164 122 läst · 205 svar
164k läst
205 svar
Ytskiktsrenoveringen som slutade med totalrenovering
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Hatten av! Imponerande arbete!
Läser och blir lite konfunderad om syllarna. De behöver ju bli fuktiga för att de ska börja avge kloranisoler. Om ni har källare under borde det ju inte bero på fukt underifrån. Har det kommit in fukt via väggen eller vad tror du fukten kommit ifrån som nått syllarna?
Testade ni syllarna på lab? Tjära (asfaboard) börjar ju också avge liknande ämnen när det blir fuktigt. Nu har ni ju bytt allt så oavsett är ju ert problem löst.
Vi sitter dock med lukt i ytterväggarna och funderar på vad som behöver åtgärdas och är därför nyfiken på syllarna, hur ni fick det konstaterat att de behövde bytas och att det inte var asfaboarden?
Har du nån bild på de gamla syllarna? Hade de nån färg?
Testade ni syllarna på lab? Tjära (asfaboard) börjar ju också avge liknande ämnen när det blir fuktigt. Nu har ni ju bytt allt så oavsett är ju ert problem löst.
Vi sitter dock med lukt i ytterväggarna och funderar på vad som behöver åtgärdas och är därför nyfiken på syllarna, hur ni fick det konstaterat att de behövde bytas och att det inte var asfaboarden?
Har du nån bild på de gamla syllarna? Hade de nån färg?
Medlem
· Västernorrland
· 16 inlägg
Ja hur har det gått med allting??
Hejsan hoppsan!
Ja nu var det ett tag sedan jag skrev något och det kan jag erkänna direkt - det är inte klart
Har pysslat med lite annat och bara gjort lite punktinsatser då och då men en sak står fullständigt klar numera: ett hus ett never-ending-story och det kan vara lite svårt att acceptera om man är som jag
Ja nu var det ett tag sedan jag skrev något och det kan jag erkänna direkt - det är inte klart
Har pysslat med lite annat och bara gjort lite punktinsatser då och då men en sak står fullständigt klar numera: ett hus ett never-ending-story och det kan vara lite svårt att acceptera om man är som jag
På utsidan har det funnits en hel del att fixa med.
En sak som jag lärt mig när det gäller trädgård - gräv inte själv.
Det tar så mycket tid och energi att det bara är dumt att hålla på, det är empiriskt utprovat och fastställt
Nedmejning av 15 meter elvasortershäck:
Tid: 28 minuter inklusive uppgrävning av alla stubbar och rötter.
Kan jämföras med den tvåmetersbit jag grävde för hand under fyra timmar och ändå fick ge upp på slutet :banghead:
En sak som jag lärt mig när det gäller trädgård - gräv inte själv.
Det tar så mycket tid och energi att det bara är dumt att hålla på, det är empiriskt utprovat och fastställt
Nedmejning av 15 meter elvasortershäck:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tid: 28 minuter inklusive uppgrävning av alla stubbar och rötter.
Kan jämföras med den tvåmetersbit jag grävde för hand under fyra timmar och ändå fick ge upp på slutet :banghead:
På andra sidan huset var det ju lite problem med nivåerna.
Efter lite allmänt filosoferande i något år så forslade vi hem ett gäng naturstenar i olika dimensioner.
Sen byggdes ett trädäck som kontursågades mot naturstenen - detta för att bryta upp den annars så klossiga strikta fasaden på kåken och så klart för att göra något annorlunda
Efter lite allmänt filosoferande i något år så forslade vi hem ett gäng naturstenar i olika dimensioner.
Sen byggdes ett trädäck som kontursågades mot naturstenen - detta för att bryta upp den annars så klossiga strikta fasaden på kåken och så klart för att göra något annorlunda
Logga in
Skapa konto
Redigerat: