Idag har jag blivit glatt överraskad av min B&D excenterslip. Var länge sen jag använde den, men den har bra balans och bra dammutsug, mycket bättre än jag minns det som.
 
Hittills har jag hunnit göra om en misslyckad limning. Tog mig tid att bygga den jig jag borde gjort första gången, verkar funka prima. Är man lat får man lida.


IMG_20160714_143032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
S
Jobb jobb men i morgon kommer det en leverans med div godsaker :)
 
jonmo skrev:
Hittills har jag hunnit göra om en misslyckad limning. Tog mig tid att bygga den jig jag borde gjort första gången, verkar funka prima. Är man lat får man lida.
Kan rekommendera att hyvla till ett par enkla "clamping cauls", gör att man kan göra limfogar väldigt enkelt utan fancy planotvingar eller annat. Först spänner man vertikala tvingarna lite lagom så plankorna håller sig i våg sen drar man ihop paketet.

http://www.mikes-woodwork.com/images/Cauls/Cauls-22.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Håller helt med Ola. Kan också tillägga att lite packtejp på "caulsen" minskar risken att de limmas fast. Är det stora stycken med bara en eler två fogar brukar jag använda raka cauls, annars konvexa.

Man kan utan problem spänna rejält med tvingarna på caulsen, det finns inte en chans att de hindrar bitarna från att limmas ihop när man spänner knektarna/tvingarna från sidan sen.

På bilden sitter dock inte parallelltvingarna så väldigt bra. Om de istället var vrida så att centrum på skruven kom mitt i virket i höjdled så blir det mycket mindre spänningar som vill böja limfogen/öppna fogarna i ovansidan.
 
Jag har sågat lite brädor modell större :D
[video=youtube;et5tB1GNRhY]http://www.youtube.com/watch?v=et5tB1GNRhY[/video]
 
  • Gilla
Simon Swartling och 5 till
  • Laddar…
Jag har idag hunnit bygga ytterligare en jig, denna gång ett hyvelstopp för mft-mönster. Väldigt bra när man har tunnare ämnen som behöver hyvlas. Det är en modern variant av en så kallad bench hook. Vad heter det på svenska?

IMG_20160714_233912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
S
Jobbar, längtar hem så jag fortsätta med att övningsköra med lamellfräsen :)
 
Efter två år (!) äntligen skruvat dit de sista skälvande brädorna på altanen. Nu återstår runt 200 träpluggar, slipning och oljning.
IMG_20160716_133855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
P
Plockat in en del små maskinskruv och muttrar av olika slag i en sortimentlåda för att slippa ha en myriad med små plastaskar där jag inte vet vad jag har. Blev även en för olika torxbits som jag hade liggande. Märkte upp dessa och några andra sortimentlådor så att jag kan hitta det jag behöver när jag letar efter det.

Började gå igenom plan- och rikthyveln jag köpte förrförra året. Det följde med en hel låda med tillbehör och jag började gå igenom dem. Spånstosar för plan och rikt. extra matarrullar och en del nya hyvelstål. Jag visste att det skulle finnas några extra par i lådan, men blev lite förvånad när det visade sig vara 14 par. Det räcker nog hyvelns livslängd :eek:

2016-07-16 21.00.38_small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom hittade jag två par tjockare järn som jag antar är någon form av spånbrytare/hållare för stålen, ligger till höger på bilden. Jag har inte hunnit kolla i manualen efter det ännu.
 
Redigerat:
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Jobbat på en låda till dominobrickor till mina döttrar. Hittills bara valnöt och fodrad botten. Kanske ska lägga in lite björk i locket.

IMG_20160717_003632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varsågod, här får ni en låda dominobrickor(y)

...eller det är jag som är lite skadad....?

Systainer_Full_of_Dominoes.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Varsågod, här får ni en låda dominobrickor(y)

...eller det är jag som är lite skadad....?

[bild]
Väntade på den. En stor låda fusk, skulle jag vilja kalla det. Sjukt praktiskt fusk.
 
Det var upplagt för smash. Håller med, dominon tar bort mycket av skillzkraven hos snickaren, men snabbt går det. Tur fogarna håller sämre än traditionella tappfogar annars hade det inte funnits nån anledning kvar att köra på "gammalt vis".
 
nanowire skrev:
Idag har jag och barnen byggt en linbana ��

[bild]
[bild]
[bild]
Vilken bra idé!

Får nog rota lite i lådan med överblivna saker från båten. Borde kunna hitta något gammalt skot och ett block att göra en fin linbana av :)

Någon form av dämpare på slutet är väl kanske en bra idé också antar jag. Hur gjorde du där?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.