byggarätt skrev:
Det viktiga för TS är ju att inte försäljning fördröjs och försvåras av avhoppet.

Öppen besiktningsklausul må vara hur mycket praxis som helst men den verkar ha nollat betydelsen av handpenning!

Enligt lag är köparen tvungen att betala handpenningen om köpet inte följer avtalet för att minska risker för falska köp för att trixa med priser...oseriösa köpare etc..

Seriösa mäklare vad är det???

Är det en som medverkar till att priser trissas och köpare som måste hoppa av o förlora besiktningskostnad...
Nej tillbaka till ordningen att handpenningen tillfaller säljaren så att vi undviker oseriös budgivning och att det inte går att skaka av sig seriösa spekulanter på detta sättet.

Mäklare kan dessutom vara med på att lura TS sänka priset då nya budet 30% lägre???
Men du anser alltså på fullaste allvar att om köparen hoppar av i kraft av en besiktngsklausul efter att ha upptäckt grova fel som exemplet med takpannor som kan ramla ned när som helst. Då skall säljaren få behålla handpenningen?

Eller om vi tvingas in i läget med besiktning före kontrakt, att köparen då skall komma till dig som säljare och säga "besiktningen var OK, huset är jättebra, nu skriver vi" och du kan då replikera "vad bra att du gillar huset, då höjer vi priset med 100 000".
 
byggarätt skrev:
Besiktningsklausulen ger köparen rätt att agera på saker denna finner i samband med besiktningen och att kliva av köpet
"Oj, ytterdörren var grön, då vill jag inte köpa huset"
 
olofh skrev:
Kliver ur tråden då flera verkar ha svårt att inse hur praxis vid husförsäljning idag är. Alla seriösa mäklare använder öppen bes klausul. Ställt mot hur mkt stök andra klausuler kan ställa till med är det ett rimligt förfarande
Om en mäklare använder det utan säljarens tillåtelse så lär den mäklaren bli kortlivad.
 
hempularen skrev:
Men du anser alltså på fullaste allvar att om köparen hoppar av i kraft av en besiktngsklausul efter att ha upptäckt grova fel som exemplet med takpannor som kan ramla ned när som helst. Då skall säljaren få behålla handpenningen?

Eller om vi tvingas in i läget med besiktning före kontrakt, att köparen då skall komma till dig som säljare och säga "besiktningen var OK, huset är jättebra, nu skriver vi" och du kan då replikera "vad bra att du gillar huset, då höjer vi priset med 100 000".
Nu får du välja här. Varför ska säljaren behöva fast vid priset när inte köparen behöver göra det? Köparen kan ju bryta kontraktet utan problem efter besiktningen, men säljaren har ingen möjlighet att bryta kontraktet.

Vad får säljaren ut av en öppen besiktningsklausul? Den främjar enbart köparen. För det spelar ingen roll om man har skrivit avtal eller inte, säljaren är fortfarande inte garanterad en affär. Så varför ska man som säljare skriva på det kontraktet? Jag skulle vägra. Bestäm dig för om du vill köpa huset innan vi skriver på, det finns gott om andra spekulanter som kanske bjuder över under tiden som du försöker bestämma dig.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Kostar det verkligen 800 000 kr att byta syllarna??
Jag fastnade där.. sen blev nog allt annat ett blurr..

De motiverade en sänkning på 800 000 kr för att byta syllarna..
Det är ju ett helt hus!

:x
 
harry73
Jag mistänker att deras starttid var 2 milj och att de sänkte till sitt startbud när den andra budgivare drog sig ur
 
Nerre skrev:
Vad får säljaren ut av en öppen besiktningsklausul? Den främjar enbart köparen.
Det kanske ger fler spekulanter. Själv skulle jag dra mig för att köpa ett hus ifall jag inte gavs möjlighet till en noggrann undersökning. Allt som ger fler möjliga spekulanter gynnar säljaren, det lär vara rätt ovanligt att köpare drar sig ur efter besiktning ifall det inte uppkommit något riktigt allvarligt så jag tror inte det är något att oroa sig alltför mycket för som säljare.
 
Frågan om öppen besiktningsklausul blir väl inte aktuell att ta upp förrän man bestämt sig för en köpare? Med andra ord vet ingen spekulant nåt om detta förrän det är dags att skriva kontrakt.

Så det ger väl snarare mindre spekulanter eftersom det blir en väntetid innan köparen bestämt sig och under den tiden måste man tacka nej till nya spekulanter.
 
harry73
Nu får gärna sälja att hur utan besiktningsklausul.
Jag kommer dock inte att köpa det
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Frågan om öppen besiktningsklausul blir väl inte aktuell att ta upp förrän man bestämt sig för en köpare? Med andra ord vet ingen spekulant nåt om detta förrän det är dags att skriva kontrakt.
Det är väl typiskt en sådan sak man pratar med mäklaren om under visningen eller när man anmäler intresse för budgivning. Skulle jag få beskedet att jag inte kan backa köpet i samband med besiktning så skulle jag dra mig för att delta i budgivningen. Skulle nog bli rätt misstänksam att det döljs något.
 
Hur funkar det om det säljaren gjort en besiktning innan visning och tecknat doldafelförsäkring? Är det likvärdigt med besiktningsklausul?
 
harry73
Nej
 
Som köpare skulle jag aldrig lita på säljarens besiktning.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
harry73
Dolda fel försäkring är bara för DOLDA fel och gynner bara säljaren
 
Precis, bara vetskapen att säljaren tecknat en sådan får en del varningsklockor att ringa. Varför slösa pengar på en dolda del försäkring ifall man inte tror att det finns några dolda fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.