29 772 läst · 245 svar
30k läst
245 svar
Krux kring husförsäljning- tips mottages tacksamt
Moderator
· Stockholm
· 52 345 inlägg
Men du anser alltså på fullaste allvar att om köparen hoppar av i kraft av en besiktngsklausul efter att ha upptäckt grova fel som exemplet med takpannor som kan ramla ned när som helst. Då skall säljaren få behålla handpenningen?byggarätt skrev:Det viktiga för TS är ju att inte försäljning fördröjs och försvåras av avhoppet.
Öppen besiktningsklausul må vara hur mycket praxis som helst men den verkar ha nollat betydelsen av handpenning!
Enligt lag är köparen tvungen att betala handpenningen om köpet inte följer avtalet för att minska risker för falska köp för att trixa med priser...oseriösa köpare etc..
Seriösa mäklare vad är det???
Är det en som medverkar till att priser trissas och köpare som måste hoppa av o förlora besiktningskostnad...
Nej tillbaka till ordningen att handpenningen tillfaller säljaren så att vi undviker oseriös budgivning och att det inte går att skaka av sig seriösa spekulanter på detta sättet.
Mäklare kan dessutom vara med på att lura TS sänka priset då nya budet 30% lägre???
Eller om vi tvingas in i läget med besiktning före kontrakt, att köparen då skall komma till dig som säljare och säga "besiktningen var OK, huset är jättebra, nu skriver vi" och du kan då replikera "vad bra att du gillar huset, då höjer vi priset med 100 000".
Om en mäklare använder det utan säljarens tillåtelse så lär den mäklaren bli kortlivad.olofh skrev:
Nu får du välja här. Varför ska säljaren behöva fast vid priset när inte köparen behöver göra det? Köparen kan ju bryta kontraktet utan problem efter besiktningen, men säljaren har ingen möjlighet att bryta kontraktet.hempularen skrev:Men du anser alltså på fullaste allvar att om köparen hoppar av i kraft av en besiktngsklausul efter att ha upptäckt grova fel som exemplet med takpannor som kan ramla ned när som helst. Då skall säljaren få behålla handpenningen?
Eller om vi tvingas in i läget med besiktning före kontrakt, att köparen då skall komma till dig som säljare och säga "besiktningen var OK, huset är jättebra, nu skriver vi" och du kan då replikera "vad bra att du gillar huset, då höjer vi priset med 100 000".
Vad får säljaren ut av en öppen besiktningsklausul? Den främjar enbart köparen. För det spelar ingen roll om man har skrivit avtal eller inte, säljaren är fortfarande inte garanterad en affär. Så varför ska man som säljare skriva på det kontraktet? Jag skulle vägra. Bestäm dig för om du vill köpa huset innan vi skriver på, det finns gott om andra spekulanter som kanske bjuder över under tiden som du försöker bestämma dig.
Det kanske ger fler spekulanter. Själv skulle jag dra mig för att köpa ett hus ifall jag inte gavs möjlighet till en noggrann undersökning. Allt som ger fler möjliga spekulanter gynnar säljaren, det lär vara rätt ovanligt att köpare drar sig ur efter besiktning ifall det inte uppkommit något riktigt allvarligt så jag tror inte det är något att oroa sig alltför mycket för som säljare.Nerre skrev:
Frågan om öppen besiktningsklausul blir väl inte aktuell att ta upp förrän man bestämt sig för en köpare? Med andra ord vet ingen spekulant nåt om detta förrän det är dags att skriva kontrakt.
Så det ger väl snarare mindre spekulanter eftersom det blir en väntetid innan köparen bestämt sig och under den tiden måste man tacka nej till nya spekulanter.
Så det ger väl snarare mindre spekulanter eftersom det blir en väntetid innan köparen bestämt sig och under den tiden måste man tacka nej till nya spekulanter.
Det är väl typiskt en sådan sak man pratar med mäklaren om under visningen eller när man anmäler intresse för budgivning. Skulle jag få beskedet att jag inte kan backa köpet i samband med besiktning så skulle jag dra mig för att delta i budgivningen. Skulle nog bli rätt misstänksam att det döljs något.Nerre skrev: