14 023 läst · 9 svar
14k läst
9 svar
Lambda
Menar du att "Byggmax 35" står för 35 W/m[sup]o[/sup]C? Jag är inte bekant med produkten men det måste väl ändå vara skrivfel. Det skiljer närmare faktor 1000. Isoleringsull ligger runt lamdba 0,04 W/m[sup]o[/sup]C oavsett tillverkare.
Se det så här:
Vid tjockleken t=0,1m och lambda 0,035 W/mK får du ett U-värde på 0,35 W/m[sup]2[/sup]K.
Med lambda 0,037 W/mK får du U=0,37, vid samma tjocklek på isoleringen.
De flesta nya hus ligger runt U=0,20 W/m[sup]2[/sup]K med avseende på ytterväggar. För att nå dit behöver du antingen 0,175m av "Byggmax 35" eller 0,185m av "Byggmax 40".
Vid tjockleken t=0,1m och lambda 0,035 W/mK får du ett U-värde på 0,35 W/m[sup]2[/sup]K.
Med lambda 0,037 W/mK får du U=0,37, vid samma tjocklek på isoleringen.
De flesta nya hus ligger runt U=0,20 W/m[sup]2[/sup]K med avseende på ytterväggar. För att nå dit behöver du antingen 0,175m av "Byggmax 35" eller 0,185m av "Byggmax 40".
Om vi antar att isoleringen "ByggMax 35" har ett lamdavärde på 0,035 W/m°K så blir uvärdet för 0,3m av detta ungefär 0,12 W/m²°K. Detta motsvaras av 0,34m av isoleringen "ByggMax 40", om vi antar att den har lambdavärdet 0,040 W/m°K. Om den har lambdavärdet 0,037 W/m°K så blir tjockleken istället 0,32m.smebo skrev:
Och med det menar du sämre kvalite eller ?styrman1 skrev:
Jag trodde att man mätte densitet och isolervärde likvärdigt ... Hur fasiken ska man kunna räkna ut ett U värde om det nu skiljer sig på kvalitets stämplen på dom olika isolertyperna ...alltså Lambda 0,0035 är inte 0,0035 på byggmax isoleringen :-X
Det var ett tag sen så jag kommer inte ihåg.
ett annat exempel om man tillåts sväva iväg lite på ämnet är u värde på fönster:
en fabrik uppgav 1,3 som standard på sina fönser och då kontrade en annan med samma u värde på sina. vad skiljde då?
i alla tider har man mätt u värde på fönstrets hela konstruktion men sista tillverkaren valde bara att mäta på glaskasetten. samma u värde men ett bättre än det andra.
ett annat exempel om man tillåts sväva iväg lite på ämnet är u värde på fönster:
en fabrik uppgav 1,3 som standard på sina fönser och då kontrade en annan med samma u värde på sina. vad skiljde då?
i alla tider har man mätt u värde på fönstrets hela konstruktion men sista tillverkaren valde bara att mäta på glaskasetten. samma u värde men ett bättre än det andra.