Någon mer som har råkat ut för något liknande?
end1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en tempgivare som bara helt plötsligt fått för sig att bli varm :confused:

Inatt hände en annan sak pluggen som tvättmaskinen sitter i fick för sig att skicka ett meddelande att tvättmaskinen var klar, KLOCKAN 1 INATT! :wow:
När jag granska strömförbrukningen så visade sig att maskinen hade tagit 4000w, luckan på maskinen var öppen och maskinen var avstängd vid det tillfället.

Vad är det som händer? Har zipaboxen börjat flippa ut?
 
tranceblast skrev:
Någon mer som har råkat ut för något liknande?
[bild]
Detta är en tempgivare som bara helt plötsligt fått för sig att bli varm :confused:

Inatt hände en annan sak pluggen som tvättmaskinen sitter i fick för sig att skicka ett meddelande att tvättmaskinen var klar, KLOCKAN 1 INATT! :wow:
När jag granska strömförbrukningen så visade sig att maskinen hade tagit 4000w, luckan på maskinen var öppen och maskinen var avstängd vid det tillfället.

Vad är det som händer? Har zipaboxen börjat flippa ut?

Det där med tempsensorn händer mig ibland. Men bara på den givaren som sitter längst bort och förmodligen är det räckvidden som spökar. Har inte haft 400c i garaget :p

Skärmavbild 2014-11-12 kl. 13.13.19.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
Det där med tempsensorn händer mig ibland. Men bara på den givaren som sitter längst bort och förmodligen är det räckvidden som spökar. Har inte haft 400c i garaget :p

[bild]
400C är i alla fall lite svalare än mina 2132C :D
Det där med tvättmaskinen är jag också lite fundersam på. Det är en Everspring Switch/Meter som sitter där och den har funkat fint tills igår. Skulle det också bero på räckvidden att den under en stund tog 4000W?
 
God kväll!
Har en del nexaprylar som jag rivit ut efter att ha köpt en HC2.
Hör av er om du är intresserad.
 
tranceblast skrev:
400C är i alla fall lite svalare än mina 2132C :D
Det där med tvättmaskinen är jag också lite fundersam på. Det är en Everspring Switch/Meter som sitter där och den har funkat fint tills igår. Skulle det också bero på räckvidden att den under en stund tog 4000W?
Jag ska inte med säkerhet säga att det är räckvidden som är problemet för mig men eftersom det är två tempgivare som sitter längst bort från boxen som krånglar är det lätt att tro så. Någon annan kanske vet hur ett protokoll i z-wave ser ut och kan säga om det är möjligt med detta. Själv tycker jag att det borde vara så pass mycket intelligens att om en sensor säger 10c borde boxen verifiera med 10c tillbaka och sensorn svarar JA.
 
Tomas Andersson skrev:
Jag ska inte med säkerhet säga att det är räckvidden som är problemet för mig men eftersom det är två tempgivare som sitter längst bort från boxen som krånglar är det lätt att tro så. Någon annan kanske vet hur ett protokoll i z-wave ser ut och kan säga om det är möjligt med detta. Själv tycker jag att det borde vara så pass mycket intelligens att om en sensor säger 10c borde boxen verifiera med 10c tillbaka och sensorn svarar JA.
Tror inte att det är någon sådan intelligens på tempgivarna. Det är ju trots allt trådlös kommunikation och det kan ju vara störningar som gör att det kommer såna felvärden och det är troligt att det förekommer oftare på givare som är längre bort.

Ni får väl bygga in intelligens i era regler som kontrollerar rimligheten på värden. Normalt när man håller på med styr & regler så gör man en rimlighetskontroll av mätvärdet.
 
