3 340 506 läst · 16 508 svar
3341k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Vart några nya tänger.
Ett set med hålsågar.
Inspirerad av smilingcopycat så fick jag tummen ur och beställde en långkastare. Har kollat länge på M2X, men i sista stund blev det denna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett set med hålsågar.
Logga in
Skapa konto
Inspirerad av smilingcopycat så fick jag tummen ur och beställde en långkastare. Har kollat länge på M2X, men i sista stund blev det denna.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Grattis till kraftavbitaren, jag klipper 9mm rundstav i rostfritt med min utan problem 👍1337 skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Renoverare
· 797 inlägg
Det är självklart inte det ultimata verktyget för just det ändamålet, men under vissa omständigheter kommer man åt med annat.norrbottenssnickaren skrev:
Jag tycker det är imponerande att det går eftersom det står på förpackningen att den klarar upp till 5mm, men den klarar nästan det dubbla; om man är beredd att offra händer för det
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Har klippt 6mm fyrkantsstång i s355 men faen det var inte kul... Men man är väl klenFjojtmehmet skrev:Det är självklart inte det ultimata verktyget för just det ändamålet, men under vissa omständigheter kommer man åt med annat.
Jag tycker det är imponerande att det går eftersom det står på förpackningen att den klarar upp till 5mm, men den klarar nästan det dubbla; om man är beredd att offra händer för det
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Det ser ut som att det sitter aluminumrester på skivorna, speciellt på den till höger. Om jag har fattat det hela rätt kan det bli förstklassiga pyrotekniska effekter om man ger sig på att slipa järnhaltiga prylar på en sådan skiva. Det kan vara dåligt för hälsan... väldigt dåligt...Jckssn skrev:
Jag tror att andra här är bättre beskaffade att förklara exakt vad som händer, men jag vill i varje fall höja ett varningens finger innan du börjar använda den. Googla tex "grinding wheel iron aluminum thermite" (observara sista ordet) så får du en uppfattning om vad det handlar om.
Intressant. Jag jobbade ett par år i mekanisk verkstad och slipade dagligen omväxlande aluminium och stål på samma skiva på bänkslip. Troligen åtskilliga tusentals stänger, utan minsta tecken på fyrverkerier.
Antingen har jag haft tur eller så är risken väldigt liten.
Annars finns ju avrivare, så är aluminiumet borta på ett litet kick.
Antingen har jag haft tur eller så är risken väldigt liten.
Annars finns ju avrivare, så är aluminiumet borta på ett litet kick.
Jag har ingen susning om hur stor risken egentligen är, men efter ha läst om det ganska många gånger har jag i varje fall själv valt att avstå från det. Det överdrivs säkert en hel del, men å andra sidan sett räcker det ju att det händer en gång... Men visst, det har hänt förr att Internet ljuger
Det skulle absolut vara intressant om någon insatt kan kasta lite ljus på det hela.
Det skulle absolut vara intressant om någon insatt kan kasta lite ljus på det hela.
Renoverare
· 797 inlägg
Gammal jobbarkompis till mig fick följa med till akuten när en av hans gamla kollegor "sprängde" skivan och fick ena kakan i ansiktet. Vet visserligen inte om det var just aluminium som kördes vid tillfället, men han var väldigt nitisk med att skivorna endast skulle användas för hårdmetallbygga_bo skrev:Jag har ingen susning om hur stor risken egentligen är, men efter ha läst om det ganska många gånger har jag i varje fall själv valt att avstå från det. Det överdrivs säkert en hel del, men å andra sidan sett räcker det ju att det händer en gång... Men visst, det har hänt förr att Internet ljuger