Status
Inte öppen för fler kommentarer.
nissenhj skrev:
Så när du lämnar bilen på service så förklara du för mekanikern hur han skall utföra jobbet? Eller, nej, Tänkte väl det!
Det man är proffs på får man utföra på ett professionellt vis eller ha det i professionen att fråga kunden om det finns flera alternativ att utföra arbetet!
Det går väl inte att jämföra. Däremot om du lämnar bilen till lack vill du väl kanske välja färg.

Kirre2 skrev:
Det går väl inte att jämföra. Däremot om du lämnar bilen till lack vill du väl kanske välja färg.
Hur många som lämnar bilen till lack byter färg?
Och för att jämföra med detta så har TS valt tapet, och i din jämförelse så väljer jag färg till bilen men behöver förhoppningsvis inte förklara för lackeraren hur han skall utföra jobbet utan att få "apelsinskals yta"?

Hur ser arbetsordern ut vilka instruktioner gav TS till målaren.
Var ordern sätt upp den bredvid dörren eller hur lät ordern, kan TS svara på det,för TS är den enda som inte kommenterat det.
Längre ner är väl inte möjligt eftersom den är i standardhöjd med liten marginal. Bakom dörren då hade det förmodligen ifrågasatts hur man som yrkesman kan göra något så dumt att man sätter en motivtapet som till hälften döljs bakom en dörr
Det skull dessutom vara intressant med en bild som visar en helhet av väggen, då kan vi lättare se vad det handlar om..

Uselt?
Din kravspec var uppenbart USEL!
Din kommunikation var uppenbart USEL!
Din förmåga att förstå att kravspec och kommunikation har en direkt påverkan på resultatet är USEL!
Om man nu ska raljera och basunera ut hårda ord och vägra ta något som helst eget ansvar i frågan... :p

Jag anser att det där var en optimal placering med tanke på väggens form. Hellre göra så än bortkapad logga är min högst personliga åsikt.
Oavsett så borde kunden och hantverkaren ha haft en bättre dialog INNAN arbetet påbörjats för att undvika missförstånd. Bägge är lika skyldiga i mitt tycke.

nissenhj skrev:
Hur många som lämnar bilen till lack byter färg?
Och för att jämföra med detta så har TS valt tapet, och i din jämförelse så väljer jag färg till bilen men behöver förhoppningsvis inte förklara för lackeraren hur han skall utföra jobbet utan att få "apelsinskals yta"?
Petig! Jag menade att laga bilen är väl inget estetiskt jobb. Fast du har ju rätt på sätt och vis. Men jag vet massor av människor som bytt färg på sin bil, så det är väl inget konstigt.

Jag står alltid för att jag tycker att det är hantverkarens ansvar att kommunikationen går fram, men med denna tapet tycker man ju faktiskt att kunden borde haft i sitt intresse att vara lite proaktiv gällande kommunikation.

Det sagt är det alltid, alltid, utövarens fel när det brister i kraven.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Det här påminner mig om min installation av min braskamin, det enda arbete jag lejt ut till hantverkare. Trots att företaget var hemma hos mig och jag förklarade exakt var den skulle vara placerad och var jag sedan skulle ha soffa osv, så kom jag ändå hem från jobbet och hittade kaminen installerad och vriden 90 grader åt fel håll. Såg inte klokt ut estetiskt och eftersom kaminen var platt på baksidan, så var den också ställd nära brännbart material beräknat på den platta baksidan. Att bara rotera kaminen 90 grader gjorde att den välvda delen kom dikt an trä...

Lärdom av det? Företaget som monterade kaminen borde rimligtvis ha ringt mig och sagt "du är du helt säker på att du ska ha kaminen så här, vi tycker det ser lite märkligt ut?". Då hade det blivit bra. Det är väl det som är skillnaden mellan ett BRA företag och bara ett företag. De duktigare entreprenörerna säkrar en god dialog med kund och motfrågar hellre en gång för mycket, än att chansa eller gå efter egen magkänsla.

Samtidigt lärde jag mig att man får det man beställer. Min kravspec var inte tydlig nog och skillnaden mellan en BRA kund och en kund, är att en bra kund ser till att ha en tydlig kravspec. Är det något man är osäker på, så tar man med det i kravspecen och definierar det som att rådgivning/hjälp önskas på den punkten.

Skulle jag ta in samma arbete nu idag, så hade jag gett hantverkarna en ritad skiss med exakta mått, illustrationer samt ha tejpat på golvet exakt placering och vinkel på kaminen. Lessons learned.

• Gilla
Lillkorpen
  • Laddar…
O
AndersMalmgren skrev:
Jag står alltid för att jag tycker att det är hantverkarens ansvar att kommunikationen går fram, men med denna tapet tycker man ju faktiskt att kunden borde haft i sitt intresse att vara lite proaktiv gällande kommunikation.

Det sagt är det alltid, alltid, utövarens fel när det brister i kraven.
Kan det aldrig vara kunden som gör fel?

Målare gjorde rätt.
Han kan inte spara på loggan och ansiktet samtidigt.

O
Nu vet vi inte vad ts har sagt till målaren. Målaren klantade sig rejält när han satte upp tapeten... Han skulle ha vägrat :p

Tror ni att barnet sitter framför tapeten hela dagarna och bara gråter eller? Vad är problemet?

• Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Varför? Finns gott om plats till höger!
Japp, men då hade tapeten hamnat bakom dörren. Alla som titulerat sig småbarnsförälder vet att en dörr till ett barnrum är alltid öppen, utom när de sover. Och då syns inte tapeten ändå eftersom det är brukligt att man då sänker ljusstyrkan. Och hur bra hade det blivit om närmast inget av motivet hade synts där bakom dörren? Då hade det garanterat hetat; jävla målare, satte tapeten så den inte syns. Och kommentarer om att TS skulle hålla inne betalningen hade likväl kommit. Så summa summarum så spelar det ingen roll hur målaren hade gjort, han hade haft röven där bak ändå.

• Gilla
Jumos och 5 till
  • Laddar…
mumiemonstret skrev:
Det som var uselt var väl rubriken. Hade den varit "Är inte denna tapetsering ganska ogenomtänkt" hade det kanske inte blivit lika många inlägg, men fler hade nog hållit med TS.
Det är säkert så att TS får ta på sig detta och betala därför att målaren har nog lagen på sin sida vekar det som. Med det sagt så skulle det ändå inte finnas på kartan för mig att anlita henom...eller någon annan målaren som tycker att det se proffsigt ut.

"Bara för att man har lagen på sin sida så måste man inte bete sig som en rabiat idiot" och det tycker jag att målaren gör i detta fall, men det är som sagts i andra trådar, att det är upp till var och en att avgöra vem som är en idiot.

hangun skrev:
Tror ni att barnet sitter framför tapeten hela dagarna och bara gråter eller? Vad är problemet?
Javisst ett barn är inte så noga med sådant, men bara för den sakens skull betyder det inte att det är ok att göra ett mindre bra jobb i ett barnrum.

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Efter noga rannsakning av mina egna åsikter och värderingar, problematiken med ts "felaktiga" tapetuppsättning och lite andra saker.....
Att vissa har olika åsikter tyder på att vi är ganska normala, de flesta av oss iaf, inte jag, men till sakproblemet är att det inte är ett felaktigt utfört arbete.
Men hantverkaren har som Anders M. och några till ett stort ansvar, de bör lära sig att hantera kunderna bättre, de skall fråga om hur och eventuellt om kunden har några önskemål innan vissa moment är permanenta, lite självbevarelsedrift om man driver ett företag! Kunden har brustit ganska rejält i sitt åtagande om tapetval, jag utgår från att kunden är normalbegåvad och kan räkna, har ett visst hum om hur stort/stora vissa saker (tapeten) är i verkligheten, men, även om kunden inte kan räkna eller tänka logiskt så är det inte bara att utföra ett hantverk på eget bevåg, man kan som hantverkare, om man vill ha goda referenser lära sig att fråga kunden!
Det magiska ordet är kommunikation!
Jag hade varit lite upprörd också om jag hade gjort denna miss som ts gjort, att helt enkelt inte varit med, men lite 50/50 fördelning i att vara korkad måste jag få tycka att de varit, de inblandade!

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
O
Alla gör fel och misstag! Så är det, den som säger något annat ljuger. Det är hur man löser problemet som är det intressanta.
Dock är jag övertygad om att man alltid kommer möta en kund som är missnöjd och som man inte kan få nöjd, då kunden har en helt annan bild av slutresultatet än vad som är möjligt, oavsett kommunikation. Man kan inte gå hur långt som helst för att göra en kund nöjd. Självklart ska man göra sitt yttersta för att få kunden nöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.