Fan phl...vad du är flitig och ligger i...man får ju värsta ångesten av att själv ligga o svulla i OS-soffan.....;)

Har bara skogs-TV -- då slipper man OS :)

• Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Städat telekomracket

Fipplat med ventilationsrör i badrummet. Börjat sätta gles i taket och beställt hem avloppsrör.

mexitegel skrev:
Skissat lite på vårens altanbygge och fått mina misstankar bekräftade av bygglovskontoret att det behövs bygglov. Misstänker dessutom att det blir knivigt att få det beviljat.
...men de kommande bygglovsreglerna förändrar ju saken. Så idag har jag skissat vidare :). Funderar nu på om det är snyggt med varmförzinkade inslag i räcket. Vad tror ni?

mexitegel skrev:
...Funderar nu på om det är snyggt med varmförzinkade inslag i räcket. Vad tror ni?
Det blir alldeles utomordentligt snyggt!
Inget flashig och blankt, bara ren brukskvalitet, dessutom mycket vädertåligt (y)

Precis! Det är ju snyggt med rostfria räcken med glasskivor, men att hålla det snyggt här på västkusten tror jag kommer driva mig till vansinne :). Till och med rostfritt syrafast får ju rostprickar...

Jag har tagit upp det i högsta instans nu i kväll, men huruvida WAF var tillräcklig eller inte får jag inte svar på förrän i morgon bitti. Det "sovs på saken" just nu :p

Redigerat:
Målade väggarna på källartoan. Täckte inte speciellt bra, får nog bli tre strykningar innan det blir jämt och snyggt :(

mexitegel skrev:
Precis! Det är ju snyggt med rostfria räcken med glasskivor, men att hålla det snyggt här på västkusten tror jag kommer driva mig till vansinne :). Till och med rostfritt syrafast får ju rostprickar...

Jag har tagit upp det i högsta instans nu i kväll, men huruvida WAF var tillräcklig eller inte får jag inte svar på förrän i morgon bitti. Det "sovs på saken" just nu :p
På 1970-talet tillverkade min salig svärfar ett ankare åt mig som varmförzinkades.
Han var lärare på en yrkesskola och det fanns ingen gräns för vad han och hans lärarkollegor kunde "fixa" :)
Nåväl, ankaret (en kopia av Danforth) var ju i sjön varje natt i Bohuslän och på Norska Sørlandet.
Aldrig ett spår av rost.

Men var lämnar du in grejer för förzinkning? Ca 1980 fanns det ett ställe i Kungälv som jag använde vid ett båtbygge. Varmförzinkning är grejen!

PS
Vad betyder WAF :surprised:

PS2
Svärfar var alltså lärare i VVS-teknk i Halmstad.
En av hans elever var Per Gessles far.
Per G. gav senare ut ett album med titeln "Son of a Plumber" :)
Svärfar var mycket kulturellt intresserad och kallades i småstaden "den vittre rörmokaren".
Saknar honom mycket :confused:

PS3
Aha, Wife Acceptance Factor

Redigerat:
Ja, det kan nog bli snyggt och hållbart. Tror det kommer matcha den nya markstenen bra också.

Det finns ju ett gäng zinkar runt om göteborg vad det verkar så det ska säkert gå att komma överens med någon av dem. Tack för tipset om kungälv, ska kolla upp det!

MathiasS skrev:
...och vips så var taket spikat, t-dyckerten spacklad och taket målat två gånger. Dewaltpickan fungerade utmärkt. Preppat för lite ljud.

[bild]
MathiasS - Ser att du satt gips på källarväggarna, får man fråga hur du valde att göra? Luftspalt? Ventilerat?

WAF - wife acceptans factor :)

Edit: Va för sen ser jag

Ritat klart konstruktionen för uterumet, samt detaljritningar och kaplistor.

Nu väntar vi på våren, och bygglovet :cool:
Uterum 2014-02-11 (1xdörr) detalj.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

slacker skrev:
MathiasS - Ser att du satt gips på källarväggarna, får man fråga hur du valde att göra? Luftspalt? Ventilerat?
Luftspalt, plåtreglar, osb, gips. Väldigt välventilerat pga att jag har rörinstallationer bakom och i väggen och jag har ingen isolering i denna vägg heller.

MathiasS skrev:
Luftspalt, plåtreglar, osb, gips. Väldigt välventilerat pga att jag har rörinstallationer bakom och i väggen och jag har ingen isolering i denna vägg heller.
Tackar - Jag har ju samma planer då det blir för stort projekt att putsa om alla väggar samt att jag vill dölja el/vatten. Tänkte mig dubbelgips på plåtregel med luftspalt till taket som även det skall sänkas och ventilera det hela med en PAX eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.