magda136 skrev:
Nu har grejerna kommit hem.

Är det våld och endast våld som gäller för att ta bort den gamla bromsen? Den sitter rätt hårt i spanjoletten så jag tänkte det är bäst att fråga innan hammaren kommer fram.

Den nya bromsen har ju en jättelång "pinne" som ska fästa i spanjoletten. Är det bågfil efter bästa förmåga eller har jag råkat få fel pryl hem....?
Bromsen sitter antagligen skruvad uppifrån genom "lådan". Ställ dig på nåt så du kan se ner så bör du kunna se skruvarna. När skruvarna lossats kan du behöva knacka lite för att få loss stången från spanjoletten.

Pinnen sågas av med bågfil. Och fila till den kapade änden så den blir lite fasad. Hålet i spanjoletten är ganska precis lika stort som pinnen, så det får inte finnas grader från kapningen.

Lycka till och återkom och berätta hur det går!

En bytt, en återstår. Gick över förväntan! Köpte lite nya skruvar i förväg, det kom väl till pass. Utan den här tråden hade det inte löst sig. Tackar för hjälpen.

• Gilla
Myggelborg och 2 till
  • Laddar…
Jag har lyckats ”justera” bromsen på min balkongdörr. Det var lite lurigt att ta bort bromsen då den sitter med 4 skruvar nere i bromsmodulen och dessutom måste man skruva bort några skruvar på den plåt som sitter på gaveln på dörren där låsanordningen sitter. När man tagit bort bromsen lägger man den på något fast underlag och med en hammare och don slår man till på ”löparen” i bromsen på den sida som är närmast den rundstång som den löper efter. Se bara till så att bromsen inte ligger i bromsat läge när du slår till. Smörj sedan axeln med fett.

• Gilla
Flipper06
  • Laddar…
Vilken typ av broms har du Hans?

Mina nya bromsar knarrar lite men jag har inte vågat smörja dem. Jag är också nyfiken på val av fett...!

MathiasS skrev:
Vilken typ av broms har du Hans?
Den är av metall och till en altandörr från Elit 1981

Om själva bromsskon är av metall bör man kunna använda vilket fett som helst (t.ex. universalfett) eftersom det inte blir någon påfrestning på fettet. Fettet ska ju bara skydda så att inte axeln slipas ner.

Min dörrbroms hade slutat bromsa, troligen efter för många öppnanden med våld. För min del glappade hållaren (av plast) som ska hålla den lite avfasade änden av den roterande metallstaven. Jag knackade in små bitar av pianotråd i glappet, och nu fungerar det igen. I alla fall i flera minuter, så här långt ...

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
robinnordin86
  • Laddar…
Jag har fått lära mig av en fönsterfabrik att bromsarna absolut inte skall fettas in. Inte ens smörjas med 5-56, men vissa bromsar skorrar som vara den när de är nya så jag smorde med pyttelite 5-56 vilket gjorde susen.
Bromsen är ju en friktionsbroms och smörjer man minskar ju friktionen och bromsen tappar sin funktion.

Jag bara skruva loss bromsen och klämde till bromsskenan försiktigt med en tång längs hela vägen..
Blev bättre än ny:rolleyes:

• Gilla
Stenerik och 5 till
  • Laddar…
Richard_Schnell skrev:
Min dörrbroms hade slutat bromsa, troligen efter för många öppnanden med våld. För min del glappade hållaren (av plast) som ska hålla den lite avfasade änden av den roterande metallstaven. Jag knackade in små bitar av pianotråd i glappet, och nu fungerar det igen. I alla fall i flera minuter, så här långt ...
Samma problem här och lyckades aldrig riktigt lösa det.
Men jag tror att det hänger ihop med att bromsen är trög helt enkelt. Jag gav min en avtorkning och sedan 556 och nu fungerar den fint igen. Får se hur länge det varar....

Lånar Tråden:
Har en altandörr från 1975 där bromsen funkar men inte så bra, gissar att den är lite sliten.
Litar inte på den när det blåser, är orolig att dörren åker upp och glaset går sönder.
Tänkte därför byta den eller ännu bättre justera den genom att kanske kunna knacka till skenan med hammare som det står om i tråden. Det är en Fixbroms men jag kan inte se något modellnummer på den. Jag bifogar bilder ifall någon kan ge tips om just denna broms.
Bromsen slår ju till när man vrider handtaget när dörren står öppen, hur påverkar handtaget själva låsmekanismen däruppe ? Jag kan inte minnas att jag sett något stag eller liknande mellan handtag och broms när jag delat dörren tidigare, eller funkar det på annat sätt ?

• Altandörr Fixbroms 01.jpg
    Skapa konto
  • Altandörr Fixbroms 02.jpg
    Skapa konto
  • Altandörr Fixbroms 03.jpg
    Skapa konto
Ser ut att vara samma sorts broms som diskuterats tidigare i tråden? Samma stag som trycker ut låshakarna går även upp till bromskistan. Där vrids en axel med icke cirkulärt tvärsnitt som ligger mellan bromsbelägg som då nyper åt. Typ.

• Gilla
Flipper06 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag har nyss köpt en ny likadan broms som du har på bilderna. 300kr kostade den och går att köpa hos närmaste Assa-återförsäljare. Ta med din broms till butiken så det blir rätt.
/Erik

Lånar tråden istället för att starta ny...

Har en likadan dörr som ovan i en kåk som satt sig, jag vill justera dörren då den tar i överkant.
Ska jag hänga av dörren och justera något i karmarna eller hur funkar det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.