Hej,
Funderar på att köpa en tomt, men när vi var där och tittade så reagerade jag över att vägen fram till huset är väldigt smal.
I annonsen står att man har officialservitut till väg - x.

Jag kontaktade lantmäteriet och fick en karta över fastigheten med vägen inritad (se bifogad bild).
Men jag förstår inte hur jag ska tolka kartan.

På ett ställe (den "stora" vägen) står ett x = 5000.
Vid vägen fram till den tilltänkta tomten står ett annat x = 5100.

Någon som förstår vad detta betyder.
Jag hoppas att det är vägens bredd i millimeter.

Är det någon hur bred, inklusive vägren, man kan "kräva" att vägen är?

Vore oerhört tacksam om jag kan få hjälp med detta.

Från mäklaren:
Kartutdrag med beteckning för officialservitut och väg, markerat med x-värden som anger position eller bredd.

Bild från lantmäteriet
Kartutdrag från lantmäteriet som visar en smal väg och markerade punkter med x = 5000 och x = 5100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopierat från lantmäteriets dokument.
Säger samma sak som mäklarens information.
Ingen på LM kunde svara på frågan vad x = 5000 betyder.

Utdrag från dokument som beskriver nytt servitut för vägunderhåll för fastigheter i Hällby och Vallby.

Nej, de där är bara koordinatangivelser, och har inget med vägens bredd att göra.
Du kan bl.a. använda dessa för att kontrollera kartans skala (avståndet mellan kryssen är 100 m)

Det borde VERKLIGEN lantmäteriet ha vetat...

Hur bred väg du har rätt till kan jag inte svara på, det framgår inte av servitutet, men det lär ju inte vara en tvåfilig väg i alla fall. Du kan använda kartan och mäta bredden, nu när du vet skalan.

Man bör väl ha möjlighet att ta fram en lastbil på vägen iaf, så jag skulle gissa på att ca 4 m bredd inte är orimligt att hävda rätt till.

Redigerat:
Det värsta är att det inte står något om bredden i servitutet.
Inte heller är kartan skalenlig, det står klart och tydligt högst upp (den delen kom inte med i bilden)
Så dessvärre kan jag inte mäta i kartan och sen gå till bonden och snällt be honom hjälpa mig bredda vägen.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till.. Kanske får passa på tomten, vi måste ju ha en ordentlig väg.

Jag tror med betoning på tror, att om det inte står något i servitutet om bredd, så har man rätt till utrymme för en ändamålsenlig väg. Definitionen av vad som kan anses vara ändamålsenligt varierar lite över tiden. Men ett minimumkrav är att brandkårens stegbil skall komma fram.

OM det är så att servitutet inte ger rätt till en användbar väg, då bör det inte vara några problem att via lantmäteriet tvinga sig till ett servitut som ger en användbar väg. Det kan dock kosta en del om markägaren strular.

TPettersson skrev:
Det värsta är att det inte står något om bredden i servitutet.
Inte heller är kartan skalenlig, det står klart och tydligt högst upp (den delen kom inte med i bilden)
Så dessvärre kan jag inte mäta i kartan och sen gå till bonden och snällt be honom hjälpa mig bredda vägen.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till.. Kanske får passa på tomten, vi måste ju ha en ordentlig väg.
Jag förstår inte problemet varför ska du "passa på" tomten?
Ta kontakt med bonden som äger marken och diskutera problemet så får du veta vad den personen har för uppfattning om vägen och hur han/hon anser att man kan göra. Han/hon har kanske inte några problem med att man snyggar till den och har en rimlig bredd.
Men om man inte vågar fråga eller som du indikerar, ska börja med att "kräva" en massa saker så är det nog bäst att passa för då har du gjort dig omöjlig innan du ens köpt tomten.
Ödmjukhet och normat social beteende brukan man komma långt med på landet.....;)

• Gilla
Alriksson och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag tror också att det kan finnas rimlig grund för att få bredda vägen lite.
Men vi får se vad han säger när jag åker ut och pratar med honom. Han kanske är jättetrevlig och att vägen inte är något problem, men det skadar inte att vara lite förberedd.

• Gilla
Maveric77 och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
OM det är så att servitutet inte ger rätt till en användbar väg, då bör det inte vara några problem att via lantmäteriet tvinga sig till ett servitut som ger en användbar väg. Det kan dock kosta en del om markägaren strular.
Varför ska man alltid börja med att tilltvinga sig något eller utgå ifrån att man kan göra det med hjälp av olika myndigheter??
Börja istället med att prata med berörda så löser det mesta sig. Men om man börjar med att komma ut på landet och sen läxa upp grannar och genom lagparagrafer tilltvinga sig saker och ting så har man istället skaffat sig ovänner och kommer att få ett helvete.

harry73
Har redan svarat i din andra tråd: https://www.byggahus.se/forum/tomter/283522-spontana-reaktioner-pa-denna-tomt-2.html#post2567169

Jag förutsätter att servitutet går över säljarens fastighet, så diskutera detta med säljaren innan du skriver avtalet. Diskutera också hur han får använda vägen och hur ni fördelar kostnader/snöjröjning med mera. Troligtvis tycker bonden att du ska betala allt (och det kan vara rimligt) men kräv då att han anlägger en egen väg bredvid din för eventuella lantbrukstransporter, och se till att din väg inte fortsätter efter din fastighet.