Tjo, fick min zipabox duo idag från ClasO. Dock kan jag inte addera några nexaprylar den skriker hela tiden " You don't have selected network" när jag tar add device och väljer mina nexaprylar i listan. Är boxen paj tro eller har jag totalt missat nått? Har typ bara kopplat in sladdarna och reggat den på websidan. Står som online i uit och kör senaste firmware.
 
hdad skrev:
Tjo, fick min zipabox duo idag från ClasO. Dock kan jag inte addera några nexaprylar den skriker hela tiden " You don't have selected network" när jag tar add device och väljer mina nexaprylar i listan. Är boxen paj tro eller har jag totalt missat nått? Har typ bara kopplat in sladdarna och reggat den på websidan. Står som online i uit och kör senaste firmware.
https://www.google.se/search?q=zipa...channel=nts&gfe_rd=cr&ei=SM5jVKNZsqvzB8-bgOgN
 
Tyvärr så har jag googlat mig blå redan och loggat in och ut, refreshat och rebootad osv.
 
hdad skrev:
Tjo, fick min zipabox duo idag från ClasO. Dock kan jag inte addera några nexaprylar den skriker hela tiden " You don't have selected network" när jag tar add device och väljer mina nexaprylar i listan. Är boxen paj tro eller har jag totalt missat nått? Har typ bara kopplat in sladdarna och reggat den på websidan. Står som online i uit och kör senaste firmware.
Det har varit problem med 433 MHz i senaste firmware.

Skicka en ticket till supporten. Kom ihåg att du måste skicka från den mailadress som du loggar in i zipaboxen med.
 
Redigerat:
matsv skrev:
Tror inte att det är någon sådan intelligens på tempgivarna. Det är ju trots allt trådlös kommunikation och det kan ju vara störningar som gör att det kommer såna felvärden och det är troligt att det förekommer oftare på givare som är längre bort.

Ni får väl bygga in intelligens i era regler som kontrollerar rimligheten på värden. Normalt när man håller på med styr & regler så gör man en rimlighetskontroll av mätvärdet.
Jag håller med att man kan bygga regler så men det lättaste vore om jag kunna tala om för boxen att tex temp inne är mellan 10 och 60 och allt utom det är ej true. Men fungerar inte en tex rullgardin så boxen säger 50% och pucken svarar jag ställer in gardinen på 50% och boxen är då nöjd. Jag märker att gardinerna ibland startar med ett par sekunder skillnad i sovrummet även fast dom går på samma knapp.
 
Tomas Andersson skrev:
Jag håller med att man kan bygga regler så men det lättaste vore om jag kunna tala om för boxen att tex temp inne är mellan 10 och 60 och allt utom det är ej true.
Hur ser en sådan regel ut?
 
Jag har även problem med att om jag klickar på syncronize i webuit så står den och tuggar i evig tid. Börjar luta åt att jag fått en trasig box kanske.
 
matsv skrev:
Det har varit problem med 433 MHz i senaste firmware.

Skicka en ticket till supporten. Kom ihåg att du måste skicka från den mailadress som du loggar in i zipaboxen med.
Ja, det verkar som att de har gjort fundamentala förändringar i sitt 433-protokoll för att större räckvidd, för att klara av flera 433-enheter och som förberedelse inför den nya UI:n och den nya Androidappen.

Tänk på att nollställa 433-enheterna innan ni återinkluderar dem då det annars finns risk för att minnet är fullt och då kan de inte joinas igen av Zipaboxen (6 minnesplatser på t.ex. Nexa vill jag minnas).
 
tranceblast skrev:
Hur ser en sådan regel ut?
Ja tror du skulle kunna göra något i stil med detta till tex din tvätmaskinsregel. Någon gång i programmet borde maskinen dra mellan 100 och 500w vilket gör att regeln kickar i gång men om den rapporterar 4000w en singel gång gör ju inget då. OBS jag har inte provat denna regel men jag tycker att det ser ut som det skulle fungera Rätta mig om jag har fel.

Skärmavbild 2014-11-13 kl. 21.22.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare utan if mellan 0-500w

Skärmavbild 2014-11-13 kl. 21.19.27.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tranceblast och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.