1 734 015 läst · 6 044 svar
1734k läst
6,0k svar
Worx Landroid 2.0
Medlem
· Östergötland
· 42 inlägg
Jag har redan märlat ut ungefär 150m kabel. Den ska justeras en aning, men sedan kan jag gräva ner den. Jag behöver märlorna till den extra kabel jag har köpt så att jag kan täcka in hela gräsmattan - till den glömde jag köpa märlor.gees skrev:
God morgon...
Vet att jag läst det någonstans i tråden men vad är det som skiljer maskinerna åt vad det gäller årsmodellerna?
Har köpt en daterad 1320, med grön plutt. Ska jag låta den ligga i kartongen och "byta upp mig" till en nyare då det kommer tillbaka i lager?
/Anders
Vet att jag läst det någonstans i tråden men vad är det som skiljer maskinerna åt vad det gäller årsmodellerna?
Har köpt en daterad 1320, med grön plutt. Ska jag låta den ligga i kartongen och "byta upp mig" till en nyare då det kommer tillbaka i lager?
/Anders
Medlem
· Östergötland
· 42 inlägg
När min Landroid är ute och klipper så kör den inte speciellt långt över kabeln, i normalfall kanske 10cm. När batteriet börjar ta slut och den ska tillbaka till laddstationen så kör den dock mitt över kabeln. Då måste det vara mer utrymme på sidorna runt kabeln för att den inte ska köra fast.SpectorRecords skrev:Står att LD M kan gå upp till 20 cm över begränsningskabeln, varför är då rekommenderat avstånd av begränsningskabeln till hinder 35 cm?
Står att om hindret ligger i nivå med gräset (typ uppfart) och fritt bakom så räcker det med ett avstånd på 10 cm, varför inte lägga begränsningskabeln 0 cm från hindret och på så sätt försäkra sig om att roboten verkligen eliminerar trimningsbehovet?
Om jag vill att den ska kantklippa "på vägen hem"...hur långt från hinder/gräskant rekommenderar ni att jag lägger kabeln då?Vreta Kloss skrev:
Det som skiljer är hjulen. Har du ingen lutning på din tomt så använd den du har.CAH skrev:
Tomten är inte helt flack utan jag har lite lutning vid ett par ställen...Får titta på hur pass stor lutningen är när jag kommer hem från jobbet....Men visst fanns det att köpa nya hjul och byta om behovet skulle uppkomma?peternicklas skrev:
/Anders
Jag ville bara tacka forumet för hjälpen och samtidigt bidra med min lilla inköpshistoria. Velade mellan Biltemas LMR24 och Landroid 2.0. Landroid kostade 9000kr och Biltemas 8000kr. Tiden gick och biltema sänkte till 6000kr, valet blev svårare. Jag letade runt lite och såg att Landroiden fanns för 8000kr, lite för stor skillnad så jag bestämde mig för Biltemas LMR. Men den rackaren har utgått bara nu i dagarna. Via ett reklamblad för EKO så såg jag att landroid fanns för 7000kr, dock finns inte EKO här i närheten... lite sökande gav denna tråden med mycket bra tips. Dock hade alla koder och kampagner gått ut eller var slutsålda.
Nåväl Jem o fix fick det bli och jag hittade en Landroid på hyllorna för 7000kr precis som lovat här på forumet. Jag lade fingret på gröna OK-knappen på kortterminalen och precis innan jag skulle trycka ok i kassan så kom jag på att jag kör ett litet "prisgarantihärj" på chans. Expiditen kunde inte göra någonting sa hon och ringde efter lite tjat huvudkontoret, inget svar. Hon velade och jag passade på att läsa upp COs annons med 15% rabatt högt för henne. Hon ringde sin chef, gick runt och kollade lite bland hyllkorna, kom tillbaka lade på luren och sa att jag fick den för samma pris. 6371kr.
Så tack forumet för hjälpen
Nåväl Jem o fix fick det bli och jag hittade en Landroid på hyllorna för 7000kr precis som lovat här på forumet. Jag lade fingret på gröna OK-knappen på kortterminalen och precis innan jag skulle trycka ok i kassan så kom jag på att jag kör ett litet "prisgarantihärj" på chans. Expiditen kunde inte göra någonting sa hon och ringde efter lite tjat huvudkontoret, inget svar. Hon velade och jag passade på att läsa upp COs annons med 15% rabatt högt för henne. Hon ringde sin chef, gick runt och kollade lite bland hyllkorna, kom tillbaka lade på luren och sa att jag fick den för samma pris. 6371kr.
Så tack forumet för hjälpen
Det går utmärkt att ha två zoner, de måste förstås vara sammankopplade med varandra där man lägger de två ledarna tillsammans mellan zonerna. Jag har så mellan två olika gräsytor.Patrik Lundberg skrev:Kan man ha en extra (passiv) zon eller måste slingan alltid avslutas i laddaren? Har ett souterränghus med två helt skilda gräsmattor. Bär den gärna till extrazonen och den får gärna fela då den är klar. Denna extrazon är ej heller så stor så jag tror den klarar den på en laddning.
Om nej, kan man själv strömsätta en extrazon för att fejka laddaren?
Första året hade jag en laddare och lyfte med jämna mellanrum över min LD 1.0 mellan zonerna, sen lät jag den gå till den var slut och lyfte tillbaka den. Att rekommendera är att sätt ett stopp på lämplig plats på slingan så stoppar roboten efter några försök att komma förbi. Annars går den runt ett drygt varv och ger sig sedan ut från slingan då den tror den är på en ö. Har man då ett steg (mur eller liknande) kan den köra utför där om man har otur.
År två köpte jag en extra laddstation som man kopplar in i serie med slingan och den första laddaren, då kunde jag låta roboten gå ett tag på varje gräsyta och den laddade sig lika bra på båda sidor.
Nu år tre har jag köpt en LD M som jag kör på samma slinga (bytte förstås laddplattan) vilket också fungerar utmärkt. Nu behöver jag ju inte ens lyfta över klipparen, vilket blir bra när vi är ute och seglar i sommar.
Hade problem häromdagen att klipparen rymde några gånger där jag lagt slingan i en slänt. Läste lite på forumet och såg ni hängt på vikter bak på klipparen.
Har tillfälligt tejpat på en 1 kilos vikt och tror det kan ha löst mina problem, ska ge den några dagar.
Ska säga att det är ganska brant, över spec. för vad den ska klara.
Tack för goda tips.
Har tillfälligt tejpat på en 1 kilos vikt och tror det kan ha löst mina problem, ska ge den några dagar.
Ska säga att det är ganska brant, över spec. för vad den ska klara.
Tack för goda tips.
Det är tänderna på däcken som skiljer, vassare tänder på dom nya.. jag har dom gamla men har dubbat dom. Vet inte hur mycket bättre dom nya är.mtboy skrev: