70 098 läst · 270 svar
70k läst
270 svar
Vedanläggning i nybygge. Råd och tips välkomnas.
Årsbehov på 200 m3 flis? Då värmer du väl ekonomibyggnader, garage, verkstad etc också? Ingen verksamhet? Inte momsregistrerad?SteffeM skrev:Precis så resonerade vi, jag behövde köpa en ny anläggning och mina föräldrar hade kanske 5-10år kvar på sin samt att de hade bara 1500l i acktank.
Efter räknat på det blev det inte dyrare, och nej vi fick inte några bidrag, och nej det går inte att skriva av uppvärmning till huset. Det som blev dyrare var kulvert kostnaden. Men vi ångrar inte det en dag, är nu inne på säsong fyra och det fungerar hur bra som helst. Vi tar också hit en flisare en gång per år som flisar upp årsbehovet på ca 200m3. Sedan är det bara att tömma asklådan och titta till pannan lite då och då under resten av året.
Har man dessa energibehoven är det definitivt helautomatisk flisanläggning som gäller.
Vad jag förstår så har din pappa en Solo innova? Det är ju annars en jättebra panna. Kvalitetsmässigt och funktionsmässigt lirar den i serien strax under Österrikarna. En Solo innova 50 finns till bra pris på rinkabyrör http://www.rinkabyror.se/artikel/perifal-solo-innova-50kw/?select=true och billigt vvs http://www.billigtvvs.se/produkter/100217/10002536/baxi-solo-innova-50kwthomasp skrev:Vad jag menade med att det inte är aktuellt är pga att mina föräldrar köpte ny vedanläggning för kanske fem år sedan och lär därför inte göra någon mer stor uppgradering så länge de lever. (Oj, jag fick nästan stanna upp där i tanken. Det lät hårt, men det är nog tyvärr sant.) Ska vi fortsätta samarbeta så är det ved som gäller, eller åtminstone ved som råvara. Klart man kan flisa, men det blir ju en merkostnad eftersom vi ändå behöver ha kvar maskinparken för veden.
Var köper man sin vedanläggning bäst/billigast då, tro? Huskvarna-tankarna får jag givetvis kolla upp. Panna beror ju på märke såklart, men funderar på om man ex. kan hitta kulvertrör och kopplingar, shunt, laddomat, styrning... den typen av prylar, på ett och samma ställe. Spara pengar är skönt men det måste vara lite logiskt också. Det verkar ju å andra sidan inte skilja så mkt på de prylarna ute heller. Panna, tankar och installationsarbete är väl det som diffar mest.
Om det blir en större Atmos: Polen
ETA/Hargassner: svensk ÅF
Nibe, VB, CTC, Effecta, Calmar/Trebema: Ahlsells eller Billigtvvs.se
Maga: svenska ÅF
För 25 tusen till över innovan får du en ETA sh 40. Då får du större vedmagasin, spaksotning och lambdasond. Tycker du Innovan är svårsotad så kommer du jubla över ETA...
Har en släkting som också grävde kulvert mellan huset och satsade på en ordentlig flisanläggning. Gör preics som du och går och klappar pannan lite då och då. Inte mer. Han är precis hur nöjd som helst.SteffeM skrev:Precis så resonerade vi, jag behövde köpa en ny anläggning och mina föräldrar hade kanske 5-10år kvar på sin samt att de hade bara 1500l i acktank.
Efter räknat på det blev det inte dyrare, och nej vi fick inte några bidrag, och nej det går inte att skriva av uppvärmning till huset. Det som blev dyrare var kulvert kostnaden. Men vi ångrar inte det en dag, är nu inne på säsong fyra och det fungerar hur bra som helst. Vi tar också hit en flisare en gång per år som flisar upp årsbehovet på ca 200m3. Sedan är det bara att tömma asklådan och titta till pannan lite då och då under resten av året.
Yes, farsan har en Baxi S.I. Och visst, det är nog en bra panna. Mitt problem är närmast att det finns för mycket att välja mellan...
ATMOS dc40SF verkar rätt prisvärd. Ngt billigare och klenare än Baxis 50 men rymmer 50 liter mer ved. Undrar vad den Atmos-modellen kostar i Polen. Nån som vet eller har tips på bra sida? (Ska googla lite, men ifall att.)
Jag kollade vad tre modeller kostade på Billigtvvs, Rinkaby och på mitt Ahlsellskonto. På två av tre var BVVS billigast, tätt följda (väldigt tätt) av Ahlsells och sen R nån tusing över dem. Vet inte hur det är med R, men de två andra har fraktfritt vid större köp också. Kan mkt väl bli att jag köper därigenom.
ATMOS dc40SF verkar rätt prisvärd. Ngt billigare och klenare än Baxis 50 men rymmer 50 liter mer ved. Undrar vad den Atmos-modellen kostar i Polen. Nån som vet eller har tips på bra sida? (Ska googla lite, men ifall att.)
Jag kollade vad tre modeller kostade på Billigtvvs, Rinkaby och på mitt Ahlsellskonto. På två av tre var BVVS billigast, tätt följda (väldigt tätt) av Ahlsells och sen R nån tusing över dem. Vet inte hur det är med R, men de två andra har fraktfritt vid större köp också. Kan mkt väl bli att jag köper därigenom.
Nu blir det dubbelpost här, sorry. Men priserna på Kotly.com ligger 40-70 % under de svenska på Atmos pannor. Visst krävs det en del research och planering innan man sätter sig i bilen, men på de pannor jag kollar på sparar man drygt 20 papp. 50 GSX, ex. 21 000 billigare. Vet inget om den serien då den väl är rätt ny,men bra priser hur som.