Letar man på Hitta.se kan man se tomtgränser mm. Också intressant att veta är att din granne (inte bonden) verkar sälja grävmaskiner.

Njaa, vem har sagt att man börjar så?

Det var väl mera att OM det mot förmodan skulle visa sig att det blir problem med att få en vettig väg, så behöver det kanske inte vara skäl att avstå från tomten, det går i värsta falla att lösa på formell väg.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Har redan svarat i din andra tråd: [länk]

Jag förutsätter att servitutet går över säljarens fastighet, så diskutera detta med säljaren innan du skriver avtalet. Diskutera också hur han får använda vägen och hur ni fördelar kostnader/snöjröjning med mera. Troligtvis tycker bonden att du ska betala allt (och det kan vara rimligt) men kräv då att han anlägger en egen väg bredvid din för eventuella lantbrukstransporter, och se till att din väg inte fortsätter efter din fastighet.

Letar man på Hitta.se kan man se tomtgränser mm. Också intressant att veta är att din granne (inte bonden) verkar sälja grävmaskiner.
Ja här haglar minsann kraven.................:wow:
Om jag varit bonde hade jag bett köparen "fara åt helvete" om köparen började med att kräva att bonden inte fick köra på sin egen mark utan skulle anlägga en annan väg vid sidan av den befintliga och inte ens får bygga en väg på sin egen mark, vart helst han vill, oavsett om den kommer efter den befintliga vägen.

Jag undrar om du ens har varit utanför stan någon gång eller ens vet hur det fungerar på landet där man är beroende av varandra och varandras hjälp när det kärvar i bistra tider.

• Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
Min erfarenhet från landsbygden är att man hjälps åt. TS fixar så att vägen är körbar fram till huset, för lastbilar, brandbilar och allt vad det är som behöver komma fram. Bonden får köra på vägen vid behov, lovar att laga om han råkar köra sönder vägen med sin traktor, och kan säkert förmås att hjälpa till med plogning gratis eller mot rimlig ersättning/gentjänst.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
harry73
oceanis skrev:
Om jag varit bonde hade jag bett köparen "fara åt helvete"
Tja, då blir det ingen affär. Bonden vill ju gärna sälja sin tomt, så lite incitament finns det även för honom.

Men att det haglade krav stämmer ju inte helt. Jag föreslog att TS diskuterade användning och underhåll med honom. Och vill bonden inte bidra, då är det också rimligt att han inte förstör. Att ta upp dessa saker innan man köper tomten gör att det är tydlig för alla hur man hanterar.
Just gemensamma vägar är en stor orsak till grannbråk på landet.

Sen finns det en helig övertygelse hos vissa forummedlemmar att alla bonder är bra och trevlig, alltid är hjälpsam och alltid gör det rätta.
Jag vill gärna hävda att bonder också är vanliga människor och det finns absolut trevliga, men så finns det också surgubbar som man inte kan prata med. Det finns de som lever i harmoni med naturen och det finns de som gärna tar snabba genvägar som inte helt följer reglarna.

Att sälja jordbruksmark som tomtmark är oftast en bra affär för bonden, men då måste den också acceptera att det innebär att han inte kan använda marken i direkt anslutning utan att ta hänsyn till de nya grannar.
Det kan vara att han inte få ha djur alldeles intill det nya huset eller att han inte längre kan köra tunga transporter på den nya infarten.

Att diskutera vägen innan köpet är inte att komma med krav, det är att prata affärer och förhandla. Inget konstigt innan man köper en tomt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73
Och vi bor på landet och köpte en tomt där vi byggde hus, grävde vatten och byggde väg med nytt servitut.
Allt gick bra och inga problem uppstod som vi inte kunde hantera, men det blev några gånger väldigt tydligt att bonden och vi hade andra förväntningar och att en diskussion i början hade fixat mycket.

harry73 skrev:
Att diskutera vägen innan köpet är inte att komma med krav, det är att prata affärer och förhandla. Inget konstigt innan man köper en tomt.
harry73 skrev:
"....kräv då att han anlägger en egen väg bredvid din för eventuella lantbrukstransporter, och se till att din väg inte fortsätter efter din fastighet."
Kan inte läsa något annat än att detta är krav....

Det fanns väl ett officialservitut och då har köparen, den härskande fastigheten, sannolikt rätt att köra på vägen men det har även den tjänande fastigheten. Och den härskande kan aldrig kräva ett totalt ianspråktagande för då är det inget servitut. Så normalt får den härskande ta det som det är om dom inte väljer att göra den bättre själva........men att tvinga den tjänande fastigheten att inte köra där eller bygga en annan väg är nog inte gångbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.