436 614 läst · 2 410 svar
437k läst
2,4k svar
Zipabox
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Enligt Aeon labs ska de vara z-wave och det finns/kommer också de som går på batteri.power650 skrev:
http://aeotec.com/z-wave-wall-switch
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Om jag bara kunde få en stabil 1.0 till zipaboxen och en möjlighet att kunna ta egna bakupp så man kan byta ut boxen vid ett tex åsknerslag så skulle jag prova att annonsera efter kunder som vill ha ett roligare och smartare hus färdigt monterat och klart med lagom med regler. Jag är helt övertygad om att kundkretsen finns. Jag har gjort ett till hus förutom mitt och det fungerar nu mycket bra och dom som bor där är nöjd (mina föräldrar och dom är pensionärer). Trots mammas ålder och inte ett dugg teknikintresserad storm trivs hon nu med att slippa tända alla fönsterlampor och utebelysning. Dom gillar även att om man kliver upp på natten så tänds huset upp lite.
Jag har funderat på samma sak och har fått förslag också. Har eget företag inom automationsområdet. Men det som stoppar mig är driftsäkerheten, det känns inte tillräckligt stabilt. Gör man det så har man ju en garanti också. Råkar man på någon gnällig kund så kan det bli mycket tid man får lägga ner på det och som vi nyligen sett med fibaros produkter kan det bli att byta ut en del produkter också.Tomas Andersson skrev:Om jag bara kunde få en stabil 1.0 till zipaboxen och en möjlighet att kunna ta egna bakupp så man kan byta ut boxen vid ett tex åsknerslag så skulle jag prova att annonsera efter kunder som vill ha ett roligare och smartare hus färdigt monterat och klart med lagom med regler. Jag är helt övertygad om att kundkretsen finns. Jag har gjort ett till hus förutom mitt och det fungerar nu mycket bra och dom som bor där är nöjd (mina föräldrar och dom är pensionärer). Trots mammas ålder och inte ett dugg teknikintresserad storm trivs hon nu med att slippa tända alla fönsterlampor och utebelysning. Dom gillar även att om man kliver upp på natten så tänds huset upp lite.
Backupen tror jag är det minsta problemet. Zipato kan säkert föra över konfiigurationen från en box till en annan ifall det chrashar.
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Ja det kan dom men det kan ta tid och jag håller med dig att det känns för riskerande fortfarande men jag har i mitt hem KNX kopplat till zipato och där fungerar den mycket bra. Jag har provat lite andra appar mot knx och dom är inte helt stabila dom heller det bygger ju på att allt svarar via Wifi. Tyvärr är ju knx dyrt att sätta in hos kunder men jag hjälper nu en kund med hyfsad villa här i stan och till den ska vi prova en zipatobox och se vad han tycker. Schneider har z-wave puckar och dom går förmodligen i godo för sina produkter men frågan om dom fungerar mot zipan och så är dom dyrare.matsv skrev:Jag har funderat på samma sak och har fått förslag också. Har eget företag inom automationsområdet. Men det som stoppar mig är driftsäkerheten, det känns inte tillräckligt stabilt. Gör man det så har man ju en garanti också. Råkar man på någon gnällig kund så kan det bli mycket tid man får lägga ner på det och som vi nyligen sett med fibaros produkter kan det bli att byta ut en del produkter också.
Backupen tror jag är det minsta problemet. Zipato kan säkert föra över konfiigurationen från en box till en annan ifall det chrashar.
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
tranceblast skrev:Någon mer som har råkat ut för något liknande?
[bild]
Detta är en tempgivare som bara helt plötsligt fått för sig att bli varm
Inatt hände en annan sak pluggen som tvättmaskinen sitter i fick för sig att skicka ett meddelande att tvättmaskinen var klar, KLOCKAN 1 INATT! :wow:
När jag granska strömförbrukningen så visade sig att maskinen hade tagit 4000w, luckan på maskinen var öppen och maskinen var avstängd vid det tillfället.
Vad är det som händer? Har zipaboxen börjat flippa ut?
Nu hände det mig med men min maskin drog 134217w lite jobbit på 1.5 mm2 kabel *Borde glöda som jordens mittpunkt
Hejsan!
Någon som vet om man kan se status på Fibaro Door Sensor:n tamp knapp (alltså om man tar bort den eller lyfter locket) i zipato controll center?!
Ser endast Open/Closed i Control Center.
/tack på förhand!
Någon som vet om man kan se status på Fibaro Door Sensor:n tamp knapp (alltså om man tar bort den eller lyfter locket) i zipato controll center?!
Ser endast Open/Closed i Control Center.
/tack på förhand!
Pröva med att ta bort if raden med tiderna och se om den fungerar då. Jag ser inget direkt fel i den.tranceblast skrev: