Förra året installerade jag en Effecta Lambda 35 och är extremt nöjd. Lagom stort vedmagasin, lätt att tända och mycket bra verkningsgrad (90%) oavsett vedkvalitet pga lambdastyrningen. Låg helt ok i pris också!
jag tror den pannan skulle passa dig jättebra!

• Gilla
thomasp
  • Laddar…
D09 skrev:
[bild]

Förlåt ;)

Ta det med mycket kärlek, alla idéer är bra :) kunde inte motstå min diagnos ;)
HAHAHA....skrattar så tårarna sprutar!

Hej,
jag har inte så mycket att säga om priserna men jag tror du siktar på en för liten anläggning. Mitt hus är något större än ditt, knappt 200m2 i två våningar men jag har å andra sidan ingen garagedel att värma upp, ganska likt ditt alltså. Jag har 3750 liter ackumulatorvolym och en Baxi 50kW. På sommaren eldar jag var 14:e dag för varmvatten och normala vinterdagar varannan till var tredje dag när det några minusgrader, att fylla tankarna tar 5 - 6 timmar och kräver ca ett och ett halvt ilägg. Jag är mycket nöjd med min anläggning (som jag byggt själv) och skulle inte vilja ha mindre volym eller panna. Jag tror du kommer att ångra dig om du satsar på nåt mindre än ca 3,5 m3 ackvolym och mindre än 50kW panna. Ekvationen är enkel; mindre tankvolym gör att du får elda oftare, lägre panneffekt gör att du får elda längre tid, mindre eldstad ger fler ilägg.

• Gilla
thomasp och 2 till
  • Laddar…
thomasliam
hej, ang tips på värmesystem....
Vi har en relativt nybyggd villa -2007 på 390m2. Huset har vattenburen golvvärme på nedanvåning samt i badrum 13m2 på ovanvåning. Halva garaget (20m2) är också uppvärmt med golvvärme. O
Ovanvåning värms upp av ett spiro rörsystem, ett värmebatteri är kopplat på spirorören, drivs av varmvatten från tre 750liters acktankar. Man får då varm luft som blåses ut i alla rum.
Detta spirorör system är också kopplat till en Supra kamin på 11kw, den är luftmantlad och ger 70 gradig luft som distribueras ut på 10 utblås, finns i varje rum. Kan värma huset ensamt vid behov.
Husets värmecentral består av en dansk 20 kw KSM panna, dessa kan elda det mesta som är brännbart. Den startar automatiskt, sotar sig själv osv. På vinter tömmer man sotet ca 1 gång per månad.
KSM pannan startas normalt upp vid 1 november. Den eldas för nuvarande med pellets som kostar 1kr/kilo. En kostnad för en riktig kall vintermånad i södra Sverige ligger på ca 1000kr (1000 kilo pellets) på våra 390m2.
Vi har därtill 4x30 rörs heatpipe solfångare på taket.
2013-09-28 14.09.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ksm1.jpg Solfångarna täcker allt behov av tappvarmvatten under stor del av året.
Så vi har faktiskt fått en riktigt bra lösning på uppvärmningen.
Kan hjälpa er med inköp av panna osv.
Med vänlig hälsning
Thomas Ystad

• Gilla
vidamic och 1 till
  • Laddar…
Vart köper du pellets för 1kr/kg. Jag köper 10ton av dig direkt, du kan lägga på 10% vinst, 11000kr.

• Gilla
thomasliam
  • Laddar…
Hej!
Installerade en Calmarpanna V-33 2002, är hel nöjd med den. Lätt eldad, stort ved utrymme, enkel styrning inget underhåll original keramik kvar fortfarande, inga mellan sotningar, eldar med ren björkved.
Lycka till med Ditt val.

• Gilla
skarle och 1 till
  • Laddar…
Nu skickar jag ut hakan ordentligt och har inte lusläst alla inlägg.
Då huset inte är byggt än kanske det finns chans att tänka helt annorlunda. Jag vet att det ärt svårt men försök.
Du har uppenbarligen egen ved och det är naturligt att använda den. Jag har eldat med ved men längtar inte tillbaka till det. Mycket jobb och passning. En rejäl ackumulatortank och panna med kapacitet är ett måste. Detta plus radiatorsystem kostar. Bygger man nytt idag vore passivhus en självklarhet. De fungerar bra om man vet hur de ska byggas. Merkostnaden för isolering, ventilation etc uppvägs av kostnaderna för värmesystemet. Jag myseldar i kakelugn och kan komplettera de få dagar på året det är riktigt kallt. Solfångare till varmvatten är inte fel.
Men om man nu har en massa ved gratis då? Gör dig en hacka och sälj den till de som redan har konventionella hus.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hej Har nyss bytt panna till mitt stora gamla hus. Satte in en effecta 35 kw panna med automatisk tubsotning som laddar 2250 liter. Enormt lättskött och fantastisk verkningsgrad. Värt att kolla upp för dej?

• Gilla
thomasp
  • Laddar…
Folk som blåser 200 m3 flis om året eller köper pellets för 1 krona tonet och eldar i något microfjärrvärmeverk.
Här har man tidigare suttit och funderat på om man skall köpa en ETA. Vilken småspelare man är! :)

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat med Maga general agent i Sundsvall? MA20E verkar lite i underkant för 170m2. borde ha minst minst MA31E. sedan varför solberedare när du redan ha en solslinga i ena tank?

thomasliam
Problemet med vedeldning är att veden måste införskaffas billigt/gratis för att det ska kännas lönt med jobbet....
Som jag sa tidigare använder vi solfångare 80% av tiden, vintertid 20 kw Stokerpanna KSM som eldas med billig pellets som kommer från avrens av säd, funkar exakt lika bra som vanlig pellets (har kört med vanlig pellets i 3 år), Avrens pelletsen kostar bara 1kr/kilo...pannan kan dock köras med havre, till och med elda ved i den, och andra bränslen som lokalt går att köpa billigt, tom barkpellets har vi kört i den (sintrar mycket).
Skulle jag idag byggt nytt hade jag direkt satt solfångare i kombination med automatisk pelletspanna....inget direkt jobb med denna anläggning...
se lite större KSM här...http://www.youtube.com/watch?v=OMVBRMmH8MA
Glömde säga, bygg innovativt, glöm tips från "de som kan o gamla vvs killar" de kör oftast med teknik som är förlegad....isolera ordentligt (ungefär som om du uppfyllde en standard som kommer om 25 år), bygg gärna med siporex (lättklinkers) supermaterial...
Tänk också att elen nästan alltid blir dyrare....
De flesta värmepumpar har dålig verkningsgrad när de ska utföra sitt jobb, dvs vid minusgrader....folk glömmer detta när de läser "5 ggr" inmatad effekt i reklambladen ... och då går elpatronen in i reserv....

Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
D09
thomasliam skrev:
Problemet med vedeldning är att veden måste införskaffas billigt/gratis för att det ska kännas lönt med jobbet....
Som jag sa tidigare använder vi solfångare 80% av tiden, vintertid 20 kw Stokerpanna KSM som eldas med billig pellets som kommer från avrens av säd, funkar exakt lika bra som vanlig pellets (har kört med vanlig pellets i 3 år), Avrens pelletsen kostar bara 1kr/kilo...pannan kan dock köras med havre, till och med elda ved i den, och andra bränslen som lokalt går att köpa billigt, tom barkpellets har vi kört i den (sintrar mycket). Skulle jag idag byggt nytt hade jag direkt satt solfångare i kombination med automatisk pelletspanna....inget direkt jobb med denna anläggning...
se lite större KSM här...[länk]
Uttrycket KSM har fått en ny innebörd ;) men lika upphetsande 😄😄😄

Grymma grejor

• Gilla
thomasliam
  • Laddar…
Laddpaket för 13000 till en Vedex 3300??? Vad ingår i detta paket. Har en Vedex 3000 och jag tror att den har samma system när det gäller laddning. Det enda de behöver är en laddpump (cirkpump) och en backventil. De måste förgylla produkterna för det priset.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Kanonkul med så mycket tankar, idéeer och erfarenhet. :) Har lite brådis just nu, men snabb bollning:

Jo, Effecta verkar ganska omtyckt och prisvärd. Ska jämföra den med de andra i samma klass. Finns bl.a. hos Billigtvvs såg jag.

Som jag tror jag förklarat tidigare är berg- eller jordvärme inte aktuellt. Så länge farsan är frisk (och jag med, för den delen) och vi har alla prylar blir det ved. Det gemensamma arbetet håller dessutom nere kostnaderna och håller skogen fin också.

thomasliam skrev:
De flesta värmepumpar har dålig verkningsgrad när de ska utföra sitt jobb, dvs vid minusgrader....folk glömmer detta när de läser "5 ggr" inmatad effekt i reklambladen ... och då går elpatronen in i reserv....
Ja, på samma sätt som att brinnande pannor har dålig effektivitet om de installeras fel eller inte har optimala förutsättningar ;). Installatörens kunskap och erfarenhet är alltid A och O för en väl fungerade anläggning oavsett typ.

Men jag håller helt med om att inte lyssna för mycket på de i branschen som vill installera på samma sätt som man gjorde för 10-20 år sen...

Vad gäller passivhusen så finns det många lycksökare som nog tyvärr kommer bidra till att dessa framöver kanske kommer anses vara de moderna problmenhusen. Ungefär som att man idag vet att man inte ska gjuta in tryckimpregnerade syllar i plattan :)

• Gilla
cagu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.