Tomas Andersson skrev:
Ja detta är ju nästan som man har byggt det själv :)
Vi skulle få dom som gjort det att lägga till zipatobox som hårdvara. Dom kan gärna få en hög med api om dom skulle vilja testa :p
Skrev om det på Zipato forumet också. opennethome är ju open source projekt. Kan ju alltid hoppas att någon nappar på det. Det finns ju en del duktiga programmerare på zipato forumet.
 
Jag har lite problem att få in mina 433Hz - prylar i Zipatoboxen. Först fungerade inte Nexa vanliga on/off wall plug, men efter att ha läst lite mer (här i tråden och på övriga nätet) förstod jag att man inte parar dem på normalt sätt utan sätter i pluggen först efter att man har lagt till pluggen och sedan kör en parning. Detta funkade en gång men jag var sedan tvungen att reseta boxen för att kunna göra det igen. Så två Nexa pluggar gick bra. Dock fick jag ingen av mina proove pluggar att paras.

Är det någon som har en Proove on/off wall plug och lyckats para den? Eller det känns som den parar men det går inte att tända dem sedan, händer ingenting. modellen är EWR1003 . Jag vet att den inte finns i listan för Zipaboxen men en on/off plug torde fungera på samma sätt oavsett fabrikat gissar jag. Det finns en 5-siffrig kod på baksidan också, kan man använda den tro?
 
Värmarn skrev:
Jag har lite problem att få in mina 433Hz - prylar i Zipatoboxen. Först fungerade inte Nexa vanliga on/off wall plug, men efter att ha läst lite mer (här i tråden och på övriga nätet) förstod jag att man inte parar dem på normalt sätt utan sätter i pluggen först efter att man har lagt till pluggen och sedan kör en parning. Detta funkade en gång men jag var sedan tvungen att reseta boxen för att kunna göra det igen. Så två Nexa pluggar gick bra. Dock fick jag ingen av mina proove pluggar att paras.

Är det någon som har en Proove on/off wall plug och lyckats para den? Eller det känns som den parar men det går inte att tända dem sedan, händer ingenting. modellen är EWR1003 . Jag vet att den inte finns i listan för Zipaboxen men en on/off plug torde fungera på samma sätt oavsett fabrikat gissar jag. Det finns en 5-siffrig kod på baksidan också, kan man använda den tro?
Finns den inte med i listan så kommer du troligtvis inte få det att fungera, om inte Proove pluggen är en likadan (samma tillverkare) plug som något av de andra fabrikaten som nämns i listan, då olika tillverkare använder sig av olika protokoll och kodningar.
 
Aha, ja det var värt ett försök i alla fall. Jag får väl be Zipato ta in stöd för dem. Eller gå över till Tellstick Net...
 
Jag vet att Zipato nyligen har gjort en beställning på ett gäng nya Nexa-grejer som skall få stöd i Zipaboxen. Senaste jag kollade hade de inte fått grejerna ännu men de hoppas att de skall ha det klart vid slutet på året.
 
Värmarn skrev:
Jag har lite problem att få in mina 433Hz - prylar i Zipatoboxen. Först fungerade inte Nexa vanliga on/off wall plug, men efter att ha läst lite mer (här i tråden och på övriga nätet) förstod jag att man inte parar dem på normalt sätt utan sätter i pluggen först efter att man har lagt till pluggen och sedan kör en parning. Detta funkade en gång men jag var sedan tvungen att reseta boxen för att kunna göra det igen. Så två Nexa pluggar gick bra. Dock fick jag ingen av mina proove pluggar att paras.

Är det någon som har en Proove on/off wall plug och lyckats para den? Eller det känns som den parar men det går inte att tända dem sedan, händer ingenting. modellen är EWR1003 . Jag vet att den inte finns i listan för Zipaboxen men en on/off plug torde fungera på samma sätt oavsett fabrikat gissar jag. Det finns en 5-siffrig kod på baksidan också, kan man använda den tro?
Jag hade igång proove pluggar när jag hade zipaboxen. Testa att lägg till dom som en annan tillverkare så skall det gå.
 
Värmarn skrev:
Aha, ja det var värt ett försök i alla fall. Jag får väl be Zipato ta in stöd för dem. Eller gå över till Tellstick Net...
Jag tycker du skall ställa frågan till Zipatos support, via deras cmmunity. Det är mycket möjligt att de kan addera den till listan rätt snabbt.
 
@Marcus Avenbrand: Vilka av Nexas prylar är det som de ytterligare skall addera? Den stöder ju ett gäng sändare och mottagre redan, men hade vart intressant om du visste vad som mer skall adderas?
 
Jag har bett de lägga till några Proove-mottagare.

These device we have put on our wishlist and we will do our best to make support for them.
.Proove 310002/EWR0006 (3680W, 433.92MHz)
.Proove 00180 (1000W, 433.92MHz)
 
krister ekberg skrev:
Jag hade igång proove pluggar när jag hade zipaboxen. Testa att lägg till dom som en annan tillverkare så skall det gå.
Kommer du ihåg vilken tillverkare /enhet du hade dem inkopplade som? Jag har försökt med några olika men har inte lyckats
 
Roostertail skrev:
Jag tycker du skall ställa frågan till Zipatos support, via deras cmmunity. Det är mycket möjligt att de kan addera den till listan rätt snabbt.
Bra tips, hade bara önskan att det fungerande att ta någon annan med liknande funktion, men är ju lite otålig...
 
markis skrev:
Jag har bett de lägga till några Proove-mottagare.
Låter bra! Får se hur lång tid det tar...
 
Nu har jag spammat tråden mycket idag men måste ändå berätta att jag lyckades lägga till Proove pluggarna efter mycket problem. Jag lade till dem som Chacon CAYCR-3500 Wall socket men fick göra det med en reset mellan varje tillagd plugg precis som jag fick göra med Nexas pluggar. När de väl är tillagda verkar allt fungera bra.

Kan vara bra för någon annan att veta att det fungerar, de är ju rätt billiga jämfört med Nexa och framförallt jämfört med Z-Wave prylar.
 
  • Gilla
Roostertail
  • Laddar…
Värmarn skrev:
Nu har jag spammat tråden mycket idag men måste ändå berätta att jag lyckades lägga till Proove pluggarna efter mycket problem. Jag lade till dem som Chacon CAYCR-3500 Wall socket men fick göra det med en reset mellan varje tillagd plugg precis som jag fick göra med Nexas pluggar. När de väl är tillagda verkar allt fungera bra.
Fint! Lade precis upp en tråd där vi kan lista just alternativa modeller som fungerar. Uppdatera gärna med dina Proove-modeller. :)
http://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/246483-zipabox-duo-kompabilitetslista-433mhz.html
 
  • Gilla
matolb och 1 till
  • Laddar…
Roostertail skrev:
@Marcus Avenbrand: Vilka av Nexas prylar är det som de ytterligare skall addera? Den stöder ju ett gäng sändare och mottagre redan, men hade vart intressant om du visste vad som mer skall adderas?
Hejsan, det jag med säkerhet vet är att brandvarnaren (LM101-LC) är en av dem. Skall kolla upp ytterligare och se vad jag får fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.