xdigger skrev:
Fint att kunna mäta likström! :)
Jepp! Jobbar med solceller så just DC mätning är ett krav. Hade helst velat ha en med PC interface och logger funktion men det blev lite för dyrt.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vart några nya tänger.
Knipex tänger.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett set med hålsågar.
Bosch hålsågar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspirerad av smilingcopycat så fick jag tummen ur och beställde en långkastare. Har kollat länge på M2X, men i sista stund blev det denna.
Olight SR52-UT.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
1337 skrev:
Vart några nya tänger.
[bild]

Ett set med hålsågar.
[bild]

Inspirerad av smilingcopycat så fick jag tummen ur och beställde en långkastare. Har kollat länge på M2X, men i sista stund blev det denna.
[bild]
Grattis till kraftavbitaren, jag klipper 9mm rundstav i rostfritt med min utan problem 👍
 
  • Gilla
1337
  • Laddar…
Idag blev det en Bosch GWS 7-125

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Fjojtmehmet skrev:
Grattis till kraftavbitaren, jag klipper 9mm rundstav i rostfritt med min utan problem 👍
Har en likadan knipex och bahco. Men inte klipper jag då 9mm rostfritt med den rutinmässigt. Händerna dör. Skulle rekommendera ngt annat till det.
 
norrbottenssnickaren skrev:
Har en likadan knipex och bahco. Men inte klipper jag då 9mm rostfritt med den rutinmässigt. Händerna dör. Skulle rekommendera ngt annat till det.
Det är självklart inte det ultimata verktyget för just det ändamålet, men under vissa omständigheter kommer man åt med annat.

Jag tycker det är imponerande att det går eftersom det står på förpackningen att den klarar upp till 5mm, men den klarar nästan det dubbla; om man är beredd att offra händer för det :cool:
 
Fjojtmehmet skrev:
Det är självklart inte det ultimata verktyget för just det ändamålet, men under vissa omständigheter kommer man åt med annat.

Jag tycker det är imponerande att det går eftersom det står på förpackningen att den klarar upp till 5mm, men den klarar nästan det dubbla; om man är beredd att offra händer för det :cool:
Har klippt 6mm fyrkantsstång i s355 men faen det var inte kul... Men man är väl klen ;)
 
Lite blocket-fynd idag!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänkslip

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8st limknektar
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Lite cam clamps..
1468959148331314616646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jckssn skrev:
Lite blocket-fynd idag!

[bild]
Bänkslip
Det ser ut som att det sitter aluminumrester på skivorna, speciellt på den till höger. Om jag har fattat det hela rätt kan det bli förstklassiga pyrotekniska effekter om man ger sig på att slipa järnhaltiga prylar på en sådan skiva. Det kan vara dåligt för hälsan... väldigt dåligt...

Jag tror att andra här är bättre beskaffade att förklara exakt vad som händer, men jag vill i varje fall höja ett varningens finger innan du börjar använda den. Googla tex "grinding wheel iron aluminum thermite" (observara sista ordet) så får du en uppfattning om vad det handlar om.
 
Intressant. Jag jobbade ett par år i mekanisk verkstad och slipade dagligen omväxlande aluminium och stål på samma skiva på bänkslip. Troligen åtskilliga tusentals stänger, utan minsta tecken på fyrverkerier.
Antingen har jag haft tur eller så är risken väldigt liten.

Annars finns ju avrivare, så är aluminiumet borta på ett litet kick.
 
Jag har ingen susning om hur stor risken egentligen är, men efter ha läst om det ganska många gånger har jag i varje fall själv valt att avstå från det. Det överdrivs säkert en hel del, men å andra sidan sett räcker det ju att det händer en gång... Men visst, det har hänt förr att Internet ljuger ;)

Det skulle absolut vara intressant om någon insatt kan kasta lite ljus på det hela.
 
bygga_bo skrev:
Jag har ingen susning om hur stor risken egentligen är, men efter ha läst om det ganska många gånger har jag i varje fall själv valt att avstå från det. Det överdrivs säkert en hel del, men å andra sidan sett räcker det ju att det händer en gång... Men visst, det har hänt förr att Internet ljuger ;)

Det skulle absolut vara intressant om någon insatt kan kasta lite ljus på det hela.
Gammal jobbarkompis till mig fick följa med till akuten när en av hans gamla kollegor "sprängde" skivan och fick ena kakan i ansiktet. Vet visserligen inte om det var just aluminium som kördes vid tillfället, men han var väldigt nitisk med att skivorna endast skulle användas för hårdmetall
 
S
ett paket att hämta idag, undra vad det kan vara :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Skooda skrev:
ett paket att hämta idag, undra vad det kan vara :)
Nåt blått? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.