98 530 läst · 415 svar
99k läst
415 svar
Synpunkter / erfarenheter på Hargassner vedpanna
Jo, har en manual till pannan som jag börjat läsa men har inte förstått kopplingsprinciperna än 😇jensaro skrev:
Låter som en bra grej att pannan styr det den kan det nog bättre än mig
Iaf under min lärlingsperiod.
Vedporr
Vill se mer.
Förresten blir det inte svårt att få någon själcirklation när man drar både tillopp och retur från tank i taket?
Vill se mer.
Förresten blir det inte svårt att få någon själcirklation när man drar både tillopp och retur från tank i taket?
Ja och vid avslutad eldning. Ialla fall på laddomat 21.
Jag vet inte hur ditt laddkoppel fungerar.
Kolla den här filmen på laddomat 21
http://www.youtube.com/embed/4FhcehmtEVo?rel=0&wmode=transparent
Fast ditt koppel sitter ju uppe på pannan så då kan det ju inte spela någon roll
My bad.
Jag vet inte hur ditt laddkoppel fungerar.
Kolla den här filmen på laddomat 21
http://www.youtube.com/embed/4FhcehmtEVo?rel=0&wmode=transparent
Fast ditt koppel sitter ju uppe på pannan så då kan det ju inte spela någon roll
My bad.
Laddkopplet är väl programstyrt att det pytsar in eventuell restvärme från pannan efter avslutad eldning. Så är det på min ETA också. Hur det blir vid strömavbrott vette tusan när det är shunt och motor på laddkopplet. Stannar väl i det läge shunten står i vid strömavbrottet?
Vet nån om det är automatisk återgång på ställdonen för tilluften? Isåfall blir det ju pottätt vid strömavbrott och elden slocknar kvickt så vitsen med självcirk är marginell.
Minns inte riktig hur det var löst men eftervärmen i pannan kan pytsas in i tanken om det efter en stund efter avslutad eldning är kallare i tankbotten än i pannan samt att pannan inte är kallare än tanktoppen. Efter lite grubblande inser jag att det knappast pumpas in i botten...🐴
Minns inte riktig hur det var löst men eftervärmen i pannan kan pytsas in i tanken om det efter en stund efter avslutad eldning är kallare i tankbotten än i pannan samt att pannan inte är kallare än tanktoppen. Efter lite grubblande inser jag att det knappast pumpas in i botten...🐴
Ha ha nu kommer jag inte ihåg vad röris sa men tror det var att blir det strömavbrott så stängs pannan i båda ändar, den dödar elden helt enkelt.jensaro skrev:Vet nån om det är automatisk återgång på ställdonen för tilluften? Isåfall blir det ju pottätt vid strömavbrott och elden slocknar kvickt så vitsen med självcirk är marginell.
Tror den ska vara byggd för att förhindra självcirkulation, men jag är lite seg i kolan idag
Stackars röris, kom inte iväg förrän runt 21:30 och lyssna på mitt tjöt