60 361 läst · 104 svar
60k läst
104 svar
Router till fiber, vilken funkar?
Det är inte säkert att du behöver dra om nätverkskablarna.h-man skrev:Jag kommer inom nån vecka ha fiber med 1000/1000 . Nån som har tips på bra router som inte kommer vara flaskhals? Jag har en Airport TimeCapsule och de flesta datorerna är macs. Är det rentav en Airport Extreme som jag ska satsa på?
Det streamas Netflix till div datorer/telefoner/surfplattor och en Apple-tv.
I dagsläget har vi Cat5 kabel i huset men det måste jag såklart dra om.
Såhär har jag tänkt att det kommer se ut.
Fiber->Router-> tråd till *Time Capsule
*AppleTv
*stationär dator
Tänker jag fel? Nåt annat jag ska tänka på innan installatören kommer?
//teknikanalfabet
Cat5 går utmärkt att göra gigabit med om det är en Cat5E, så kolla detta först.
Har du fiber med 1000/1000 så skulle du ju egentligen behöva 10 Gbit/s i ditt LAN (annars riskerar du att LAN:et blir flaskhalsen om en burk har trafik både mot internet och inom ditt LAN).
Jag har ingen koll på vilka grejer som idag klarar en throughput på 1000 Mbit/s, de flesta konsumentprylar i det högre segmentet verkar ligga strax under (600-700 Mbit/s).
(Sen är jag ju lite tveksam till vinsten med 1000/1000 mot internet, det har du antagligen bara fram till närmsta router, så möjligen klarar du dig bra med en router som bara har en throughput på 600-700 Mbit/s.)
Jag har ingen koll på vilka grejer som idag klarar en throughput på 1000 Mbit/s, de flesta konsumentprylar i det högre segmentet verkar ligga strax under (600-700 Mbit/s).
(Sen är jag ju lite tveksam till vinsten med 1000/1000 mot internet, det har du antagligen bara fram till närmsta router, så möjligen klarar du dig bra med en router som bara har en throughput på 600-700 Mbit/s.)
Att man behöver 10gbit lan är kanske lite överdrivet, man kan nog anta att dom flesta som har 1gbit nätverk kör de switchat, och därmed kommer inte lanet bli en flaskhals. Om man har många småswitchar runt om i huset kan de dock bli vissa prestandaproblem..Nerre skrev:Har du fiber med 1000/1000 så skulle du ju egentligen behöva 10 Gbit/s i ditt LAN (annars riskerar du att LAN:et blir flaskhalsen om en burk har trafik både mot internet och inom ditt LAN).
Som jag skrev: Om den burk som vill ha 1 Gbit/s från internet också kör trafik mot en annan burk på LANet så kommer LANet att bli flaskhalsen.
Om alla burkar bara kommunicerar ut mot internet är det såklart tvärtom, då blir WAN flaskhalsen.
Men kontentan är ju att innan man skaffar sig 1000/1000 så bör man ju se över sin nätverkstopologi och fundera över om man kommer att kunna utnyttja 1000/1000. Visst, om det kostar lika mycket som 100/100 så spelar det kanske ingen roll, men då behöver man ju kanske inte en router med 1000 Mbit/s throughput utan kan klara sig med några hundra Mbit/s.
Om alla burkar bara kommunicerar ut mot internet är det såklart tvärtom, då blir WAN flaskhalsen.
Men kontentan är ju att innan man skaffar sig 1000/1000 så bör man ju se över sin nätverkstopologi och fundera över om man kommer att kunna utnyttja 1000/1000. Visst, om det kostar lika mycket som 100/100 så spelar det kanske ingen roll, men då behöver man ju kanske inte en router med 1000 Mbit/s throughput utan kan klara sig med några hundra Mbit/s.
Redigerat:
Jag tror man kan anta att ingen dator kommer orka generera mer än 1gbit trafik, antagligen kommer de bli ssd/hdd io som blir flaskhalsen om man inte går på någon lite mer avancerad raid lösning.Nerre skrev:
Då är ju som sagt var frågan om du verkligen behöver en router som klarar en throughput på 1 Gbit/s, det kanske räcker med hälften (500 Mbit/s). Då blir utbudet betydligt större.
På http://www.smallnetbuilder.com/ finns det mycket recensioner med konkreta tester av prestanda.
På http://www.smallnetbuilder.com/ finns det mycket recensioner med konkreta tester av prestanda.
Annars tror jag det är så att 5e har paren olika tvinnade (d.v.s. det är inte lika långt mellan varven på de olika paren). Cat5 och 5e ska såvitt jag förstått vara specade till samma bandbredd, det är crosstalk (överhörning mellan paren) som blev problemet vid Gigbit eftersom man där använder alla fyra paren (vid 10 och 100 använder man bara två par). Och det löste man genom att tvinna paren olika. Så har man en bit man kan skala upp så kanske man kan se även om det inte är tryckt utanpå.
Sen är det såvitt jag förstått så att skillnaden mellan 5 och 5e är att 5e är garanterad att klara Gigabit, men även en vanlig Cat5 KAN klara Gigabit. Så har man Cat5 så kan man börja med att kolla vad man får ut för hastighet innan man lägger jobb och pengar på att byta.
Sen är det såvitt jag förstått så att skillnaden mellan 5 och 5e är att 5e är garanterad att klara Gigabit, men även en vanlig Cat5 KAN klara Gigabit. Så har man Cat5 så kan man börja med att kolla vad man får ut för hastighet innan man lägger jobb och pengar på att byta.
Tack för snabba svar. Ska kolla Nerres länk. Det verkar som om jag
Teknikern säger att han måste dra fibern in i hallen, dvs annat ställe än starten på mitt nuvarande trådade nätverk. Kan jag dra en nätverkskabel till startroutern (i mitt nuvarande nät) från deras router där fibern kommer in? Dvs utan att tappa en massa kapacitet i onödan. Jag vill såklart undvika att dra en massa nya kabelkanaler om jag kan
Teknikern säger att han måste dra fibern in i hallen, dvs annat ställe än starten på mitt nuvarande trådade nätverk. Kan jag dra en nätverkskabel till startroutern (i mitt nuvarande nät) från deras router där fibern kommer in? Dvs utan att tappa en massa kapacitet i onödan. Jag vill såklart undvika att dra en massa nya kabelkanaler om jag kan
Jag kan inte tänka mig att de skulle göra någon märkbar skillnad i hastighet.h-man skrev:Tack för snabba svar. Ska kolla Nerres länk. Det verkar som om jag
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Ja.h-man skrev:Teknikern säger att han måste dra fibern in i hallen, dvs annat ställe än starten på mitt nuvarande trådade nätverk. Kan jag dra en nätverkskabel till startroutern (i mitt nuvarande nät) från deras router där fibern kommer in? Dvs utan att tappa en massa kapacitet i onödan. Jag vill såklart undvika att dra en massa nya kabelkanaler om jag kan
Det där stämmer inte riktigt. En modern HDD fixar utan problem över 125 MByte/s som ju är teoretisk maxhastighet i ett gigabitnät. En modern SSD fixar inte sällan runt 500 MByte/s, eller ca 4 Gbit/s. I mitt nätverk har 1 Gbit/s länge varit en flaskhals. En modern NAS typ Synology DS1815+ fixar dessutom ca 400 MByte/s, men då med 4 aggregerade gigabitlänkar, vilket ju inte på något sätt är en optimal lösning. 10 Gbit/s för hemmabruk kan inte komma snart nog...kabanja skrev:
Sen är det kanske inte nödvändigt att ha 10 Gbit/s mot internet, men för man över filer på sitt LAN och maxar kapaciteten spelar det ju ingen roll om man har 100 Mbit/s eller 1 Gbit/s mot nätet. Själv anser jag att 100 Mbit/s är mer än tillräckligt för de flesta idag, men det kan snabbt ändras med streaming i 4K-upplösning.
Redigerat: