hsd
Många Kommuner har haft krav på bla. skanova att dra fram till fastighet även då anslutning inte beställts, kravet har funnnits i grävtillståndet för att minska olägenheter och kostnader för Kommunen
Hittills har jag inte sett någonstans att priset sänkts för de som inte var med på första svängen av fiberinkoppling

i våran kommun för ett antal år sen när man drog fjärrvärme så passade man även på att dra in fiber samtidigt vare sig man ville eller inte.
så dom som inte kör med fiber av nån anledning har den endå inrullad i en plomberad box närheten där fjärrvärmen kommer in.

Jocke Best skrev:
Som vanligt när det gäller teknik är det tveksamt att vänta, "bara för att det blir billigare snart, den där tvn ersätts snart av en ny bättre modell".
När det gäller teknik (och allt annat med) så är grundregeln att man köper när behovet finns. Särskilt teknik har en tendens att snabbt åldras, så att köpa en ny dator idag bara för att man behöver den om två år är i princip alltid väldigt dumt. En fiber är väl inte så teknisk ifall vi ska återgå till huvudämnet så den lär inte bli omodern i första taget, men även här gäller att ifall behovet finns så köper man. Kan man inte se ett behov av fiber inom rimlig tid så bör man kanske inte slå till och köpa idag. Men den här frågan är som mycket annat väldigt individuell så att komma med ett svar som passar alla är omöjligt.

F
lbgu skrev:
Det är ungefär som jag skrev, tror inte du riktigt förstod vad du svarade på ;-)
Vi är fortfarande i utbyggnadsfasen, alltså kan inte Skanova sänka priserna ännu, eftersom de har många nya projekt på gång. Hur tror du de skulle säljas in ifall ditt område fått nyerbjudanden med stora rabatter. Så vänta några år tills nyutbyggnadsfasen är över, då kommer de att göra allt för att få de sista kunderna med.

Du har fel... vi som jobbar med detta vet hur det ser ut, du har 0 koll.
Skanova bygger inte själva, det gör deras entreprenörer. Allt blir dyrare i takt med att löner m.m höjs så att tro att det kommer bli billigare är skrattretande. Samma jobb som ska utföras blir inte billigare i framtiden.
Grovt beskrivet vad som händer vid en efterbeställning

Jag får min efterbeställning av operatörern.
Jag tar kontakt med slutkund för att boka i ett platsbesök
en projektör åker ut på plats för hembesöket
Jag sammanställer uppgifterna och börjar göra ett arbetsunderlag för UE och skickar beställning.
Beställer material till jobbet och bokar in tekniker
Ue ordnar ta-plan, grävttilstånd och ev avstängningar.
Ue gör jobbet med grävning blåsning och återställning
Jag ordnar med TMA skydd om tekniker behöver det vid skåpet de ska svetsa i.
Orndar arbetsunderlag för tekniker vilken fiber de ska svetsa in, och var de ska patcha på station.
Skickar ut tekniker för att svetsa hos kund, i skåp och patcha på station
Ritar i all dokumentation och fyller i alla uppgifter i stödsystem, skickar detta sen för slutdokumentering
Beställer ev återställning av asfalt om sådan blivit riven.
Får faktura m.m från alla inblandade som gjort jobb åt mig
Sammanställer och fakturerar operatör.

Du får gärna beskriva vilket av dessa moment som kommer bli billigare för att du ska få ditt fiber billigare?
Rätt svar är att allt detta kommer bli dyrare.

Självklart säger de i branschen det. Det är ju deras mantra som de gör allt för att hamra in, "Köp nu annars blir det mycket dyrare i framtiden". Självklart att de säger så då. Man ska inte alltid lita på vad försäljare säger, de slirar ofta på sanningen ifall det hjälper dem sälja. Inget nytt på den fronten.
Operatörerna bryr sig föga om att några enstaka inte vill ha fiber och tror det kommer bli billigare, de vet att ni nån dag kommer flytta och att nästa familj/person kommer vilja ha vilket gör att så smånigom så kommer alla hus bli anslutna.
De står inte och faller på att nisse totaltvägrar precis....

Microkatten
lbgu skrev:
När det gäller teknik (och allt annat med) så är grundregeln att man köper när behovet finns. Särskilt teknik har en tendens att snabbt åldras, så att köpa en ny dator idag bara för att man behöver den om två år är i princip alltid väldigt dumt. En fiber är väl inte så teknisk ifall vi ska återgå till huvudämnet så den lär inte bli omodern i första taget, men även här gäller att ifall behovet finns så köper man. Kan man inte se ett behov av fiber inom rimlig tid så bör man kanske inte slå till och köpa idag. Men den här frågan är som mycket annat väldigt individuell så att komma med ett svar som passar alla är omöjligt.
Du jämför med konsumentprodukter, men här pratar vi om infrastruktur, vilket är någonting helt annat. Ditt individuella behov i nuläget har ganska lite med att göra hurvida det är lämpligt, önskvärt och till och med nödvändigt att bygga fibernät när möjligheten uppkommer.

Sedan att du som individ kanske har sådan tur att du har möjlighet att ansluta dig enskilt vid ett senare tillfälle är en annan sak. I sådana fall kan du antagligen tacka dina grannar som var mer förutseende än du och såg till att fibernätet var på plats och möjliggjorde din egen inkoppling.

J
Ja, att man inte köper eller beställer någonting utan behov förstår nog de flesta. Livet är dock inte alltid lika enkelt Precis som de flesta här är överens om, och även jag tillhör den skaran som pratar generellt om hur det fungerar i branschen, utan personliga åsikter, så hoppar ungerfär hälften, och uppåt på fibertåget när de får ett erbjudande. Är det mindre än så, slutar det oftast med att det inte blir någon satsning i det aktuella området. Det finns undantag, likt det ovan med fjärrvärme eller kommunsatsningar där man kan tänka sig en lägre anslutningsgrad. Att säljare uttrycker sig med säljsnack är inget ovanligt heller precis som du nämne, och det är väl helt naturligt. Sedan bryr sig som sagt inte nätägare och operatörer nämnvärt om enstaka personer ansluter sig eller inte, eftersom man lämnar av duct vid tomtgräns. Inom ett generationsskifte på gatan så ökar graden av anslutning. Det står var och en fritt (naturligtvis) att välja om man inte tycker det är värt eller inte.Ingen tvingas att beställa. Sedan finns det fall där man troligtvis går på en nit om man inte väljer att vara med i första svängen. Jag tänker då på byanät och glesbygd där det går ett (1) tåg och där man som det verkar får betala stora delar själv om man inte är med i första svängen eftersom det vanligen är långa sträckor med schakt/plöjning etc och även bidragspengar som inte återkommer. Alla vill inte vara med, och man ser inte behovet varken nu eller senare, och då avstår man, inget konstigt med det, men vad de flesta här uttrycker är hur branschen jobbar som sagt, vi är inte på individnivå.

Fast frågan om man ska köpa en fiberanslutning, eller vänta på 5G eller något annat är ändå för de flesta ett beslut på individnivå. För mig som individ är det antagligen inte så viktigt hur branschen tänker och tycker, jag ser till mina egna behov och agerar därefter. Så gör de flesta. Angående framtiden är det mest bara gissningar, ingen vet riktigt hur det kommer att se ut om 5 - 10 - 15 år, det kan hända mycket på vägen. Att idag tvärsäkert uttala sig om framtiden är knappast seriöst.

Funderar på att beställa fiber, fått erbjudande under året från bla. telia (24.000kr) och comhem (19.000kr) men nu i veckan fick jag även ifrån bredbandsbolaget (13.900kr) därefter är man bunden i 12 månader med 299kr (6 månader) och därefter 399kr (6 månader).

Vad tycker ni om bredbandsbolagets erbjudande? Sen efter dessa 12 månader är det fritt att välja leverantör av abonnemang? Finns det någon som erbjuder ett runt 250kr eftersom det inte används så mycket så vill inte sitta och pröjsa 400-500kr i månaden?

Redigerat:
nikasp
Vi har öppen fiber via Sollentuna Energi och valde T3 som låg bra till med 209 kr/mån för 100/100, sparade en femtilapp mot alla andra och är klart nöjd. Mindre nöjd med att de jackade upp priset till samma som alla andra kort efter.

J
lbgu skrev:
Fast frågan om man ska köpa en fiberanslutning, eller vänta på 5G eller något annat är ändå för de flesta ett beslut på individnivå. För mig som individ är det antagligen inte så viktigt hur branschen tänker och tycker, jag ser till mina egna behov och agerar därefter. Så gör de flesta. Angående framtiden är det mest bara gissningar, ingen vet riktigt hur det kommer att se ut om 5 - 10 - 15 år, det kan hända mycket på vägen. Att idag tvärsäkert uttala sig om framtiden är knappast seriöst.
Precis, man väljer själv som kund. Om vi för sakens skull slår ut den tid du själv överblickar, 15 år framåt, eftersom man inte vet vad som händer, och skriver av Telias 25000 (det dyraste) så blir det 4,50 kr om dagen (plus abb). Man får helt enkelt värdera ett robust bredband, om det är värt pengarna, eller om man vill lägga dessa på något annat. 2020 kräver staten att 90% av befolkningen ska ha tillgång till snabbt bredband (100 Mbit/s ) via fiber, så onekligen anser våra politiker också att det är viktigt :D Kommunerna anser också det som otroligt viktigt, eftersom de har krav på sig att lösa sjukvård etc, och man kommer troligen lösa dessa med telemedicin via fiber. Frågan är om man vill sitta på en mobiluppkoppling man delar med andra när man inte längre har en vårdcentral att gå till utan har läkaren på skärmen ? Se där mera skrämsel :D

Redigerat:
harry73
Kan man överblicka 15 år framåt?
2001 hade inte nånga tankar på att surfa på telefonen, och att internet skulle bli ett alternativ för kabel-tv och telefoni fattade inte många då.
om 15 år finns inget kopparnät kvar och 5g har minsr blivit 7g. Sedan finns det ett för oss ofattbart databehov där självstyrande taxibilar skickar streaming video till molnet som genererar ett nytt typ av big data som vi än inte kan föreställa oss.
5 till 10 år är ett rimligt tidsperspektiv.

Sen tycker jag inte att alla ska välja fiber nu, men behovet (för din fastighet) kommer för eller senare

Det finns ingen som kan blicka 15 år framåt. Det kan vara så att vi har små borr-robotar som autonomt gräver in fiber ända till husen för en bråkdel av kostnaden vi har idag. Det kan vara så att 7G visar sig så bra att man knappt behöver fiber till hus längre. Det kan vara så att datamängderna till hemmen är så enorma att mobilnätet enbart räcker till den mobila använingen.

För 10 år sen fanns det inte ens smartphones. Nu har varenda tioåring en. En Iphone från 2015 är kraftfullare än en Cray från 1985 (som tar upp en hel hall och drar 200kW ström). Det går fort när det gäller IT.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
nikasp
Jag tror att streamad film och TV kommer att kräva mycket mer framöver i och med att "alla" har snabba uppkoplling så man inte behöver optimera bandbreddsutnyttjandet. Gick själv på näsan och provade att köra mobilt enbart en sommar men det blev inte långvarigt. Bandbredden funkade men begränsad datamängd begränsade oerhört. Bara att betala väldigt dyra pengar om man kört slut på potten...

Familjen hängde på sommarstugan en månad i somras och då tog all mobildata slut. Och då undvek vi ändå att strömma film, lyssnade mest på radio och barnen är små. Så nu blir det faktiskt fiber på sommarstugan. Den ligger så lantigt till att EU:s landsbygdsprogram bjuder på halva kostnaden så notan landar på 13000.

Det går givetvis inte att motivera med att man behöver fiber en månad om året. Men det finns ändå många fördelar. Det kommer att gå utmärkt att distansjobba från stugan. När man väl är där så kommer man inte att behöva vara försiktig med data. Och värdet på fastigheten kommer säkert att öka med mer än 13000 även om det inte finns några planer på att sälja. Att det finns fiber kan också göra att barnen faktiskt tycker att det är kul att vara där även när de blir lite större.

Tycker att många blandar ihop dagens behov/förbrukning med att tänka framåt. I takt med att allt fler hushåll får tillgång till fiber så kommer också nya tjänster att utvecklas. Vem trodde för 10 år sen att en tjänst som netflix skulle finnas där man kan streama 4k? Jag tror att vi kommer att få se många nya tjänster som kräver en kontinuerlig uppkoppling som är svårare (men inte omöjlig) att åstadkomma med fiber än med mobiluppkoppling - automatisering och fjärrstyrning av det mesta i hemmet.

Fast egentligen vet jag inte varför jag ska debattera för detta. Jag har ju fått min fiber och är mycket nöjd, jag bryr mig ganska lite om vad andra väljer för uppkoppling hemma...

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.