Har branschen fått en praxis som strider i sin kontraktsskrivning mot lagstiftningen utan att detta prövats?
 
Nej byggarätt du har helt fel.

OM köparen väljer att kliva av med stöd av det som står i besiktningsklausulen, då agerar han helt i enlighet med det avtal som båda skrivit under.

Att bli av med handpenning kan man bli om man bryter det ingågna avtalet, om man begår avtalsbrott. Då är handpenningen en säkerhet mot sådant.
 
  • Gilla
anderols och 1 till
  • Laddar…
Byggrätt, en öppen besiktningsklausul är mer att likna vid öppet köp. Det behöver inte ens framkomma några fel vid besiktningen utan vanligtvis formuleras klausulen som så att köparen har rätt att frånträda köpet efter att ha genomfört en besiktning.
 
byggarätt skrev:
Har branschen fått en praxis som strider i sin kontraktsskrivning mot lagstiftningen utan att detta prövats?
Det är en "praxis" som nästan är lagstadgad. EN mäklare som ex. medverkar till att det skrivs ett avtal där köparen bara får begära hävning ifall besiktningen upptäcker fel som inte tidigare var kända, då blir mäklaren varnad och ev. avregistrerad av fastighetsmäklarinspektionen.

Dessa öppna klausuler är det enda sättet att få till avtal som är säkra.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
OK, då fattar iaf jag bättre. Men ta detta fallet som en exempel. "Felet" att det är tex tryckta syllar var ju känt innan kontraktsskrivning, men trots detta kan köparen hoppa av affären oberörd?
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nej byggarätt du har helt fel.

OM köparen väljer att kliva av med stöd av det som står i besiktningsklausulen, då agerar han helt i enlighet med det avtal som båda skrivit under.

Att bli av med handpenning kan man bli om man bryter det ingågna avtalet, om man begår avtalsbrott. Då är handpenningen en säkerhet mot sådant.
ja det är det jag hävdar att köparen faktiskt gör kliver av på ett skadligt sätt för säljaren....
öppen besiktningsklausul är i praktiken öppet köp och tillåter köparen bete sig hur som helst utan att riskera handpenningen....

Om köparen beter sig så att priset på fastigheten sjunker genom att använda sig av klausulen på ett felaktigt sätt borde rätten vara för säljaren att behålla handpenningen...avtalsbrott
 
Jonatan79 skrev:
OK, då fattar iaf jag bättre. Men ta detta fallet som en exempel. "Felet" att det är tex tryckta syllar var ju känt innan kontraktsskrivning, men trots detta kan köparen hoppa av affären oberörd?
Jag fattar att man kan hoppa av men då borde handpenningen tillfalla säljaren???
 
byggarätt skrev:
Jag fattar att man kan hoppa av men då borde handpenningen tillfalla säljaren???
Varför det. Säljaren har ju gått med på att köparen får hoppa av efter besiktningen oberoende av vad besiktningen kommit fram till.

Sen kan jag tycka att det är sunt med en viss tid för ångerrätt. Mäklare och säljare driver ju ofta på försäljningen i ett sådant tempo att spekulanter ofta inte ens har tid för en grundlig undersökning av huset innan budgivningen är avslutad. Inte helt ovanligt att budgivning sätter igång samma dag som visningen.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Men byggarätt.

Antag att du köper ett hus med bes. klausul. Du låter besiktiga huset. Besiktningen visar att det nybytta taket består av betongpannor som lagts löst på taket utan läkt eller något annat som håller dem på plats.

Köparen väljer då att hoppa av köpet, genom att nyttja sin bes. klausul. Då menar du att säljaren skall få behålla handpenningen? För om man skall börja lägga in en värdering i tolkningen av bes. klausulen. Typ var detta ett godtagbart skäl att hoppa av. Då hamnar du ofelbart i tolkningstvister.

Om tolkningen av klausulen inte går att göra glasklar, så hamnar du i en situation där en köpare som hittar fel vid besikltningen inte kommer att veta om det avhopp han anser sig ha rätt att göra, kommer att kosta honom en handpenning på kanske 200 000.

Och OK, låt os säga att man skall invänta domstolens tolkning, har köparen rätt att hoppa av eller inte? Ja då¨står säljaren där i 2 - 5 år tills domstolsprocessen blivit klar, utan att veta om han har sålt huset eller inte.

