3 271 753 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Nollan får väl gärna vara 2,5mm om nu spisen behöver den?Göran.W skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
I vägguttaget finns två ledningar, en fas där den elektriska spänningen (antalet volt) hela tiden växlar mellan plus och minus, och en nolla som inte har någon spänning alls utan är ansluten till jord. Kopplar man in en lampa i vägguttaget blir den ansluten mellan fasen och nollan. I ena ögonblicket flyter strömmen från fasen genom lampan till nollan, i nästa ögonblick flyter den åt andra hållet. Det beror på att fasen hela tiden växlar mellan att vara positiv och negativ, växelström.
Finessen med 3-fas är att ha tre olika faser som t.ex. dras fram till en villa. Varje fas växlar mellan plus och minus, men inte samtidigt. De ligger lite efter varandra i sitt växlande, så att de blir som mest positiva i tur och ordning tätt efter varandra.
Vinsten med trefas är att det aldrig blir större ström genom nollan än i en av faserna. Om alla faserna belastas exakt lika mycket flyter ingen ström genom nollan alls. Det värsta som kan inträffa (för nollan) är att alla apparater, lampor osv. som är påslagna är kopplade till samma fas (och nollan). Är sakerna som är påslagna jämnare utspridda mellan de tre faserna, flyter mindre ström genom nollan. Därför räcker det med en gemensam noll-ledning som inte behöver vara grövre än en enda av fasledningarna.
Finessen med 3-fas är att ha tre olika faser som t.ex. dras fram till en villa. Varje fas växlar mellan plus och minus, men inte samtidigt. De ligger lite efter varandra i sitt växlande, så att de blir som mest positiva i tur och ordning tätt efter varandra.
Vinsten med trefas är att det aldrig blir större ström genom nollan än i en av faserna. Om alla faserna belastas exakt lika mycket flyter ingen ström genom nollan alls. Det värsta som kan inträffa (för nollan) är att alla apparater, lampor osv. som är påslagna är kopplade till samma fas (och nollan). Är sakerna som är påslagna jämnare utspridda mellan de tre faserna, flyter mindre ström genom nollan. Därför räcker det med en gemensam noll-ledning som inte behöver vara grövre än en enda av fasledningarna.
Allvetare
· Östergötland
· 4 120 inlägg
Nja skulle jag vilja säga. Ingen regel som inte har några undantag. Vissa övertoner(som skapas av t.ex. switchad nätaggregat) kan faktiskt göra att det flyter mer ström i nollan än i faserna. Detta är dock extremfall t.ex. datahallar, evenemangsbelysnings o.d.Göran.W skrev:
Tack Mikael_L!Mikael_L skrev:
Ursäkta, jag är ingen elektriker så jag kan ha fel. Men Om du t ex installerar en inbyggnadsugn som vill ha en fas och en induktionshäll som vill ha två så borde väl i alla fall ugnen nyttja nollan?
EDIT: Om du kopplar in en hemmapulad "perilex till tre schukouttag" och sedan kopplar hällen till ett, ugnen till det andra och en spotbräda med 10 st 12 voltshalogen via en trafo till det tredje. Borde inte nollan belastas lite då?
Redigerat:
Ja, i de fall när BARA ugnen körs så belastas nollan.
Vid belastning från både häll och ugn kommer strömmen bara att gå mellan faserna och "ta ut" varandra.
Åtminstone i, som tidigare nämnts, en perfekt och linjär värld
Vid belastning från både häll och ugn kommer strömmen bara att gå mellan faserna och "ta ut" varandra.
Åtminstone i, som tidigare nämnts, en perfekt och linjär värld
Googlade och hittade kirchhoffs strömlag. Så jag får nog böja mig där.:xVikHe skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Här är en bild som åskådliggör det rätt tydligt.
Man kan se på den att ingen av faserna ligger på plus eller minus samtidigt utan är förskjutna 120 grader.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:3-fas-spänningar.svg
Man kan se på den att ingen av faserna ligger på plus eller minus samtidigt utan är förskjutna 120 grader.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:3-fas-spänningar.svg
Litet projekt jag var med och fixade till för ett tag sen. En polack som hade dragit elen i ett hus.
Inbyggt i kryputrymme. 12v och 230v blandat Man kan även se en kapsling med en kontaktor.
Utzoomning i krypet, har börjat rensa lite (där av svensk text på kablarna och wago 222)
Centralen i en normalstor 1.5 plans villa. 4.8Ω i förimpedans. Penledare tagen från ett spett nerslaget snett ner i sanden inne i krypgrunden.
Golvvärmekablarna i krypgrunden.
Lamputtag i köket med inbyggd dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggt i kryputrymme. 12v och 230v blandat Man kan även se en kapsling med en kontaktor.
Logga in
Skapa konto
Utzoomning i krypet, har börjat rensa lite (där av svensk text på kablarna och wago 222)
Logga in
Skapa konto
Centralen i en normalstor 1.5 plans villa. 4.8Ω i förimpedans. Penledare tagen från ett spett nerslaget snett ner i sanden inne i krypgrunden.
Logga in
Skapa konto
Golvvärmekablarna i krypgrunden.
Logga in
Skapa konto
Lamputtag i köket med inbyggd dosa.
Redigerat:
Diverse grejor jag stött på.
Service ledning i krypgrund, matade en radhuskejda. Inget fel på den enligt nätleverantören.
Så här går det när man gömmer dosor under trädäck.
Polsk byggström.
B16 med 1.5mm2
Matning till panna, glappkontakt.
Gammalt LVI element, glappkontakt.
Kunden ville att jag skulle "avsluta" dosan. Detta är i golvet.
Ok, inte el, men värt att visa ändå.
Problem med säkringarna på ett lantbruk...
Logga in
Skapa konto
Service ledning i krypgrund, matade en radhuskejda. Inget fel på den enligt nätleverantören.
Logga in
Skapa konto
Så här går det när man gömmer dosor under trädäck.
Logga in
Skapa konto
Polsk byggström.
Logga in
Skapa konto
B16 med 1.5mm2
Logga in
Skapa konto
Matning till panna, glappkontakt.
Logga in
Skapa konto
Gammalt LVI element, glappkontakt.
Logga in
Skapa konto
Kunden ville att jag skulle "avsluta" dosan. Detta är i golvet.
Logga in
Skapa konto
Ok, inte el, men värt att visa ändå.
Logga in
Skapa konto
Problem med säkringarna på ett lantbruk...
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Jösses..
Jag vet att jag använder lite mycket säkringar ibland. Men där ligger fan jag i lä. Härliga bilder på fulel.
Hade varit skitskoj om man kunde göra ett kollage med massa bilder och 2-3 rader text till varje bild. Så att man verkligen kan lyfta fram all dessa otäcka saker som döljer sig i vardagen.
Installatör: Polack / Svensson / Elektriker etc
Var: Stockholm. Villa.Lägenhet, dagis etc
Placering: Duschutrymme :
Fel: För låg ip klass. Felaktigt material. Dokumentation.
Orsak: Husköp, renovering, Brand. Dödsfall,
Jag vet att jag använder lite mycket säkringar ibland. Men där ligger fan jag i lä. Härliga bilder på fulel.
Hade varit skitskoj om man kunde göra ett kollage med massa bilder och 2-3 rader text till varje bild. Så att man verkligen kan lyfta fram all dessa otäcka saker som döljer sig i vardagen.
Installatör: Polack / Svensson / Elektriker etc
Var: Stockholm. Villa.Lägenhet, dagis etc
Placering: Duschutrymme :
Fel: För låg ip klass. Felaktigt material. Dokumentation.
Orsak: Husköp, renovering, Brand. Dödsfall,
Hur många grupper har ni sett som mest i en kopplingsdosa/takdosa?
En kompis gjorde ett feltänk och lyckades komma upp i 7 grupper.
Givetvis med gemensam nolla och jord.
En kompis gjorde ett feltänk och lyckades komma upp i 7 grupper.
Givetvis med gemensam nolla och jord.