3 412 004 läst · 18 315 svar
3412k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Medlem
· Stockholm
· 213 inlägg
Monterat ihop ett skåp som jag jobbat med ett tag, det är första gången jag gör en egen skåpslucka och jag är lite stolt över hur bra det blev även om äran troligen skall tillskrivas ett frässtålskit.
Detta är den första av totalt fem luckor som skall sitta i våra nya badrumsmöbler, skåpet är ett medicinskåp som skall rymma hela hushållsapoteket.
Innanförliggande luckor känns rätt utmanande eftersom ögat är expert på att se om någon glipa inte är jämn över hela vägen. Jag gjorde så att jag medvetet gjorde luckan något större (med 1mm glipa) och sedan kapade jag bort med sänksågen tills en jämn glipa kvarstod. Hoppas att gångjärnen inte börjar sacka bara....
Detta är den första av totalt fem luckor som skall sitta i våra nya badrumsmöbler, skåpet är ett medicinskåp som skall rymma hela hushållsapoteket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innanförliggande luckor känns rätt utmanande eftersom ögat är expert på att se om någon glipa inte är jämn över hela vägen. Jag gjorde så att jag medvetet gjorde luckan något större (med 1mm glipa) och sedan kapade jag bort med sänksågen tills en jämn glipa kvarstod. Hoppas att gångjärnen inte börjar sacka bara....
Redigerat:
Igår åkte jag båt en hel dag, idag besökte jag hantverksmuséet i Åbo. Fastnade såklart hos snickaren som var en rätt bister typ med knapphändig engelska men när han fatta jag snickra så tog han med mig till avstängda rummet, vevade igång trampsvarven och sken upp som en sol när spånorna yrde. Hos yxmakaren (eller var det tunnbindaren?) fick jag syn på den största hyvel jag sett. Ganska trevligt muséum överlag, speciellt nu på sommaren då dom var igång i alla verkstäder. Ni får själv lista ut vilka bilder som är från finlandsbåten respektive hantverksmuséet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ok.nanowire skrev:Det behövs ingen dämpare, räcker med att välja lagom nivåskillnad. Över lite avstånd blir det lagom slack i stålvajern så det blir uppförsbacke på slutet.
Tyvärr räcker det inte med plastblock för båtlina, hjulen skavs sönder. I blocket jag använder var det mässingshjul som höll några dagar men nu är de utbytta mot vanliga kullager.
Om du har en vajer uppspänd måste du ha block anpassade för vajer. Finns i båtbutiken, inget ovanligt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Fi fasiken vilken smidig hyvelOla C skrev:Igår åkte jag båt en hel dag, idag besökte jag hantverksmuséet i Åbo. Fastnade såklart hos snickaren som var en rätt bister typ med knapphändig engelska men när han fatta jag snickra så tog han med mig till avstängda rummet, vevade igång trampsvarven och sken upp som en sol när spånorna yrde. Hos yxmakaren (eller var det tunnbindaren?) fick jag syn på den största hyvel jag sett. Ganska trevligt muséum överlag, speciellt nu på sommaren då dom var igång i alla verkstäder. Ni får själv lista ut vilka bilder som är från finlandsbåten respektive hantverksmuséet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Vad hyvlar man med en sådan best? (Ja jo trä, men... )
Vad är det som hänger på väggen ovanför hyyyyyyyveln, något slags mallar??Ola C skrev:
Tack för ett bra utflyktstips!
Så här kan det se ut när man gör det "på riktigt". Kanske kan ge lite inspiration.nanowire skrev:
https://www.bergfreunde.se/camp-win...3NmQxMGQ0ODYyZDU5MGQyOTlkN2I2ODIzZWRjNWY0ZiJ9
Logga in
Skapa konto
Jag vet inte, tycker det ser ut lite som yxmallar men verkar konstigt om man skulle ha en trämall till stålformen. På skylten och programmet var detta tunnbinderi, fanns tyvärr ingen att fråga i detta hus, vissa var på lunch när man tittade in.nanowire skrev:
Kan det inte vara mallar till "handtagen" på ämbar, svepaskar och stävor?nanowire skrev:
Typ sådanahär som jag tänker på: http://www.ynhd.se/Varor/Wood/wood.htm
Byggt en "coping-sled" och fått till en hel massa ramar till luckor. Visade sig snabbt att det var precisionen på ändträfräsningen som ställde till det lite på förra luckan.
Nu är det bara att måla speglarna så att jag kan få ihop dörrarna någon gång...
Logga in
Skapa konto
Nu är det bara att måla speglarna så att jag kan få ihop dörrarna någon gång...
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg