verktygsgurun skrev:
Bara skum...inte en skruv eller fästbleck så långt ögat räcker. Säkert o bra montage! Så långt från HUSAMA man kan komma.
Kanske ska tillägga att dom faktiskt inte riktigt är klara än. Hade dom lämnat mina fönster så hade jag jagat dom med blåslampa.

FriKort skrev:
Kanske ska tillägga att dom faktiskt inte riktigt är klara än. Hade dom lämnat mina fönster så hade jag jagat dom med blåslampa.
Så de skall plocka ut fönsterna igen? Vrida i fästblecken, lyfta i fönsterna och skruva fast och sen skumma på nytt ?
Verkar omständigt....
Säkert inget fel på fönsterna, reagerade bara på att montaget inte skett enligt svenska föreskrifter.

Mina sitter iaf "fortfarande" kvar efter 3 år...utan fästbleck...

Jerkan800 skrev:
Mina sitter iaf "fortfarande" kvar efter 3 år...utan fästbleck...
Självklart gör dom det men det handlar om fler faktorer. Tex om det börjar brinna så ramlar fönsterna ut o branden får mer syre och huset kanske inte går att rädda eller räddningspersonal får fönsterna på sig. (Exempel) finns ju anledningar till att det finns förordningar på hur byggdelar skall utformas och förankras. De gör ju inte det bara för att det är kul.

verktygsgurun skrev:
Självklart gör dom det men det handlar om fler faktorer. Tex om det börjar brinna så ramlar fönsterna ut o branden får mer syre och huset kanske inte går att rädda eller räddningspersonal får fönsterna på sig. (Exempel) finns ju anledningar till att det finns förordningar på hur byggdelar skall utformas och förankras. De gör ju inte det bara för att det är kul.
Är du inte och tramsar nu?

Fönstren kommer ju att förses med nischer och smygar som håller dem på plats.
Alltså ingen risk att de ramlar varken ut eller in.

Vilka förordningar menar du finns som bestämmer hur fönstren skall fästas i väggen?

Tur att huset är försäkrat he he vid ev brand:) nä men finns säkert en poäng som du beskriver vid brand, men det hoppas vi inte på!

KnockOnWood skrev:
Är du inte och tramsar nu?

Fönstren kommer ju att förses med nischer och smygar som håller dem på plats.
Alltså ingen risk att de ramlar varken ut eller in.

Vilka förordningar menar du finns som bestämmer hur fönstren skall fästas i väggen?
He he....Nej jag tramsar inte, klart grejerna skall sitta fast. Fönster och dörrar skall ha en mekanisk infästning i stommen.
AMA är riktlinjerna för hur saker skall göras inom byggbranschen, AMA är dock inte publik men jag hittade en annan anvisning som beskriver och hänvisar till kapitel i AMA.
http://www.sscgroup.se/wp/wp-content/uploads/145-4962-Fönster-anvisning_21.pdf

• Gilla
Aleksander P-C och 1 till
  • Laddar…
Ja det är klart att grejerna skall sitta fast, jag håller med!

Jag har själv ett litet "stall" med kompositfönster från grannlandet PL.
Fönstren sitter med såna där bleck i ett spår i kanterna, och är sedan skummade fast.
Blecken syns inte, men jag tror fönstren sitter bra ändå.

F.ö. blev det error 404 Not Found på din länk.

Skumma fast fönster är rent skojeri. Det är riktigt jävla oseriöst och något som PVC-fönstren har fört med sig då dessa smala karmar inte har möjlighet att lira med karmskruvar och de infästningsbleck som man kan använda sig av krånglar till det med foder etc. Då fuskar man till det med fogskum istället.

Skulle personligen ALDRIG acceptera detta.

• Gilla
lindahl och 1 till
  • Laddar…
Men. Termoplus verkar ju inte bara skumma utan sätter även skruvar.
I vårt fall var det förvisso inte karmskruv utan träskruv av längre kvalisort, men det verkar sitta där det sitter.
Så mekanisk infästning finns.

För övrigt, fönstren verkar hyfsade med dräneringspluggarna på framsidan tappar sin vita färg mäkta fort. Två somrar och nu har de en helt annan nyans än fönstren.

Nu har Termoplus varit och satt fönster i 2 st hus som jag äger, Ett med
Mexitegel fasad och det blev bra inget att klaga på. men de bytte fönster i ett gammalt timrat hus med panel utvändigt, Där har de skruvat fönsterna i spikregeln som panelen är spikad i så de sitter dikt an mot fönster foderna ,de skulle givetvis satt dem mot timmerstommen så det blivit en liten smyg ut mot utvändiga foderna, och där foderna inte täckt fönsterna så har de bara förlängt det på bredden med en sågad bräda kort från iphene 2015 april 097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prane skrev:
...och där foderna inte täckt fönsterna så har de bara förlängt det på bredden med en sågad bräda...
Hej Prane, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Det kan inte vara så att du köpte lite för små fönster?

• Gilla
Prane och 1 till
  • Laddar…
Haha kan så tyckas. Termoplus var och mätte och beställde alla fönster, och monterade dem (trodde de var proffs) jag såg resulttet först när det var klart. :rolleyes:

Nåväl, men med lite grundolja och sedan vit färg kommer det att se bra ut.
Det är ju en snygg "lagning" i alla fall.

Det kommer snart att vara glömt :)

(Är det bra drevat och fint på insidan?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.