21 926 läst · 75 svar
22k läst
75 svar
Ljög i foldern och muntligt..
Vill inte starta någon "pajkastning" här , utan snarare försöka komma till rätta / uppmärksamma om ett problem som kan komma att beröra rätt många någon gång i livet tyvärr!
MEN "-MH-" kan inget annat än att le åt ditt "givande inlägg"
Är inget vidare på att citera , men ska svara på allas frågor här nedan, tack för er förståelse
Just därför kan en oberoende Jury få avgöra DEN FAKTISKA frågan, inte hurvida huset är bra eller inte utan om det håller värmen.
Hahah ja, den tanken har slagit oss efter i vintras att satsa på ett nytt hus, men första husköpet är till mitt försvar och visste inte hur det var att bo i hus
Förklarade att min fru hade en muskelär sjukdom och därav var MYCKET känslig för någon form av kallras, så det tycker jag man borde förstå, vad jag menar och därav var det av STOR vikt i husköpet att det INTE fick vara kallras
Som uppvärmning finns det två eldstäder, en stor som utgör murstocken genom hela huset. En annan mindre , en värmepump och element, (7 element på en yta av 140 kvm ,)
Graderna som mättes var följande 10 Celsius på yttervägg , 15 Celsius på golvet och i rummet där kaminen stod på "FULL låga" var det 20 Celsius nära kaminen annars som i övriga rum (kan inte säga exakt hur långt ifrån kaminen det mättes, var liksom inte de som la sig kvar i huvudet just då)
Tack för alla tips om hur det ska åtgärdas för att huset ska hålla värmen bättre !
Med Vänliga Hälsningar
MEN "-MH-" kan inget annat än att le åt ditt "givande inlägg"
Är inget vidare på att citera , men ska svara på allas frågor här nedan, tack för er förståelse
Just därför kan en oberoende Jury få avgöra DEN FAKTISKA frågan, inte hurvida huset är bra eller inte utan om det håller värmen.
Hahah ja, den tanken har slagit oss efter i vintras att satsa på ett nytt hus, men första husköpet är till mitt försvar och visste inte hur det var att bo i hus
Förklarade att min fru hade en muskelär sjukdom och därav var MYCKET känslig för någon form av kallras, så det tycker jag man borde förstå, vad jag menar och därav var det av STOR vikt i husköpet att det INTE fick vara kallras
Som uppvärmning finns det två eldstäder, en stor som utgör murstocken genom hela huset. En annan mindre , en värmepump och element, (7 element på en yta av 140 kvm ,)
Graderna som mättes var följande 10 Celsius på yttervägg , 15 Celsius på golvet och i rummet där kaminen stod på "FULL låga" var det 20 Celsius nära kaminen annars som i övriga rum (kan inte säga exakt hur långt ifrån kaminen det mättes, var liksom inte de som la sig kvar i huvudet just då)
Tack för alla tips om hur det ska åtgärdas för att huset ska hålla värmen bättre !
Med Vänliga Hälsningar
Redigerat:
Min svärfar arbetade alltid ute och hade aldrig mer än 15 grader i sitt hus. Han tyckte det då kändes varmt och ombonat, medan alla andra satt och frös om vintrarna. Därför är det svårt att bedöma vad en säljare tycker och svarar på frågor om husets värme.
Hade ni istället kontrollerat om huset fått någon tilläggsisolering. Då upptäckt att detta saknades och forskat i 30-talshusens isolering eller brist på isolering, så hade ni själva förstått att det säkert skulle kännas dragit och kallt på vintern.
Enda sättet att nu rätta till problemet, är att isolera och täta, men göra det på ett sånt sätt att det inte orsakar mögelproblem.
Hade ni istället kontrollerat om huset fått någon tilläggsisolering. Då upptäckt att detta saknades och forskat i 30-talshusens isolering eller brist på isolering, så hade ni själva förstått att det säkert skulle kännas dragit och kallt på vintern.
Enda sättet att nu rätta till problemet, är att isolera och täta, men göra det på ett sånt sätt att det inte orsakar mögelproblem.
Såg ni inga avvikelser när ni hade värmekameran på plats?
T ex runt fönster, isolering som saknas, kalldrag eller ställen det drar in t ex under golvet, hur är det med takisoleringen?
Är pannan rätt inställd? Är det öppen spis kan det vara lönt att montera in en insats osv
Tips är att skaffa en byggfläkt till kommande vinter ( finns billiga på jula ) och gör inga förhastade saker utan utred hur ni ska komma åt problemet.
T ex runt fönster, isolering som saknas, kalldrag eller ställen det drar in t ex under golvet, hur är det med takisoleringen?
