camaro1969 skrev:
nä jag menar inte att de ska stanna inne. som jag skrev tidigare så tycker jag det är fel att omprioritera snöröjning från vägar till gångbanor, alltså försämra för biltrafiken till förmån för fotgängare...
därmed inte sagt att jag tycker man ska försämra snöröjning för fotgängare.. den kan säkerligen behöva bli bättre, men INTE på bekostnad av fordonstrafiken...

Det är väl helt riktigt att man prioriterar och röjer där det gör som störst nytta först, dvs där flest människor får nytta av det. Det kan nog då i många fall innebära att man röjer gångstråk, vägar för kollektivtrafik etc innan man röjer för biltrafiken.
I många fall skulle nog vi bilister kunna ställa bilen de dagarna det är dåligt väglag å ta kollektivtrafiken istället (i den mån den går förstås...)

För mig tar det cirka 10min med bil till jobbet, men 40-45min med buss. De få dagarna om året de ligger mer än 10cm snö på vägen skulle jag kunna sätta mig på en buss utan att få större ångest.. :)
(Men jag vill fortfarande inte vara ansvarig att skotta på kommunens mark...)
 
Nerre skrev:
Men i fallet med BRF så är det ju faktiskt medlemmarna som vill ha trapphuset. När det gäller en trottoar utanför huset så är det ju inte säkert att den som bor i huset tycker den behövs.
Det är ju inte säkert att alla brf-medlemmar vill ha trapphuset. Tvärtom kan man väl vara ganska säker på att de medlemmar som bor på bottenvåningen inte vill lägga vare sig tid eller pengar på att underhålla trapphuset. Majoriteten av medlemmarna vill ju dock ha trapphuset på samma sätt som majoriteten av Sveriges medborgare vill ha trottoarer.

Min egentliga poäng var ju dock att det finns vissa uppgifter som helt klart sköts bäst i kommunal regi. Snöröjning av kommunens gator är enligt min mening helt klart en sådan uppgift.
 
Plåthuset skrev:
Min egentliga poäng var ju dock att det finns vissa uppgifter som helt klart sköts bäst i kommunal regi. Snöröjning av kommunens gator är enligt min mening helt klart en sådan uppgift.
Amen. Som villaägarna själva skriver, en traktor kan skotta och sanda tusentals meter trottoar på några timmar, men istället så tycker kommunerna att vi skall skicka ut en armé av villaägare med skyffel. Och resultatet blir sämre, på de ställen där kommunen sköter rengöringen så har man avsevärt mindre olycksfall till följd av halka.

Det här var faktiskt en sak jag satte som "plus" när vi köpte vårt hus. Dvs vår tomt har andra tomter/grönområden på alla fyra sidor, och den enda öppningen mot gatan (vändplan) är precis änden för vår uppfart. Ingen gångtrafik som går eller har vägarna förbi, och ingen trottoar att skotta.

När man går nere längs "matarvägen" så kan man dock se de stora variationer i skottning och grusning som blir när var och en har ansvar för sina 20 metrar. Lapptäcke sa Bill...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
helt rätt!

åsså ska man köra sin 4-hjulsdrivna bil på oskattad gröndiesel!
Haha.
Det blir svårt för min del då den går på bensin.
Har iofs en med diesel men den har varit avställd i ett par år tills jag får tummen ur och sätter ihop det sista på den.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Amen. Som villaägarna själva skriver, en traktor kan skotta och sanda tusentals meter trottoar på några timmar, men istället så tycker kommunerna att vi skall skicka ut en armé av villaägare med skyffel. Och resultatet blir sämre, på de ställen där kommunen sköter rengöringen så har man avsevärt mindre olycksfall till följd av halka.

Det här var faktiskt en sak jag satte som "plus" när vi köpte vårt hus. Dvs vår tomt har andra tomter/grönområden på alla fyra sidor, och den enda öppningen mot gatan (vändplan) är precis änden för vår uppfart. Ingen gångtrafik som går eller har vägarna förbi, och ingen trottoar att skotta.

När man går nere längs "matarvägen" så kan man dock se de stora variationer i skottning och grusning som blir när var och en har ansvar för sina 20 metrar. Lapptäcke sa Bill...
Det komiska med den här lösningen är att traktorn kommer i vilket fall. Den skottar för de tomter som har accepterat kommunens erbjudande om att betala en entreprenör som gör jobbet. De fastigheter som valt att sköta snöröjning/sandning på annat sätt passeras med höjt snöblad. Så fungerar det hos mej i Eskilstuna. Som tur är brukar jag ha skottat undan innan traktorn kommer och packar snön.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Bra att vi har återgått till att diskutera snöröjning av kommunala trottoarer. Jag kommer fortsättningsvis att radera inlägg som handlar om vart fordonsskatten går osv. Låt oss hålla oss kvar inom ämnet.
/Mod.
 
  • Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.