60 078 läst · 358 svar
60k läst
358 svar
Usel tapetsering!!!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Självklart är det så, men det hindrar inte att uppdragstagaren gör sitt yttersta när det gäller kommunikation, det kostar inget och betalar sig ofta i slutändanOdjuret skrev:Alla gör fel och misstag! Så är det, den som säger något annat ljuger. Det är hur man löser problemet som är det intressanta.
Dock är jag övertygad om att man alltid kommer möta en kund som är missnöjd och som man inte kan få nöjd, då kunden har en helt annan bild av slutresultatet än vad som är möjligt, oavsett kommunikation. Man kan inte gå hur långt som helst för att göra en kund nöjd. Självklart ska man göra sitt yttersta för att få kunden nöjd.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Hade varit intressant att höra mer av TS om ärendet. TS nämner ju de har olika åsikter om resultatet, men vad sades innan jobbet börjades?
Då det blivit fel har ni fört någon diskussion om någon lösning?
Då det blivit fel har ni fört någon diskussion om någon lösning?
Då har min dotter varit onormal samt de kompisar hon har varit hos eftersom de i princip alltid har stängt dörren om sig! Att sen jag som förälder gärna såg att dörren skulle vara öppen så att man har koll är en helt annan sak.Robert63 skrev:Japp, men då hade tapeten hamnat bakom dörren. Alla som titulerat sig småbarnsförälder vet att en dörr till ett barnrum är alltid öppen, utom när de sover. Och då syns inte tapeten ändå eftersom det är brukligt att man då sänker ljusstyrkan. Och hur bra hade det blivit om närmast inget av motivet hade synts där bakom dörren? Då hade det garanterat hetat; jävla målare, satte tapeten så den inte syns. Och kommentarer om att TS skulle hålla inne betalningen hade likväl kommit. Så summa summarum så spelar det ingen roll hur målaren hade gjort, han hade haft röven där bak ändå.
de hantverkare vi haft har alltid kunnat peka ut problem på förhand. Sen har deras lösningsförslag inte alltid varit helt i linje med vår tanke om utseende men det har alltid gått att lösa gemensamt. Jag tycker hantverkaren i detta fall skulle kunna ha förutsett problemet, bredd och höjd på bilden måste stått på förpackningen. Sen kunde det lösts gemensamt.
Jag tycker inte hantverkare själva ska ta estetiska beslut om det inte avtalats, det är upp till kunden hur hen vill ha sitt hus.
Jag tycker inte hantverkare själva ska ta estetiska beslut om det inte avtalats, det är upp till kunden hur hen vill ha sitt hus.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är faktiskt så att det finns företag som bryr sig om att kunderna ska vara nöjda jag lovar dig, och det är kanske en gaska bra affärsidé om du tänker på det? Gör kunden nöjd...sug på de ett tag. Kanske skulle prova det så får du se om det är en bra ide?Polos skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Jag brukar alltid visualisera mina lösningsförslag för kund, det kan vara allt från att skissa lite på ett papper till att skriva ett tomt skal för att visa en funktion. Hade jag varit uppdragstagaren här så hade jag caddad på det. Detta tog mig max 15 minuter att göra. Då kan man väldigt tydligt visa kunden hur det blir
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det går säkert att sätta den ytterligare 30 till 40 cm till åt höger ...och det skulle bli ännu bättre tycker jag.
Det tog 15 minuter för dig som är van att cadda men samtidigt tog det 40 timmar för er att passa in ett par golvlister i ett rum.AndersMalmgren skrev:Jag brukar alltid visualisera mina lösningsförslag för kund, det kan vara allt från att skissa lite på ett papper till att skriva ett tomt skal för att visa en funktion. Hade jag varit uppdragstagaren här så hade jag caddad på det. Detta tog mig max 15 minuter att göra. Då kan man väldigt tydligt visa kunden hur det blir
[bild]
[bild]
En snickare kanske behöver 4 timmar att passa in ett par golvlister men 40 för att göra en cad bild, samma sak kanske gäller målaren, elektrikern eller vem det nu är. Tror du TS skulle vara beredd att betala för 40 timmar cad arbete för att hantverkaren ska kunna lämna visualiserade bilder till en kund.