Är pannan rätt inställd? Är det öppen spis kan det vara lönt att montera in en insats osv
Tips är att skaffa en byggfläkt till kommande vinter ( finns billiga på jula ) och gör inga förhastade saker utan utred hur ni ska komma åt problemet.
Är det el-element eller vattenburen värme? Blir alla element varma? Om det är direktverkande el så är det både enkelt och billigt att byta ett element som är trasigt. Att det är dragigt beror mer på otätheter än dålig isolering. Nya tätningslister och eventuellt justering av sneda karmar på dörrar och fönster kan göra dem som nya. Det vill säga som när de var nya på 30-talet. Inte som nya fönster idag, men springor där det drar var det ingen som ville ha på 30-talet heller.
Det går att skaffa ett par lösa element och ställa i rum där det är störst problem. Att få varmt kan omöjligt vara svårt. Däremot kan det kosta en del. Att täta springor är lite mer jobb än att ställa in ett löst element, men högst överkomligt även det.
Det går att skaffa ett par lösa element och ställa i rum där det är störst problem. Att få varmt kan omöjligt vara svårt. Däremot kan det kosta en del. Att täta springor är lite mer jobb än att ställa in ett löst element, men högst överkomligt även det.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Vet ej om det hjälper Er, men efter att ha läst inläggen igen så blir nog svaret precis detsamma som du själv kom fram till i citat " men första husköpet är till mitt försvar och visste inte hur det var att bo i hus".
Ni hade tyvärr inte tillräckligt med kunskap om olika hustyper utifrån Er kravbild och har Ni haft hjälp så har tyvärr även den varit ofullständig. Utifrån hur du beskriver hantering av husköpet så finns det inte mycket att gå på för att gå vidare med ersättningsanspråk mot säljaren.
Om Ni avser att bo kvar så skulle jag nu lägga krut på att ta in ett förslag på vad som behöver göras för att förbättra uppvärmning av bostaden och få ett bättre inomhusklimat som är anpassat för Era behov.
Gör arbetet strukturerat, kanske ta det i steg så att vissa rum får bättre uppvärmning och inte kasta Er över mängder av åtgärder i hela huset. Gör en kalkyl över vad det får kosta, bättre att investera i "riktiga" åtgärder i steg som kan vara lite dyrare än diverse snabbfix som blir halvbra och sedan måste göras om.
Och allt behöver inte vara dyrt om det åtgärdas i samband med annan renovering.
Som ett exempel, vi har ett hus byggt -60 och där det funnits kalla golv i vissa rum. Orsaken till det var att bjälklagsisolering inte täckte hela hålrummet mot ytterväggen. I samband med renovering har jag lyft golvråsponten en halvmeter vid ytterväggen och fyllt bjälklaget helt 600mm in från yttervägg och fått bort golvdraget och de kalla golven, de gör stor skillnad vintertid.
Ni hade tyvärr inte tillräckligt med kunskap om olika hustyper utifrån Er kravbild och har Ni haft hjälp så har tyvärr även den varit ofullständig. Utifrån hur du beskriver hantering av husköpet så finns det inte mycket att gå på för att gå vidare med ersättningsanspråk mot säljaren.
Om Ni avser att bo kvar så skulle jag nu lägga krut på att ta in ett förslag på vad som behöver göras för att förbättra uppvärmning av bostaden och få ett bättre inomhusklimat som är anpassat för Era behov.
Gör arbetet strukturerat, kanske ta det i steg så att vissa rum får bättre uppvärmning och inte kasta Er över mängder av åtgärder i hela huset. Gör en kalkyl över vad det får kosta, bättre att investera i "riktiga" åtgärder i steg som kan vara lite dyrare än diverse snabbfix som blir halvbra och sedan måste göras om.
Och allt behöver inte vara dyrt om det åtgärdas i samband med annan renovering.
Som ett exempel, vi har ett hus byggt -60 och där det funnits kalla golv i vissa rum. Orsaken till det var att bjälklagsisolering inte täckte hela hålrummet mot ytterväggen. I samband med renovering har jag lyft golvråsponten en halvmeter vid ytterväggen och fyllt bjälklaget helt 600mm in från yttervägg och fått bort golvdraget och de kalla golven, de gör stor skillnad vintertid.
Redigerat:
Om du bara får 20º i ett rum där en kamin (förutom övriga nämnda värmekällor) brinner med full fart så har du antingen fönsterna fullt öppna, värdelös ved eller så är kaminen allvarligt defekt!kyligavillan skrev:Vi har haft "våran" besiktningsman här hemma 3 gånger efter husköpet och han hade med sig en värmekamera för att mäta hur varmt de egentligen var i alla rummen. Element var på och även full blås i båda kaminerna.(Även värmepumpen) Resultatet visade 10 Celsius på yttervägg , 15 Celsius på golvet och i rummet där kaminen stod på FULL låga var det 20 Celsius..
