tror du om idén att stänga golvvärmen i badrummet och köra med ett el-element istället, ev. koppla det till en tempgivare så det endast slår igång när temperaturen går under säg 20 grader för att det endast ska agera som ett komplement?
Det är fortfarande elvärme, och sedan vet jag inte om det är så lyckat med ett el-element i ett badrum
 
Ska du ha ett elelement i badrummet, ska det göras en riktig och elsäker installation, inga provisoriska förlängningssladdar eller dylikt
Det finns många konvektorelement för våtrum att välja mellan, där då paneltemperaturen hålls på en låg nivå för att undvika brännskador på oskyddad hud.
 
Golvvärme på 12 kvm kan ha en effekt på 1,5 kw. Rimligen så har du en termostat, och i så fall bör den inte vara igång mer än kanske 30% av tiden, utom ev. när det är som kallast på vintern.

Govvärme i badrum kan vara lite lurigt. För om man sätter upp termostaten så att golvet känns varmt, så tillför du troligen för mycket energi till rummet. Badrummet har ju oftast starka frånluftsdon, så det sugs hela tiden in uppvärmd luft från övriga huset, och det krävs egentligen ett väldigt litet tillskott för att hålla ungefär samma temp som i övriga huset.

Om då golvet är varmt, så kommer det hela tiden att värma upp luften i badrummet som därefter omgående sugs ut. Din FTX kommer då förhoppningsvis att återvinna en del av värmen, men det innebär bara att din effektiva bergvärme får jobba mindre. Risken är alltså att du till stor del värmer hela huset med golvvärmen i badrummet.

OM golvvärmen är igång hela tiden så blir det ungefär 1000 kwh i månaden.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
De 5 månader som du specat förbrukningen för står hos mig för 32% av årsförbrukningen. Om samma skulle gälla hos dig ger det en årsförbrukning på 27500 kWh. Hur stämmer det med vad som uppgavs när ni köpte huset?
Ligger huset i Ystad eller Haparanda? Det har ju stor betydelse för säsongsvariationen.
Mina siffror gäller ett 60-talshus i Stockholm med bergvärme
 
danne_08 skrev:
De 5 månader som du specat förbrukningen för står hos mig för 32% av årsförbrukningen. Om samma skulle gälla hos dig ger det en årsförbrukning på 27500 kWh. Hur stämmer det med vad som uppgavs när ni köpte huset?
Ligger huset i Ystad eller Haparanda? Det har ju stor betydelse för säsongsvariationen.
Mina siffror gäller ett 60-talshus i Stockholm med bergvärme
Huset är i Sundsvall. Minns inte exakt vad som angavs men minns att de angett inom parantes att den var högre pga att ägarna kört VPn på eldrift en längre period när kompressorn slutat att fungera, tror de bara rent generellt angav att ett hus i den storleken med bergvärme normalt låg runt 15-16 000 kwh/år. Dock inte med hänvisning till några exakta siffror men det var ju ändå detta man då förväntade sig.
 
harry73 skrev:
Det är fortfarande elvärme, och sedan vet jag inte om det är så lyckat med ett el-element i ett badrum
Det har ju varit ett element där tidigare då det finns anslutningar för det som är byglade, eller vad man kallar det. Kanske det bästa alternativet vore att sätta in ett vattenburet där igen. Man önskade ju dock att man visste varför de tog bort det i första hand.
 
Du har ju värmepumpen i garaget, är det långt mellan hus och garage, går det att mäta framledningstemperaturen där värmen kommer in i huset och jämföra med vad pumpen säger att den skickar ut? Det kanske försvinner värme på vägen.
 
  • Gilla
Felidjet
  • Laddar…
jonloof skrev:
Så här se förbrukningen ut sedan i somras.
Juli: 667 kwh
Augusti: 1370 kwh
September. 1570 kwh
Oktober: 2470 kwh
November: 2710 kwh
Själv har jag sedan juni;

Jun 792
Jul 892
Aug 987
Sep 1076
Okt 1333
Nov 1823 (ovanlig kallt i år, förra året 1350 kWh)

90-talshus, 2 plan, 160 kvm, 4 personer, frånluftvärmepump, elgolv i ett badrum, minimalt med värme i garage och gästhus.
 
Med andra ord, "hög energiförbrukning" kan anses vara normal energiförbrukning.
 
Jag har köpt en ir termometer som är på väg. För att mäta deltar på elementen. Borde kunna göra det med den men jag är osäker vilket element som är först på slingan. Bör kanske vara det varmaste om alla termostater är öppna?
 
Använd den termometern till värmegolvet också. Prova att få c:a 22 C på detta, för det bör räcka för att inte uppfattas som kallt för barfotafötter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.