KnockOnWood skrev:
Varje gång du får igång en maskin är väl rena julafton :wow:
Nu citerar jag mig själv, vilket väl är ett tecken på att man är långt ner på utförsbacken :surprised:
Ta inte vid dig av mitt raljerande D09, det är inte illa ment.

Så här är mitt förhållande till maskiner:
Jag har en Stihl FS130, som jag köpte när djungeln på baksidan av det förra huset behövde röjas upp.
Men jag har aldrig lyckats starta den enligt boken.
Man skall sätta gasreglaget i startläge, trycka fram bränsle till förgasaren och dra ett par gånger i snöret.
Har aldrig funkat för mig.
Nej, när mjölksyran börjar protestera i startsnöre-armen håller jag in gasreglaget på max, sätter knät på maskinhelvetet och drar som en galning i snöret.
Och då startar den. Kanske.
Förmodligen har jag bara för svaga armar :p

D09
KnockOnWood skrev:
Nu citerar jag mig själv, vilket väl är ett tecken på att man är långt ner på utförsbacken :surprised:

Jag har en Stihl FS130, som jag köpte när djungeln på baksidan av det förra huset behövde röjas upp.
Man skall sätta gasreglaget i startläge, trycka fram bränsle till förgasaren och dra ett par gånger i snöret.
Nej, när mjölksyran börjar protestera i startsnöre-armen håller jag in gasreglaget på max, sätter knät på maskinhelvetet och drar som en galning i snöret.
He he min startar direkt

Startläge
Pumpa fram bränsle
Shoke på
Håll in gas och dra tills det brummar till typ 3-5 ( man får pumpa lite med handfaten <----- jäkla iPhone ska vara handgasen
Stäng av shoke och håll in gashandtaget och dra i snöre
= vrrrrrrrrooooooooooom

Grymt nöjd med min fs130 :)

Men den där East cut eller vad det heter
Försöker verkligen lära mig att tycka om den men njaaaa gillar det vanliga trådhuvet bättre

Gjutit igen en liten hörna på en trappa och slängt på lite rödgrund på en bit betongmur. Inne fick det bli lite passbitar för att få tillbaka trösklarna i källaren.

j.f.s
KnockOnWood skrev:

Testa detta:
Startläge
Pumpa fram bränsle
Pumpa 7-8 gånger på blåsan (detta för att transportera bort luft)
Choke på
Dra i snöret 3-4 gånger långsamt
Dra ut snöret så att det hugger tag och dra sedan hårt. Upprepa tills motorn tänder.

Detta funkar på en annan tvåtaktare jag har (HPI Baja RC-bil). 32cc och ingen choke. Startar på 3-4 rycket.

Sen är det väldigt lätt för stiften att slå igen så byt till ett nytt och rengör + olja luftfiltret :)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09
KnockOnWood skrev:
Varje gång du får igång en maskin är väl rena julafton :wow:
Ha ha det är ju inte så svårt att starta maskiner med rätt märke ;)

Byggt en skalmodell på den blivande u-trappan. Fick ett tips från en god vän på ett enkelt sätt att få till en bra trappa.

j.f.s skrev:
Testa detta:...
prat prat prat...
Skall försöka!
Det sista som överger människan är ju hoppet (och Stihl) :)

D09 skrev:
Ha ha det är ju inte så svårt att starta maskiner med rätt märke ;)
Inbegripet Husqvarna :cool:

Jämnat ut gräsmattan. Tacksam för tipset jag hittade här om att dra en uppochnervänd SJ-pall med sten på för att jämna ut jorden (y)

D09
KnockOnWood skrev:
Inbegripet Husqvarna :cool:
ImageUploadedByByggahus.se1409861207.588065.jpg

Ha ha ;)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Limmat en tröskel, spacklat upp golvet under en annan. Putsade även lite skador på en stödjer där ute.

Inte ett skvatt husrelaterat idag, tyvärr.. men har gjort många saker i huvudet.. :wow:

D09
Hämtat upp en innerdörr 👍

Den ligger nog kvar i bilen dock 😇

Korvgubbe
Latmask...

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag köper inte mycket på Byggmax, men deras förrådsdörrar 9x20 är riktigt bra.
Köpte just min andra till stallet.
Visserligen dörr inne i stallet, men de är mycket trivsamma att ha att göra med
F_rr_dsd_rr_Obehandlat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.