Och oavsett så om du läst mitt ursprungsinlägg så hade du nog förstått att andemeningen i det inlägget är att, med den väggen och den bilden så kommer det att bli problem och det måste även TS ha förstått och därför kunnat börja dialogen och diskuterat med målaren. Det ligger i bådas intresse att få till dialogen för att få ett resultat som beställaren vill ha. Om man inte ens som beställare har kapacitet att öppna munnen och ens fråga om hur man tar hand om hörnan som ska skäras bort så blir det naturligtvis på det här sättet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Så bara för att det inte finns en optimal lösning ska denna inte diskuteras med kund?
Jag är inte hantverkare om det är det du tror. Jag är kund men har förmåga att samtala med de hantverkare som gör jobb åt mig och vi har alltid både trevliga och goda samtal som oftast leder till precis det jag vill ha. Men jag lägger samtidigt tid på att tänka igenom vad jag vill ha gjort och hur det skall se ut när det är klart vilket jag förmedlar till denne. Hantverkaren får sen tänka ut hur han/hon på bästa sätt ska ta sig till punkt A till punkt B där jag bestämt just punkt B, dvs hur det skall se ut när det är klart.nia79 skrev:Nej, jag kan förmodligen inte läsa, och inte du heller. Jag har förklarat att tapeten kan sättas 40 cm in bakom dörren ganska länge nu, men jag är ju endast en väldigt besvärlig kund eller hur?
Du kan ta och titta på bilderna nu här ovan, för bilder kanske du förstår eller? Ser du nu hur jag menar?
Jag blir allvarligt talat rätt så upprörd över hur många hantverkare, tänker och tycker om oss kunder. Jag är som jag tidigare nämnt både beställa och säljare av tjänster inom byggsektorn, både privat och som företagare. Hade mina anställda exempelvis haft sådana åsikter som vissa här har, huruvida kunden har rätt eller inte i så här enkla frågor, hade dom inte fått jobba kvar hos mig, det är en sak som är säker. I mina företag är kunden nummer Ett. Kunden har alltid rätt och är inte kunden nöjd och jag anser att jag har fel, eller kunnat göra saker annorlunda, så gör jag om arbete utan extra kostnad. Det är ett vinnande koncept som har fått väldigt bra för mig hittills.
För er som funderar på att starta eget kan jag ge er rådet att alltid lämna kunderna nöjda. Företagande och rykte sprider sig som ringar på vattnet. Det är svårt att arbeta upp ett bra rykte, men det är väldigt lätt att förstöra det.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Finns väl både bra som dåliga kunder som hantverkare.
Gäller väl även pris och service.
Det finns väl de som gör jobbet och sedan de som gör jobbet med det extra.
Vist tycker jag man ska göra ett bra jobb och ge bra service men finns väl anledning på olika firmors framgång och priser.
Tycker svårt bilda sig uppfattning, då det känns som både kunden som hantverkaren borde ha pratat om läget på tappen. Som hantverkare nog lättare pratat med kunden så man slipper en sur kund. Men när jag gör om hemma så kommer jag ju leva med det då hade jag sett till och tänkt till så det blir som jag vill ha det.
Sedan min personliga åsikt så tycker jag det blev rätt bra. Såg ju AndersMalmgren CAD bild och mycket lättare se framför sig, hade hantverkaren gjort det så hade det klart blivit bättre och då hade båda varit hundra på hur slutresultatet skulle bli. Men är väl också ett bra tips som kund att rita upp antingen med CAD eller annat ritprogram för att se framför sig. Har inte CAD och hade nog inte blivit lika snyggt och skalenligt men hade nog kunnat göra hyfsad bild i Paint.
Gäller väl även pris och service.
Det finns väl de som gör jobbet och sedan de som gör jobbet med det extra.
Vist tycker jag man ska göra ett bra jobb och ge bra service men finns väl anledning på olika firmors framgång och priser.
Tycker svårt bilda sig uppfattning, då det känns som både kunden som hantverkaren borde ha pratat om läget på tappen. Som hantverkare nog lättare pratat med kunden så man slipper en sur kund. Men när jag gör om hemma så kommer jag ju leva med det då hade jag sett till och tänkt till så det blir som jag vill ha det.
Sedan min personliga åsikt så tycker jag det blev rätt bra. Såg ju AndersMalmgren CAD bild och mycket lättare se framför sig, hade hantverkaren gjort det så hade det klart blivit bättre och då hade båda varit hundra på hur slutresultatet skulle bli. Men är väl också ett bra tips som kund att rita upp antingen med CAD eller annat ritprogram för att se framför sig. Har inte CAD och hade nog inte blivit lika snyggt och skalenligt men hade nog kunnat göra hyfsad bild i Paint.