ullberg
7 _grupper_? som enligt duvhålsprincipen måste betyda att någon förekom åtminstone tre gånger... Vilken säkringsstorlek på grupperna och vilken area på nolla och jord? Låter som att den kunde platsat här i tråden...

/U
 
Haha, inte mer än 6st fler än tillåtet ;)
 
Ullberg: Jag kollade inte så noga men jag är ganska säker på att allt är avsäkrat 10A och samtliga areor är 1.5mm2.
Dessutom ingen prio att fixa problemet. Så det kommer kanske bilder i tråden senare... I värsta fall på en kolhög :thumbdown:
 
C
Mnor skrev:
[bild]
Gammalt LVI element, glappkontakt.
Otrevligt! Så mycket för självslocknande plast. För jag antar att kolhögen har varit en väggdosa?
 
Dyra dosan = självslocknande
Billiga dosan = EJ självslocknande
Kanske värt att tänka på vid val av dosa
 
C
elmont skrev:
Dyra dosan = självslocknande
Billiga dosan = EJ självslocknande
Kanske värt att tänka på vid val av dosa
Fast LVI skickar väl med väggdosan? Och LVI är ju inte direkt billigaste märket... :|
 
Ett litet missförstånd från mig, jag tänkte på (apparat)dosan i väggen. :surprised:
 
Inter direkt farlig, hittat i ett skåp i sk offentlig miljö.
Fastighetschefen skakade på huvudet men det är åtgärdat nu.
 
  • LED trafo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Slugge och 4 till
  • Laddar…
Mnor skrev:
[bild]
Golvvärmekablarna i krypgrunden.
Är bilden på väggen en profetia om stundande tider? :)
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Mnor skrev:
[bild]
Han har iallafall fixat dragavlastning mha knut på SKX'en (y)
 
oobum skrev:
Är bilden på väggen en profetia om stundande tider? :)
Det är varningen till den som har tänkt göra ändringar i systemet.
 
L7a46ce.jpg

Såhär kan det se ut på ställen där man hämtar paket.

qfbzcNO.jpg

Lyfter man en undertaksplatta i samma lokal så finner man detta.

8IcH58l.jpg

Svensson gillar att hänga upp lampor.

6VfkWp7.jpg

Tänker folk verkligen att plåtblecket kan bli spänningsförande? Skyddsjorden fyller ingen funktion förövrigt.

qEMXuv4.jpg
p9DYewp.jpg

Suck... såhär gör man en riktig skarvsladd visst.

qz2kCLi.jpg
cNsLJgV.jpg

Hmm.


Kanske har laddat upp någon bild tidigare men men.
 
Lite små hål i golvet?
Tycker han snubben i TV-reklamen för Boxer eller vad det är som gör riktiga manhål gör mer rätt.
Framtidsäkrar :D
 
Fantastiska bilder. Har följt tråden lääänge och tror jag börjar ha sett det mesta och värsta nu. Med tanke på att detta bara är ett urplock av verkligheten och kanske omfattar en tusendels promille av hemmapuleriet (bara de riktiga klåparna) så är det väl ändå konstigt att inte fler dör i elrelaterade olyckor. Eller så skulle man kanske kunna säga att hempuleri inte är så farligt som alla vill göra gällande. Därmed inte sagt att man inte ska ha respekt för el.

Detta är bara min snabba reflektion av tråden och inte ett försök att starta en diskussion om hempuleriets vara eller icke vara. För detta finns andra trådar.
 
jeppeknaster skrev:
Fantastiska bilder. Har följt tråden lääänge och tror jag börjar ha sett det mesta och värsta nu. Med tanke på att detta bara är ett urplock av verkligheten och kanske omfattar en tusendels promille av hemmapuleriet (bara de riktiga klåparna) så är det väl ändå konstigt att inte fler dör i elrelaterade olyckor. Eller så skulle man kanske kunna säga att hempuleri inte är så farligt som alla vill göra gällande. Därmed inte sagt att man inte ska ha respekt för el.

Detta är bara min snabba reflektion av tråden och inte ett försök att starta en diskussion om hempuleriets vara eller icke vara. För detta finns andra trådar.
Om än det kan framstå så med tanke på nivån vet vi ju knappast med säkerhet vem som utfört de mycket blandade elinstallationerna i denna tråd. Ergo: någon direktkoppling till hemmapul behöver inte finnas, även om det ligger mycket nära tillhands att anta det, för de flesta av oss tror väl ändå att en behörig installatör besitter kunskaper som omöjliggör det mesta av detta.

Även ditt andra påstående kan vara svårt att leda i kausalitet, dvs att hemmapuleri inte är så farligt.

Icke desto mindre är det en mycket intressant och informativ tråd, särskilt när jag kommer på mig själv att titta på en bild och inte se några uppenbara fel. Då behöver man läsa på lite (hänga mer på el-forat). :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.