Finns det kap att göra på ex. ETA och Hargassner i ex. Tyskland eller Österrike, tro?
Och hur är det i tullen, drabbas man av moms och andra avgifter om man stannar/stannas, eller är det helt lagligt att köpa grejer där nere och köra hem det?
Finns det kap att göra på ex. ETA och Hargassner i ex. Tyskland eller Österrike, tro?
Och hur är det i tullen, drabbas man av moms och andra avgifter om man stannar/stannas, eller är det helt lagligt att köpa grejer där nere och köra hem det?
Köper du på företaget ska väl dom redovisa momsen, du ska uppge att du handlat momsvara i annat eu land.thomasp skrev:Nu blir det dubbelpost här, sorry. Men priserna på Kotly.com ligger 40-70 % under de svenska på Atmos pannor. Visst krävs det en del research och planering innan man sätter sig i bilen, men på de pannor jag kollar på sparar man drygt 20 papp. 50 GSX, ex. 21 000 billigare. Vet inget om den serien då den väl är rätt ny,men bra priser hur som.
Dvs företaget som säljer redovisar momsen. Du redovisar / hintar skattemyndigheterna om att det har förekommit en sådan affär.
När du momsdeklarerar så fyller i en ruta att du köpt varor i annat eu land.
Dubbelkolla med skatteverket.
Borde ju vara en vinst i att hämta även österrikarna själva. Har svårt att tro att dom svenska återförsäljarna jobbar idellt
Sen kanske det är svårt att köpa direkt från fabrik och att du ändå åker på massa marginaler hos återförsäljare.
Min gissning är att fabrikörerna, precis som alla andra seriösa tillverkare värnar om sitt återförsäljarled och har ett vettigt upplägg kring prisbilden. Det är väl möjligen nån valutavinst som kan bli aktuell men denna går antagligen att tillgodoräkna sig även hos svenska åf.
Att trampa in på fabriken och tro att man ska kunna köpa sig en panna direkt i fikarummet är nog lika aktuellt som att trampa in på BMW-fabriken och göra detsamma..
Att trampa in på fabriken och tro att man ska kunna köpa sig en panna direkt i fikarummet är nog lika aktuellt som att trampa in på BMW-fabriken och göra detsamma..
KöP INTE en atmos 40 sf. Jag har en sån. Det är gamla modellen. Dålig faktisk verkningsgrad o lätt övertända,
Köp en gsx eller gse panna om du kikar på atmos. Modernare design både gällande primärluft o konvektionsdel.
Köp en gsx eller gse panna om du kikar på atmos. Modernare design både gällande primärluft o konvektionsdel.
jensaro:
Fast jag talar ju inte om att köpa direkt på fabriken utan av ÅF i landet varan tillverkas i. Det är ju inget ovanligt att prylar kostar mindre i landet de tillverkas i. För varje led man kan kapa, varav export med distribution är ett par, blir det billigare eftersom så gott som alla led har påslag. Moms och skatt på infört större gods har jag dock inte järnkoll på, men det är ju massor av saker som är mycket billigare att köpa i Östeuropa än här. Bygg- och badrumsvaror på varuhus där snittar ju, vad då, 30, 50 % under oss rakt av.
Anledningen till varför fler inte drar till Polens motsvarighet till IKEA och Bauhaus är ju en kombination av lathet och osäkerhet, inget mer. I takt med att informationen ökar, gör handeln det också. Jag vet inte exakt vad en Atmospanna man köper där nere kostar väl hemma, men det är tveklöst mindre.
Elffors:
Ah, ok. Tack. Jo, jag var ganska säker när jag kikade på att GSX:en var en nyare serie. Alla deras koder förstod jag däremot inte. S, SF, GSX, GSE, det finns ju en hel drös.
Fast jag talar ju inte om att köpa direkt på fabriken utan av ÅF i landet varan tillverkas i. Det är ju inget ovanligt att prylar kostar mindre i landet de tillverkas i. För varje led man kan kapa, varav export med distribution är ett par, blir det billigare eftersom så gott som alla led har påslag. Moms och skatt på infört större gods har jag dock inte järnkoll på, men det är ju massor av saker som är mycket billigare att köpa i Östeuropa än här. Bygg- och badrumsvaror på varuhus där snittar ju, vad då, 30, 50 % under oss rakt av.
Anledningen till varför fler inte drar till Polens motsvarighet till IKEA och Bauhaus är ju en kombination av lathet och osäkerhet, inget mer. I takt med att informationen ökar, gör handeln det också. Jag vet inte exakt vad en Atmospanna man köper där nere kostar väl hemma, men det är tveklöst mindre.
Elffors:
Ah, ok. Tack. Jo, jag var ganska säker när jag kikade på att GSX:en var en nyare serie. Alla deras koder förstod jag däremot inte. S, SF, GSX, GSE, det finns ju en hel drös.
Hej Vore det inte bättre att satsa på en VÄRMEPUMP typ bergvärme eller ytjordvärme om det går att gräva ner slang. Då slipper du och familjen och eventuella grannar föroreningen av luften. I och för sig kanske det går att få till en effektiv rökgasrening, men inte många väljer det alternativet. Axelman
🙀🙀🙀axelman skrev:Hej Vore det inte bättre att satsa på en VÄRMEPUMP typ bergvärme eller ytjordvärme om det går att gräva ner slang. Då slipper du och familjen och eventuella grannar föroreningen av luften. I och för sig kanske det går att få till en effektiv rökgasrening, men inte många väljer det alternativet. Axelman