phl skrev:
Kul, grilltanken slog även mig direkt :)
Jag kan lugna samtliga som inte gillar plågsamma djurförsök att denna kommer stå i skuggan. Sitt ner i båten igen.
Iofs om man har ledsnat på dom små liven så kan ett byte av allocation inträffa.

Redigerat:
Monterat ihop ett skåp som jag jobbat med ett tag, det är första gången jag gör en egen skåpslucka och jag är lite stolt över hur bra det blev även om äran troligen skall tillskrivas ett frässtålskit. ;)

Detta är den första av totalt fem luckor som skall sitta i våra nya badrumsmöbler, skåpet är ett medicinskåp som skall rymma hela hushållsapoteket.

Innanförliggande1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innanförliggande luckor känns rätt utmanande eftersom ögat är expert på att se om någon glipa inte är jämn över hela vägen. Jag gjorde så att jag medvetet gjorde luckan något större (med 1mm glipa) och sedan kapade jag bort med sänksågen tills en jämn glipa kvarstod. Hoppas att gångjärnen inte börjar sacka bara.... ;)

Redigerat:
  • Gilla
Simon Swartling och 15 till
  • Laddar…
Stiligt (y)

J
Borde in i "Stora skryttråden"...

Snyggt(y)

Igår åkte jag båt en hel dag, idag besökte jag hantverksmuséet i Åbo. Fastnade såklart hos snickaren som var en rätt bister typ med knapphändig engelska men när han fatta jag snickra så tog han med mig till avstängda rummet, vevade igång trampsvarven och sken upp som en sol när spånorna yrde. Hos yxmakaren (eller var det tunnbindaren?) fick jag syn på den största hyvel jag sett. Ganska trevligt muséum överlag, speciellt nu på sommaren då dom var igång i alla verkstäder. Ni får själv lista ut vilka bilder som är från finlandsbåten respektive hantverksmuséet.

DSC_0512.jpg
Skapa konto

DSC_0297.JPG
Skapa konto

DSC_0519.jpg
Skapa konto

DSC_0521.jpg
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
nanowire skrev:
Det behövs ingen dämpare, räcker med att välja lagom nivåskillnad. Över lite avstånd blir det lagom slack i stålvajern så det blir uppförsbacke på slutet.
Tyvärr räcker det inte med plastblock för båtlina, hjulen skavs sönder. I blocket jag använder var det mässingshjul som höll några dagar men nu är de utbytta mot vanliga kullager.
Ok.

Om du har en vajer uppspänd måste du ha block anpassade för vajer. Finns i båtbutiken, inget ovanligt.

M
Ola C skrev:
Igår åkte jag båt en hel dag, idag besökte jag hantverksmuséet i Åbo. Fastnade såklart hos snickaren som var en rätt bister typ med knapphändig engelska men när han fatta jag snickra så tog han med mig till avstängda rummet, vevade igång trampsvarven och sken upp som en sol när spånorna yrde. Hos yxmakaren (eller var det tunnbindaren?) fick jag syn på den största hyvel jag sett. Ganska trevligt muséum överlag, speciellt nu på sommaren då dom var igång i alla verkstäder. Ni får själv lista ut vilka bilder som är från finlandsbåten respektive hantverksmuséet.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Fi fasiken vilken smidig hyvel :D
Vad hyvlar man med en sådan best? (Ja jo trä, men... ;) )

thomasx skrev:
Ok.

Om du har en vajer uppspänd måste du ha block anpassade för vajer. Finns i båtbutiken, inget ovanligt.
Är inne på version tre nu, ett rejält kullagrat block jag hittade på loppis :)

image.jpg
Skapa konto

Det nya blocket till höger

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ola C skrev:
Hos yxmakaren (eller var det tunnbindaren?) fick jag syn på den största hyvel jag sett. Ganska trevligt muséum överlag, speciellt nu på sommaren då dom var igång i alla verkstäder. Ni får själv lista ut vilka bilder som är från finlandsbåten respektive hantverksmuséet.

[bild]
Vad är det som hänger på väggen ovanför hyyyyyyyveln, något slags mallar??

Tack för ett bra utflyktstips!

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Så här kan det se ut när man gör det "på riktigt". Kanske kan ge lite inspiration.

[länk]

[bild]
Fusk! ;)

image.jpeg
Skapa konto

Ver 3.1 med viktiga detaljer som hjul anpassade för vajer och två hjul på rad för ökad stabilitet vilket minskar friktionen på hjulen 😊

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
nanowire skrev:

Tack för ett bra utflyktstips!
Jag vet inte, tycker det ser ut lite som yxmallar men verkar konstigt om man skulle ha en trämall till stålformen. På skylten och programmet var detta tunnbinderi, fanns tyvärr ingen att fråga i detta hus, vissa var på lunch när man tittade in.

nanowire skrev:
Kan det inte vara mallar till "handtagen" på ämbar, svepaskar och stävor?
Typ sådanahär som jag tänker på: http://www.ynhd.se/Varor/Wood/wood.htm

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Byggt en "coping-sled" och fått till en hel massa ramar till luckor. Visade sig snabbt att det var precisionen på ändträfräsningen som ställde till det lite på förra luckan.

CopingSled.jpg
Skapa konto

Nu är det bara att måla speglarna så att jag kan få ihop dörrarna någon gång...

• Gilla
Skooda och 7 till
  • Laddar…
Byggt en enkel ramp till gräsklipparen för snabb av och pålastning. Nu tar det inte mer än fem minuter att lasta på och av. Skönt att ha en smidig lösning när det ska klippas hemma, i stugan och hos morfar.
En gräsklippare på en släpvagn och en hembyggd trärampramp i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.