44 243 läst · 324 svar
44k läst
324 svar
Tips på fyrhjulsdriven bil?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Bra försök men det där är precis vad jag inte letar efter. Att glida runt i en el Camino eller Ranchero är säkert rätt för vissa men för mig saknas karaktären, faktiskt på samma sätt som det saknas (obs: för mig) i en Jeep G C.MathiasS skrev:
Synd också att jänkarna aldrig fattade att göra den AWD från fabriken, och entusiasterna som fixade det problemet missade istället att behålla personbilshöjden (på de jag sett iaf.). Avsaknaden av fyrkrafs gör den dessutom kraftigt OT i tråden, men jag förstår att du missade den detaljen, går man och köper en sänksåg utan klyvkniv bara för att det ska matcha resten av L-boxx-stapeln, ja då har man ett synsätt som inte inkluderar att ta höjd för viktiga detaljer. Själv brukar jag låta funktionen styra mer än märket, och i just sågfallet råkade det, som du ju vet, bli svartgrönt _med_ klyvkniv...
Men för att återgå till topic: om TS vill ha en lite mer turn-key solution så är kanske ingen av dessa "ute:s" det bästa alternativet. Som du sett i tråden finns det många vettiga alternativ, och att få konsensus i en så bred fråga med så många religioner kommer nog aldrig att ske. Jag stod inför samma funderingar själv när jag flyttade lite längre ut i obygden, och bara att göra rätt val mellan en personbil med AWD och något från SUV-segmentet tycker jag är svårt, de har båda sina poänger och nackdelar. Det rationella är väl att gå på lite statistik kring hållbarhet och totalekonomi, men det är svårt att hålla sig till tycker jag...
Redigerat:
Medlem
· västragötalands
· 193 inlägg
Toyota Hilux årsmodell 2006 till 2010, dubbelhytt och kåpa över flaket. Dom åker man bra i och man tar sig fram överallt. Ligger över budget i inköpspris men är billig att äga.
Har själv en 08:a som jag är grymt nöjd med.
Har själv en 08:a som jag är grymt nöjd med.
Jo jag misstänkte just att DU inte tänkte längre än siluetten och så verkade ju caminon ha fler korrekta attribut - är det inte lite hill billy varning där norr om stan?ullberg skrev:Bra försök men det där är precis vad jag inte letar efter. Att glida runt i en el Camino eller Ranchero är säkert rätt för vissa men för mig saknas karaktären, faktiskt på samma sätt som det saknas (obs: för mig) i en Jeep G C.
Synd också att jänkarna aldrig fattade att göra den AWD från fabriken, och entusiasterna som fixade det problemet missade istället att behålla personbilshöjden (på de jag sett iaf.). Avsaknaden av fyrkrafs gör den dessutom kraftigt OT i tråden, men jag förstår att du missade den detaljen, går man och köper en sänksåg utan klyvkniv bara för att det ska matcha resten av L-boxx-stapeln, ja då har man ett synsätt som inte inkluderar att ta höjd för viktiga detaljer. Själv brukar jag låta funktionen styra mer än märket, och i just sågfallet råkade det, som du ju vet, bli svartgrönt _med_ klyvkniv...
Men för att återgå till topic: om TS vill ha en lite mer turn-key solution så är kanske ingen av dessa "ute:s" det bästa alternativet. Som du sett i tråden finns det många vettiga alternativ, och att få konsensus i en så bred fråga med så många religioner kommer nog aldrig att ske. Jag stod inför samma funderingar själv när jag flyttade lite längre ut i obygden, och bara att göra rätt val mellan en personbil med AWD och något från SUV-segmentet tycker jag är svårt, de har båda sina poänger och nackdelar. Det rationella är väl att gå på lite statistik kring hållbarhet och totalekonomi, men det är svårt att hålla sig till tycker jag...
Faktum är att en Gc saknar allt utom funktion. 3500kg dragvikt,v8 som andas fritt, lågväxel, diffbromsar. Fast det är ju å andra sidan den enda karaktär man vill ha, så då har den väl det också.....
Festoolen föll på att den var för plastig, trots klyvkniv. Punkt.
Redigerat:
Jag röstar på ett par snökedjor till nuvarande bil som en tillsvidarelösning. En thule-variant finns från 750:- på mekonomen, och är ett billigt sätt att testa om man faktiskt behöver en fyrhjulsdriven bil. Kedjorna jag länkade i filmen ovan kostar 3000. Går det bra så är det bara att köra vidare, men blir det för mycket framkomlighetsproblem och jävlas-med-snökedjor så vet man det, och kan byta till en fyrhjulsdriven bil.
Såklart inte, men fyrhjulsdriften var ju bara relevant när vägen är igensnöad till den grad att det blir svårt att ta sig fram med tvåhjulsdrift och grannbonden inte hade hunnit ploga. Det kan ju max handla om ett antal tillfällen per år då man måste lägga på snökedjorna.mycke_nu skrev:
Subaru eller Volvo AWD är väl det enda vettiga jag kommer på som är bra bilar och inte alldeles för oprisvärda som t.ex. Audi quattro, BMW xDrive m.fl. är.
Men nog tycker jag fyrhjulsdrift är värt att ha oavsett att det är dyrare och kostar mer i bränsleförbrukning. Det är en mycket trevlig feature när det är risigt väder ute som nog är värt en del pengar att betala för trots allt. Tycker jag.
Men nog tycker jag fyrhjulsdrift är värt att ha oavsett att det är dyrare och kostar mer i bränsleförbrukning. Det är en mycket trevlig feature när det är risigt väder ute som nog är värt en del pengar att betala för trots allt. Tycker jag.
Ja, vissa hustrur kanske inte har något emot att lägga på snökedjor i beckmörker och drivande snö när de kört fast på väg hem, men jag kan lova att de flesta, däribland min, har det.pelpet skrev: