Nej jag är oxå rädd att krafterna blir för stora. Alternativt tänkte jag sätta en rail på ovansidan och en rail på sidan. Fick lite inspiration från Bob Lumberjocks. Han använder sig av en H-formad historia men jag kan inte hitta sådan i Europa tyvärr.
http://lumberjocks.com/Hutch/blog/2740

P1120041.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pär h skrev:
Vad är det för fel på det gamla ?
Undrar jag med.

Jag är inte helt tillfreds då glidblocket är trögt och hackigt (har smörjt). När man sätter anslaget på önskat mått och spänner fast så flyttar sig hela anslaget vilket gör att man måste lossna, flytta, spänna. Detta upprepas 4-5 ggr innan den sitter där den ska. Anslaget har en svag svag böj dessutom, inte mycet men tillräckligt för att jag ska vara nöjd. Dessutom så har man alla T-tracks på en alu extrusion. :)

Jo det är jobbigt om man har alu redan. Har kollat lite på openbuilds / http://openbuildspartstore.com/ och det verkar vara smidigt att få linjärslädar med dem. Finns också banor som man monterar ovanpå andra extrusions för att få v-spår. Finns återförsäljare i EU också

De verkar väldigt smidiga, robusta och går att justera(med excenterbult) för att minska glapp osv, sett liknande lösningar i större skala också, så v-spår verkar bli en innegrej snart

Masses skrev:
Måste ju bara återkoppla till min post #127:
HAAA... Masse vs Elektronik 1-0!! Var tvungen att skruva isär dosan, sen skruva på knappen... Anyhow
[bild]
Hej!

Följer din tråd med mycket nöje. Gillar själv aluprofiler. Har byggt en cnc plasmaskärare med sådana. Du har många fina plastdetaljer i tråden. Tänkte fråga om du vill dela med dig av 3d modellerna? Har en kompis som har 3d skrivare nämligen. Det är extra visaren till ts55 samt parallell anslaget tull incra skenan jag var mest intresserad av.

MVH
Per Wackt

Hej Per!

Vad kul att du gillar mina grejer! Det finns en webshop där man kan handla de flesta av grejerna jag tagit fram genom åren men den får och vill jag inte promota här i öppna forumet utan skicka ett PM så får du länken...
Ha det bra!
Matthias

Masses skrev:
Hej Per!

Vad kul att du gillar mina grejer! Det finns en webshop där man kan handla de flesta av grejerna jag tagit fram genom åren men den får och vill jag inte promota här i öppna forumet utan skicka ett PM så får du länken...
Ha det bra!
Matthias
Då vi fick in en ny leksak på jobbet idag

photo 1.JPG
Skapa konto

och det kommer att plagieras för fullt ...

photo 2.JPG
Skapa konto

kan du gärna PM'a länken till mig med :)

ohhhh najs

Vi kommer också få en till jobbet snart, så jag skulle också uppskatta länken på ett PM.

Den här tråden har gjort mig lite sugen att bygga nya monteringsbordet av aluprofiler....byggahus är inte bra för ekonomin....:surprised:

Hursomhelst, Masse jag har en fråga angående din arbetsbänk på hjul...och egentligen mft borden överlag. Håller sig den där mdf skivan plan utan support under? Du ser ut att ha ett mittstag, använder du det som support, staget ser ut att ligga för djupt ner för att supporta toppskivan men du kanske lagt distanser emellan.

Redigerat:
jonmo skrev:
Vi kommer också få en till jobbet snart, så jag skulle också uppskatta länken på ett PM.
Förstår inte riktigt vad du skulle ha för nytta av Masses webshop om du har en egen plastskrivare. Det som säljs är utskrivna föremål, inte ritningar eller solider.

phl skrev:
Förstår inte riktigt vad du skulle ha för nytta av Masses webshop om du har en egen plastskrivare. Det som säljs är utskrivna föremål, inte ritningar eller solider.
Ställde den frågan till Masses, om han kan sälja solidfiler istället för fysiska prylar, spar plagierings tid :surprised:

Hej!
I nuläget kommer jag inte att sälja mina 3D modeller digitalt... Jag vågar inte tänka på hur många timmar och hur mkt plast som gått åt till ta fram dessa. Själviskt kanske, men digitala saker har en förmåga att spridas fort på nätet.

Ola C skrev:
Den här tråden har gjort mig lite sugen att bygga nya monteringsbordet av aluprofiler....byggahus är inte bra för ekonomin....:surprised:

Hursomhelst, Masse jag har en fråga angående din arbetsbänk på hjul...och egentligen mft borden överlag. Håller sig den där mdf skivan plan utan support under? Du ser ut att ha ett mittstag, använder du det som support, staget ser ut att ligga för djupt ner för att supporta toppskivan men du kanske lagt distanser emellan.
Hej Ola
Skivan skulle säkert kunna hållas på plats utan support, men jag misstänker att den hade böjt sig med tiden, så jag tog inte den risken. Jag har lagt distanser emellan topp skivan och supporten under :)

OK, tack för ditt svar, jag misstänker likadant och kommer nog att ha minst 2 tvärribbor under min toppskiva. Hur uppför sig festools mft bord, som väl helt saknas support förutom i kanterna? Med min erfarenhet av mdf skulle deras toppskiva inte hålla sig plan många veckor, men dom kanske använder bättre kvalitet på mdf eller tom hdf?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.