Vi kunde inte ge TS de svar han ville ha i den här tråden. För att vi ska kunna hjälpa TS med de problem han har med värmen, så får det bli en ny tråd i någon av de forumdelar som passar värme problem
Då kan han säkert få de svar han vill ha Det finns många duktiga människor på det här forumet, så TS din resa på Byggahus har bara börjat så spänn fast säkerhetsbältet.... Nu kör vi!
Då kan han säkert få de svar han vill ha Det finns många duktiga människor på det här forumet, så TS din resa på Byggahus har bara börjat så spänn fast säkerhetsbältet.... Nu kör vi!
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Problemet är inte brister på isoleringen som flera har påpekat. Huset är gammalt och är isolerat utifrån den standard som var då, att huset är kallt enligt er är inte konstigt eftersom det är det i dåligt isolerade hus.Men isoleringen har inga brister för sin ålder och skick. Det är det som frågeformuläret avser också, men även de muntliga svaren. Isoleringen är "bra" men extremt tunn/liten/obefintlig.
Nu när jag läser ovanstående igen inser jag att det nog saknas info om vad och hur det egentligen är mätt. En värmekamera mäter normalt bara ytors temperatur, inte luften eller temperaturen i rummet. Gissar att +20°C är avläst på någon rumstermometer ?kyligavillan skrev:Vi har haft "våran" besiktningsman här hemma 3 gånger efter husköpet och han hade med sig en värmekamera för att mäta hur varmt de egentligen var i alla rummen. Element var på och även full blås i båda kaminerna.(Även värmepumpen) Resultatet visade 10 Celsius på yttervägg , 15 Celsius på golvet och i rummet där kaminen stod på FULL låga var det 20 Celsius..
Två kaminer på fullt blås ger i storleksordningen 12-15kW, en värmepump på fullt blås ytterligare kanske 5-8kW. Lite försiktigt antaget. Du skriver alltså att du vid detta tillfälle pumpade in c:a 20kW värme i huset och man får väl förutsätta att mätningen gjordes när huset s.a.s. inte kom upp i högre temp utan läget stabiliserats.
Det är något som inte stämmer, eller också har jag fattat något helt fel. För med den extremt milda vinter vi haft (du bor ju inte i norra Sverige) så skulle ovanstående effekt noga räcka för att även de flesta "vinterdagar" få upp tempen till +20°C t.o.m i ett stort tält....
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 443 inlägg
Jag tolkar att det bara är temperaturer på ytor som beskrivits. Det är mätningar med värmekamera.
Värmekamera använder man normalt för att hitta brister i isolering, alltså punkter där isoleringen i en vägg glipar eller liknande. Att använda detta på ett hus som i princip saknar isolering (som är normaltillståndet i ett 30 talshus) är meningslöst. Det är normalt med relativt kalla väggar och golv i hus från de här åren. De svala väggarna kyler givetvis ned luften en del i rummet. Det får man då kompensera genom att tillföra mer värme, vilket är enkelt men kan vara dyrt.
Värmekamera använder man normalt för att hitta brister i isolering, alltså punkter där isoleringen i en vägg glipar eller liknande. Att använda detta på ett hus som i princip saknar isolering (som är normaltillståndet i ett 30 talshus) är meningslöst. Det är normalt med relativt kalla väggar och golv i hus från de här åren. De svala väggarna kyler givetvis ned luften en del i rummet. Det får man då kompensera genom att tillföra mer värme, vilket är enkelt men kan vara dyrt.
Eller så är det första dagen efter man eldat, det brukar ta ett dygn eller två innan väggarna har värmt upp sig ordentligt.Gabbe1 skrev:
Bästa sättet att komma vidare för TS o hans fru är nog att ta kontakt med hantverkare och få in offerter på tilläggsisolering/fönsterbyte
Förmodligen även isolering av golv o tak.
Jag köpte ett hus i höstas byggt senast 1911 och håller nu på med renovering av tak, fönster, panel och isolering av väggar.. nästa steg är att riva upp golven då tom jag märkte att det drog kallt på dom i vintras
Förmodligen även isolering av golv o tak.
Jag köpte ett hus i höstas byggt senast 1911 och håller nu på med renovering av tak, fönster, panel och isolering av väggar.. nästa steg är att riva upp golven då tom jag märkte att det drog kallt på dom i vintras
Precis, om man låter temperaturen sjunka för mycket kan det ta ett dygn innan material i väggarna blir varmt och då får man kallras även om man i luften ganska snabbt kan mäta 20 grader.-MH- skrev: