3 271 690 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Ja, man sparar ju så ofantligt mycket på att göra jobbet själv, så då kan man ju kosta på sig det bästa av både material och verktyg och ändå gå plus något alldeles otroligt.elmont skrev:
Jag byggde exv. en enkel trapp från altandörren i köket. Fem steg i lärk på färdiga vangstycken med lite markarbeten så kunde jag ju räkna hem att köpa ett sätt med Makita skruvdragare och borrmaskin på bara det jobbet. Det, liksom många elarbeten, var ju så litet att ingen ville ha det, utan skulle jag fått lejt bort det så skulle jag behövt betala snickarens nya Makita och sedan lika mycket till bara i vinst.
Så gör man elarbeten själv så finns det ingen anledning att exv. välja bort Wago 222 bara för att den kostar en krona mer. Fast själv kör jag Helacon... Är det tecken på hemmapul?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 286 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 286 inlägg
Liiiite OT, men på sidan av den där Wagon står det 300V. Är den godkänd för koppling i en dosa där det förekommer flera faser? Mina nuvarande Wago222 är märkta 400V (var tvungen att kolla).....
och ja. l_s_a har rätt i att man sparar så otroligt mycket så att man kan kosta på sig nästan vad som helst i material/verktygsväg på de mindre jobben. Speciellt om själva jobbet nästan går på nöjeskontot som det gör för mig med elkopplandet (oftast, inte när det är rörstopp kl 2200 och ingen finns som kan hjälpa till....).
och ja. l_s_a har rätt i att man sparar så otroligt mycket så att man kan kosta på sig nästan vad som helst i material/verktygsväg på de mindre jobben. Speciellt om själva jobbet nästan går på nöjeskontot som det gör för mig med elkopplandet (oftast, inte när det är rörstopp kl 2200 och ingen finns som kan hjälpa till....).
Men det är väl aldrig flera faser i en wago?tommib skrev:Liiiite OT, men på sidan av den där Wagon står det 300V. Är den godkänd för koppling i en dosa där det förekommer flera faser? Mina nuvarande Wago222 är märkta 400V (var tvungen att kolla).....
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 286 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 286 inlägg
Nej, men det är potentiellt flera intilliggande wago med olika faser, vilket ger 400V mellan dem. Nu är jag inte på något sätt säker att detta är ett problem, men all elmateriel som jag stött på där man kan ha multipla faser är märkt 400V....
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 286 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 286 inlägg
...ja och man får ju ha enkelisolerade ledare i samma rör som hör till olika faser. Tänkte mest på att nuvarande prylar faktiskt är märkta 400V. Någon elektriker som har ett definitivt svar?Mikael_L skrev:
Tog tidigare bild från wagos hemsida, de verkar ha lite olika 'versioner' ?
Denna är också från samma sida, men de verkar ha andra specs, troligtvis en uppdatering efter de har fått sina testintyg osv. 600V står det i UL rapporten och 450V och 32A står det i DEKRA rapporterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna är också från samma sida, men de verkar ha andra specs, troligtvis en uppdatering efter de har fått sina testintyg osv. 600V står det i UL rapporten och 450V och 32A står det i DEKRA rapporterna.