Jag blir varje år lika faschinerad av det faktum att kommunen lägger över ansvaret av skottningen av trottoarer på varje enskild fastighetsägare.

Varför ska jag anses vara skyldig att skotta på kommunens mark? (Dessutom med risk att få betala skadestånd om någon halkar och slår sig på kommunens mark).
Hade jag som fastighetsägare även vart ägare till trottoaren, så fine, men det är jag ju inte.

De som plogar vägen plöjer dessutom upp en tjock vall framför min infart, som jag själv får skotta bort, men skottar jag ut snön på vägen igen, så är det ajjabajja...

Borde inte kommunens mark vara kommunens problem?

• Gilla
Adam F
  • Laddar…
mikael_thn skrev:
Borde inte kommunens mark vara kommunens problem?
Kommunen är skyldig att inom områden med stadsplan stå för vinterrenhållning, vilket innebär dels snöröjning såsom skottning/plogning och sandning dels bortförande av sand/salt som har påförts för att motverka halka. Områden med stadsplan är exempelvis trottoarer, gång- och cykelbanor utanför den egna tomten. Kommunen kan även ålägga en fastighetsägare att denna, inom kommunens områden, skall fullgöra kommunens skyldighet. Vanligtvis innebär det att fastighetsägaren ansvarar för gångvägar eller annat utrymme för gångtrafik i direkt anslutning till fastigheten. Reglerna kring ansvarsfördelningen varierar mellan olika kommuner, men det är relativt vanligt att kommunen ålägger fastighetsägarna att snöröja i form av att skotta och sanda utanför fastigheten.

källa

Marcus_L skrev:
Kommunen är skyldig att inom områden med stadsplan stå för vinterrenhållning...
...

Kommunen kan även ålägga en fastighetsägare att denna, inom kommunens områden, skall fullgöra kommunens skyldighet.
Det är ju just det här jag ställer mig så frågande till, är det verkligen rimligt (jag inser att lagen ser ut så nu), att kommunen lägger över sitt ansvar ensidigt på en fastighetsägare?

Någon måste betala för det, så antingen sköter fastighetsägaren det (eller betalar för att göra det), eller så får alla i kommunen betala för det via skatten, betala får man ändå.

Frågan är snarare om alla kommuninvånare skall vara solidariskt ansvariga för att skotta alla trottoarer i kommunen, eller om det räcker att skotta utanför sin egen fastighet om man har en trottoar. Om man bor i en samfällighet så betalar man ju för skötsel av samfällighetens mark och gator, skall dessa personer även betala för att skotta trottoarerna i andra delar av staden som inte har egna vägar utan får access till sina fastigheter via kommunala trottoarer? Om de även skall betala för att skotta trottoarerna i stadskärnan via skatten så får de ju betala för att både sköta sin fastighets access samt andra kommuninvånares access till deras fastigheter vilket jag nog anser vara orättvist.

Fast att man ska sköta skottningen på sin egna mark har jag inget problem med.. Då samfälligheten äger marken, vägarna och trottoarerna så ansvarar de också för skötsel och skottningen.

Kommunen äger ju vägen utanför, sköter och plogar den, då borde de ju av samma själ även sköta och ploga sina trottoarer.

Jag tycker nog att det som ägs gemensamt, även ska förvaltas med gemensamt.

mikael_thn skrev:
Jag tycker nog att det som ägs gemensamt, även ska förvaltas med gemensamt.
Och du anser förstås även att kommunen ej skall bekosta några trottoarer till fastigheter utan att fastighetsägarna skall bekosta och sköta detta själva? Om inte, så är min fråga varför skall vissa fastighetsägare få gratis access (via trottoar) till sina fastigheter och skötsel av denna, medan andra får bekosta det själva?

Marcus_L skrev:
Och du anser förstås även att kommunen ej skall bekosta några trottoarer till fastigheter utan att fastighetsägarna skall bekosta och sköta detta själva? Om inte, så är min fråga varför skall vissa fastighetsägare få gratis access (via trottoar) till sina fastigheter och skötsel av denna, medan andra får bekosta det själva?
Jag tycker att ansvaret för skötsel, plogning, sandning etc alltid ligger på ägaren. Om ägaren är en samfällighet, så sköter samfälligheten det.. Är ägaren kommunen så sköter kommunen det. Och skulle ägaren vara en privatperson, ja, då får hen helt enkelt stå för det.

Men att kommunen ensidigt lägger över sitt ansvar på en fastighetsägare, utan ersättning, det är för mig rätt orimligt.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Det finns en tendens att alltid prioritera framkomlighet för bilar framför (och ofta på bekostnad av) gående. Jag tycker att det är irriterande med en vall framför min infart men det är 100 gånger värre när man ska gå på trottoaren. Vet att min hemkommun satsade på "jämställd plogning" förra året där trottoarer och gångbanor skulle prioriteras - men jag såg ingen skillnad i praktiken...

ja självklart finns en tendens att prioritera framkomligheten för bilar!

vägarna är till för bilar, bilar betalar en mängd olika skatter för att det ska finnas vägar, betydligt mer än vägarna kostar inkl underhåll.

annars måste vi nog börja införa gå och cykelskatt, kanske skatt på skor och cykelsadlar?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Flytta till Falköping!

Ett frivilligt åtagande

I Falköping, till skillnad från de flesta andra kommuner, behöver inte fastighetsägare ansvara för snöröjning av gångbanor utanför sina hus. Kommunen har åtagit sig att göra detta på frivillig basis, för att värna om sina invånare.

Men tänk på att ni fortfarande själva behöver öppna snövallen vid era infarter, och snön får inte forslas tillbaka ut på gångbanorna.

http://www.falkoping.se/trafikresor...aghallning.4.7865cfaf121d36819ec80001361.html

camaro1969 skrev:
ja självklart finns en tendens att prioritera framkomligheten för bilar!

vägarna är till för bilar, bilar betalar en mängd olika skatter för att det ska finnas vägar, betydligt mer än vägarna kostar inkl underhåll.

annars måste vi nog börja införa gå och cykelskatt, kanske skatt på skor och cykelsadlar?
Man kan resonera på olika sätt hur det ska finansieras men att komma till slutsatsen att snöröjning/sandning av kommunens mark ska åläggas gränsande fastighetsägare känns rätt avlägsen. Framförallt när kommunen i allmänhet tar på sig mer främmande verksamheter.

BerraBo skrev:
Man kan resonera på olika sätt hur det ska finansieras men att komma till slutsatsen att snöröjning/sandning av kommunens mark ska åläggas gränsande fastighetsägare känns rätt avlägsen. Framförallt när kommunen i allmänhet tar på sig mer främmande verksamheter.
det var ett svar till osiris... missade att citera..

håller helt med dig! annars borde fastighetsägaren kunna gräva bort trottoaren utanför sin fastighet eller liknande...

Apropå detta. Är det någon som känner till rättsfall där en vanlig villaägare i en kommun som lägger ansvaret för snöröjning på fastighetsägarna, har fått betala skadestånd för att någon halkat utanför huset?

Nu menar jag inte fall där folk skadats av fallande is från hyresfastigheter i centrala Stockholm, utan snarare fall av typen att Nisse skottar dåligt utanför sitt hus, Olle går förbi på gatan, halkar och slår sig.

osiris skrev:
Det finns en tendens att alltid prioritera framkomlighet för bilar framför (och ofta på bekostnad av) gående. Jag tycker att det är irriterande med en vall framför min infart men det är 100 gånger värre när man ska gå på trottoaren. Vet att min hemkommun satsade på "jämställd plogning" förra året där trottoarer och gångbanor skulle prioriteras - men jag såg ingen skillnad i praktiken...
Det nya för året är ju att man har ambitionen att ploga cykelbanor.

M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.