Kennethihbg skrev:
Sen kommer plogbilen 3 timmar senare och skickar upp all blötsnön från gatan.....vad säger man då? När man sen kommer hem framåt kvällningen har skiten frusit...vem har då ansvaret?
Där är ansvaret kommunens. Det är lite det fina i kråksången. Du är bara skyldig att ta hand om det som faller från himlen, plogvallarna är kommunen skyldiga att ta hand om.

Det stora problemet är hur fort de gör det. I min kommun så har entreprenörerna som sköter plogningen 3 dygn på sig att ta bort plogvallen...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
ja självklart finns en tendens att prioritera framkomligheten för bilar!

vägarna är till för bilar, bilar betalar en mängd olika skatter för att det ska finnas vägar, betydligt mer än vägarna kostar inkl underhåll.

annars måste vi nog börja införa gå och cykelskatt, kanske skatt på skor och cykelsadlar?
Bilskatt går inte till att bygga och underhålla vägar. De pengarna kommer från statlig skatt (Trafikverkets vägar) och kommunal skatt (kommunernas gator).
 
tio_Pepe skrev:
Bilskatt går inte till att bygga och underhålla vägar. De pengarna kommer från statlig skatt (Trafikverkets vägar) och kommunal skatt (kommunernas gator).
vad går bilskatten till då?
 
harry73
camaro1969 skrev:
vad går bilskatten till då?
Spelar det egentligen någon roll?
 
harry73 skrev:
Spelar det egentligen någon roll?
nä men jag vart nyfiken eftersom de tydligen inte går till staten... :x
 
camaro1969 skrev:
vad går bilskatten till då?
De går till staten. En hel del går till själva registerhållningen. Det är möjligt att en del går till underhåll av vägar, men det är i så fall inte på långa vägar tillräckligt. De stora strömmarna av pengar kommer från statlig och kommunal skatt.

Så gatorna som var ämnet för den här tråden finansieras alltså av kommunerna. Och kommunerna gör olika avvägningar av vilka delar av gatorna som bör snöröjas först. Så om en kommun ändrar prioritering från att ploga gatan först till att ploga trottoaren först så är det inte det minsta konstigt. Det är kommunens invånare och skattebetalare som färdas både till fots, på cykel och i bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
registerhållningen har en särskild liten skatt på 60:- om jag minns rätt...

och jag är övertygad om att skatt på bilar och allt runtomkring vida överstiger kostnader för infrastrukturen.
det är som en av statens bästa mjölkkor :)

jag skulle bli glad om du visade siffror på det motsatta :)


skattkistan oavsett om det heter kommun eller stat är ju densamma... tycker jag iaf!
 
harry73
camaro1969 skrev:
och jag är övertygad om att skatt på bilar och allt runtomkring vida överstiger kostnader för infrastrukturen.
det är som en av statens bästa mjölkkor :)
även här har vi en återvändsgränd.
Det är mycket möjligt att bilrelaterade skatter täcker alla infrastrukturkostnader, men det är inte alla bilrelaterade kostnader.
Vi använder mycket olja till just bilar och det skapar många problem.
- allt vi använder kan nästa generation inte längre använda, så vi använder jordens resurser som egentligen också tillhör framtida generationer.
- växthuseffekt leder till höjda vattennivåer. Kostnader blir kanske begränsat i Sverige men blir väldigt stor i andra länder. Hur detta kommer att påverka vår ekonomi kan vi bara gissa.
- avgaser och slitage leder till olika typer av luftföroreningar som har effekt på vårdkostnader
- att köra bil i stället för att röra på sig ledar till ökade vårdkostnader.

Listan kan göra hur långt som helst, men egentligen är de negativa effekter av bilkörning så stor att man ska använda skatten som styrmedel. Och då är det inte kostnaderna som styr hur hög skatten ska vara men användningen
 
camaro1969 skrev:
registerhållningen har en särskild liten skatt på 60:- om jag minns rätt...

och jag är övertygad om att skatt på bilar och allt runtomkring vida överstiger kostnader för infrastrukturen.
det är som en av statens bästa mjölkkor :)

jag skulle bli glad om du visade siffror på det motsatta :)


skattkistan oavsett om det heter kommun eller stat är ju densamma... tycker jag iaf!
Jag vet att statens inkomster enbart går till Trafikverket. Och Trafikverket svarar inte för kommunernas gator. Och det var kommunernas gator och trottoarer som var ämnet, eller hur?

Statlig och kommunal skatt är INTE skit samma. Du betalar olika mycket skatt beroende på vilken kommun du bor i. Och har du en genomsnittlig lön eller under så betalar du ingen statlig skatt alls, utom fordonsskatt då. Och trängselskatt.

Här är en länk till statsbudgeten. Trafikverket får 1,36 miljarder.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsbudgetens-utgifter/
Hur mycket av det som kommer från fordonsskatten är inte lika lätt att hitta. Den finns inte på samma sida. Jag letar och återkommer.
 
Redigerat:
jajjamän! alla ska från nästa år åka häst och vagn eller cykla.. då ser framtiden strålande ut... taget ur miljöparties partiprogram för noll ekonomisk tillväxt!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
harry73
camaro1969 skrev:
jajjamän! alla ska från nästa år åka häst och vagn eller cykla.. då ser framtiden strålande ut... taget ur miljöparties partiprogram för noll ekonomisk tillväxt!
Grattis där fick en rekord med förlöjligande antaganden i ett så kort inlägg.
Skulle man tycka att alla ska cykla eler rida häst och vagn är det bara att förbjuda bilar. Där behöver man inga skatter för
 
harry73 skrev:
Grattis där fick en rekord med förlöjligande antaganden i ett så kort inlägg.
Skulle man tycka att alla ska cykla eler rida häst och vagn är det bara att förbjuda bilar. Där behöver man inga skatter för
tack!
 
camaro1969 skrev:
jajjamän! alla ska från nästa år åka häst och vagn eller cykla.. då ser framtiden strålande ut... taget ur miljöparties partiprogram för noll ekonomisk tillväxt!
Nu gällde det ju om man skulle underlätta för fotgängare eller inte. Och du tycker alltså att fotgängare och rullatorer ska hålla sig inomhus när det snöar? Även om de betalar kommunalskatt?
 
kommunerna får ju självklart pengar ur statskassan...

nä jag menar inte att de ska stanna inne. som jag skrev tidigare så tycker jag det är fel att omprioritera snöröjning från vägar till gångbanor, alltså försämra för biltrafiken till förmån för fotgängare...
därmed inte sagt att jag tycker man ska försämra snöröjning för fotgängare.. den kan säkerligen behöva bli bättre, men INTE på bekostnad av fordonstrafiken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.