Genom den öppna klausulen så finns det inga tolkningstvister, allt är glasklart.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Precis, om jag vore säljare så skulle jag inte gå med på kontrakt med besiktningsklausul. Jag låser upp mig och måste säga nej till andra spekulanter i väntan på att "ångertiden" för köparen ska gå ut.

Men kostar besiktning så mycket som 20 000? Man kanske skulle byta yrke, det är ju ungefär vad man betalar för en hel mandag vid ISO 9000-revisioner, och en besiktning tar väl inte en hel dag?
Men alternativet enl. dig är då att ni väntar två veckor med att skriva avtal. När köparen efter två veckor gjort sin besiktning och lagt ut 20 000 (20 000 ligger i den billigare klassen för en komplett jordabalksbesiktning, de normala något billigare överlåtelsebesiktningarna innebär inte att köparen har fullgjort sin undersökningsplikt), Då säger du som säljare "Jaha, nu har du svart på vitt att huset är bra, då tycker jag att du får öka budet lite annars säljer jag inte".

Det öppnar ju för seriösa affärer...
 
Jag tror inte att köpare hoppar av särskilt lättvindigt. En besikning kostar ju ofta 6000 - 10000kr och de pengarna är ju förlorade om man hoppar av.

Det som kan ha hänt här är att köparen blev nervös och kom på att de hade bjudit för mycket pengar för huset, och drar därför tillbaks sitt bud med hänvisning till besiktningsklausulen. "Det luktar syll". Det agerandet är ju inte särskilt konstigt om man höjde sista budet med 195000:- i sista stöten. Eller så har köparen gått och tänkt så mycket på det att han känner sylllukt även om det inte finns någon. Eller så osar det syll i hela huset men TS har inte märkt det eftersom han bott i det.

Oavsett vad så finns det inte mycket att göra åt saken. Förhandla med köpare två, de har ju ändå visat att de var beredda att betala 2.8 för huset. Kolla vad ett syllbyte kostar. Det är bra att ha till förhandlingen. Förklara för köpare två att de som hoppade av var instabila och bara budade på.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Kliver ur tråden då flera verkar ha svårt att inse hur praxis vid husförsäljning idag är. Alla seriösa mäklare använder öppen bes klausul. Ställt mot hur mkt stök andra klausuler kan ställa till med är det ett rimligt förfarande
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Det viktiga för TS är ju att inte försäljning fördröjs och försvåras av avhoppet.

Öppen besiktningsklausul må vara hur mycket praxis som helst men den verkar ha nollat betydelsen av handpenning!

Enligt lag är köparen tvungen att betala handpenningen om köpet inte följer avtalet för att minska risker för falska köp för att trixa med priser...oseriösa köpare etc..

Seriösa mäklare vad är det???

Är det en som medverkar till att priser trissas och köpare som måste hoppa av o förlora besiktningskostnad...
Nej tillbaka till ordningen att handpenningen tillfaller säljaren så att vi undviker oseriös budgivning och att det inte går att skaka av sig seriösa spekulanter på detta sättet.

Mäklare kan dessutom vara med på att lura TS sänka priset då nya budet 30% lägre???
 
Ofta överförs handpenning efter en besiktning enl klausul - så att behålla handpenning som ännu inte inbetalats låter svårt bara där :)

Dock tycker jag lite som du - det luktar simulerat köp - som att båda budgivarna samarbetat(köpare nr 2 kan stå för besiktningen nr 1 gjorde) för att få situationen att uppstå, och hur avslöjar man ett sånt uppsåt isf? 😯
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Blwrgrl skrev:
Dock tycker jag lite som du - det luktar simulerat köp - som att båda budgivarna samarbetat(köpare nr 2 kan stå för besiktningen nr 1 gjorde) för att få situationen att uppstå, och hur avslöjar man ett sånt uppsåt isf? 😯
Hade de samarbetat så hade de knappast drivit upp budet så högt som de gjorde, det hade ju varit mycket mer taktiskt att sluta budgivningen så tidigt som möjligt och inte ge säljaren några ideer om att huset är värt mycket mer än utropet. Så att de samarbetat tror jag inte ett ögonblick på.
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.