4 369 898 läst · 32 119 svar
4370k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag har
- rättat på garagets överliggande takplåtar.
- mätt lite inför inköp av material.
- tätat runt fönster och dörr.
- satt nya beten på 3 av 5 musfällor på vinden och hörde nyss ett rejält rasslande så det är snart dags igen.
Avslutade gårdagen med att måla badrumstaket, började dagen med att spackla över allt som var målat och börja om från början.
De ska antingen gå in ordentligt under sidobrädan, eller ha ett uppvik mot den, som ska tätas med silikon. Annars rinner vatten ner på sidan av fönsterblecket, varvid det ruttnar precis så som ditt gjort.Marlen Eskilsson skrev:
Hade ingen aning om detta förut, men lärde mig av vår snickare när vi bytte fönster som var ruttna av liknande anledning.
Intressant "autocorrect" förresten
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det saknar nog inte heller betydelse hur man har gjort med ändträet vid fönstertillverkningen.Anna_H skrev:
Alltså, hur man lägger skarvarna och hur man behandlar träbitarna innan hopfogningen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Men det är väl inte fönsterblecket vi ser på bilden? Fönsterblecket sitter längre ner som synes, men det ser man visserligen inte så mycket utav om det är felmonterat eller inte. Den plåtbiten vi ser på fönstret är väl tillverkarens plåt men det kallas väl inte fönsterbleck? Dock är det en skyddsplåt.Anna_H skrev:De ska antingen gå in ordentligt under sidobrädan, eller ha ett uppvik mot den, som ska tätas med silikon. Annars rinner vatten ner på sidan av fönsterblecket, varvid det ruttnar precis så som ditt gjort.
Hade ingen aning om detta förut, men lärde mig av vår snickare när vi bytte fönster som var ruttna av liknande anledning.
Intressant "autocorrect" förresten
Här syns det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men helt korrekt så är det mycket viktigt med fönsterbleck! Hur var blecken ovanför fönstren tro?
Startat röjsågen och klippt gräset 😄
Varför känner man sig som en bättre människa efter att ha kört en maskin?
Dörren till tösens rum hade kommit men transportbolaget och jag kunde inte hitta en gemensam tid för leverans..
Vem är hemma mellan 9-14?
Slutade med att vi kom på att mitt jobb och transportbolaget var nästan " vägg i vägg " så det löser sig genom att jag sköter transporten
Så i helgen hoppas jag på att innerdörren är monterad
Varför känner man sig som en bättre människa efter att ha kört en maskin?
Dörren till tösens rum hade kommit men transportbolaget och jag kunde inte hitta en gemensam tid för leverans..
Vem är hemma mellan 9-14?
Slutade med att vi kom på att mitt jobb och transportbolaget var nästan " vägg i vägg " så det löser sig genom att jag sköter transporten
Så i helgen hoppas jag på att innerdörren är monterad
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Kapat den sista markstenen, nummer 248 i ordningen för att vara exakt och insett att det nog blir snyggare att gjuta 8 stycken egna stenar för att lösa frisen runt källartrappan.