3 390 372 läst · 18 249 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Testmonterat min cyklon och testkört den med min dåliga dammsugare. Mer skit i hinken än i dammsugaren blev resultatet Klart godkänt.
Några saker jag lärde mig:
Kan man bytta ut hinken mot en plåttunna från Ikea tro? Sprang förbi en tidigare idag och den verkade kraftig. Då skulle man kanske tom kunna använda en plastsäck i den om man får till lite vakuum på utsidan av påsen.
Ska testa en större behållare och med den bra dammsugaren någon dag. Slangen är från Jula om någon undrar.
Några saker jag lärde mig:
- Dammsugaren behöver vara lite kraftigare än Clas Ohlssons snikmodell om man ska ha en chans när man kör en hyvel.
- Slangen behöver vara utsträckt för bästa effekt.
- Hinken bör vara större än den jag använder här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man bytta ut hinken mot en plåttunna från Ikea tro? Sprang förbi en tidigare idag och den verkade kraftig. Då skulle man kanske tom kunna använda en plastsäck i den om man får till lite vakuum på utsidan av påsen.
Ska testa en större behållare och med den bra dammsugaren någon dag. Slangen är från Jula om någon undrar.
Så har vi äntligen bytt den gamla fallfärdiga trappan mot en ny. Något större. Jag var orolig för att den skulle upplevas alldeles för stor, men med facit i hand så tycker jag att den passar. Speciellt när det är en del grönska runtom. Så har jag äntligen plats för MÅNGA blomkrukor på trappan.
Logga in
Skapa konto
Hyvlade lite brädor häromdagen så jag hade en hög med spån på garagegolvet.
För skojs skull smälte jag ner gammalt överblivet stearin från vinterns blockljuseldande, rullade bollar av spånet och doppade i stearinet. Voila! Braständare.
Funkar utmärkt! Brinner i fem minuter med rejäl låga. Däremot verkligen inte värt arbetsinsatsen, men ibland får man ju leka ihop något också...
För skojs skull smälte jag ner gammalt överblivet stearin från vinterns blockljuseldande, rullade bollar av spånet och doppade i stearinet. Voila! Braständare.
Logga in
Skapa konto
Funkar utmärkt! Brinner i fem minuter med rejäl låga. Däremot verkligen inte värt arbetsinsatsen, men ibland får man ju leka ihop något också...
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag försökte ungefär samma sak förra året,
fast med gamla torra tallkottar och stearin från ljusstumpar.
Det blev inte så bra, brann ganska dåligt faktiskt. Hyvelspånet verkar funka bättre
fast med gamla torra tallkottar och stearin från ljusstumpar.
Det blev inte så bra, brann ganska dåligt faktiskt. Hyvelspånet verkar funka bättre
Idag har jag äntligen lyckats limma ihop en låda jag jobbat med alldeles för länge. Om det inte vore för att botten är tyg, hade jag gjort detta för länge sedan, men nu har jag blivit tvungen att lägga shellack på insidan i förväg. Tror att jag fick till det till slut, även om det var lite svettigt. Om jag inte tagit mig tid och gjort en provomgång utan lim hade det aldrig gått.
Nio tvingar behövdes.
Logga in
Skapa konto
Nio tvingar behövdes.
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
P
p.lundgren
Husägare
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- 750 inlägg
Börjat flytta runt lite i verkstan för att kunna samla trämaskinerna på ett ställe tills vidare. Svär över att de ufon som byggde stället inte såg till att göra golvet plant och rakt. Min hyvel som står på låga hjul fastnar gränsle över en ås och det skiljer ca 8 cm på ca 5 meter mellan lägsta och högsta punkt. En dellösning blir kanske att lägga in ett upphöjt trägolv över halva ytan. När jag svurit klart över allt blir det nog ett nybygge av något slag
Påbörjat att göra ett nytt soffbord! Har hyvlat upp och dimensionerat askplank.
Skulle behöva lite åsikter.
1. Tror ni detta kommer slå sig? Varje plank är ungefär 100x30mm.
2. Klarar jag mig helt utan sarg med ett så pass massivt bord? Kommer bli ca 125x65cm.
Skulle behöva lite åsikter.
1. Tror ni detta kommer slå sig? Varje plank är ungefär 100x30mm.
2. Klarar jag mig helt utan sarg med ett så pass massivt bord? Kommer bli ca 125x65cm.
Logga in
Skapa konto
P
p.lundgren
Husägare
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- 750 inlägg
Hängt upp en plywoodskiva på väggen bredvid arbetsbänken för att hänga upp en del verktyg på. Hängde den rakt vilket visar hur snett innertaket är. Golvet lutar åt ena hållet och taket åt det andra Hann lägga på lite fernissa också.