Det är väl laddkopplet med laddpump och shunt och pump till systemet. Gissar att samtliga parametrar styrs från pannan. Har du ingen manual? Pumparna gissar jag ska stå i Auto.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
jensaro skrev:
Det är väl laddkopplet med laddpump och shunt och pump till systemet. Gissar att samtliga parametrar styrs från pannan. Har du ingen manual? Pumparna gissar jag ska stå i Auto.
Jo, har en manual till pannan som jag börjat läsa men har inte förstått kopplingsprinciperna än 😇

Låter som en bra grej att pannan styr det :) den kan det nog bättre än mig :)
Iaf under min lärlingsperiod.
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Vedporr (y)
Vill se mer.
Förresten blir det inte svårt att få någon själcirklation när man drar både tillopp och retur från tank i taket?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Andreas_Hansson skrev:
Vedporr (y)
Vill se mer.
Förresten blir det inte svårt att få någon själcirklation när man drar både tillopp och retur från tank i taket?
Vet inte :/

Hur ska / kan man dra? :)

Mer porr kommer :)

Edit:

När används självcirkulation? Strömavbrott?
 
Redigerat:
Tror inte denna typ av koppel använder självcirk. Tror dom vänder flödet och trycker in slutvärmen i tankbotten om det finns förutsättningar för det.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
jensaro skrev:
Tror inte denna typ av koppel använder självcirk. Tror dom vänder flödet och trycker in slutvärmen i tankbotten om det finns förutsättningar för det.
Vågar man be om ett utvecklande i lärande syfte ? :)
 
Laddkopplet är väl programstyrt att det pytsar in eventuell restvärme från pannan efter avslutad eldning. Så är det på min ETA också. Hur det blir vid strömavbrott vette tusan när det är shunt och motor på laddkopplet. Stannar väl i det läge shunten står i vid strömavbrottet?
 
Vet nån om det är automatisk återgång på ställdonen för tilluften? Isåfall blir det ju pottätt vid strömavbrott och elden slocknar kvickt så vitsen med självcirk är marginell.

Minns inte riktig hur det var löst men eftervärmen i pannan kan pytsas in i tanken om det efter en stund efter avslutad eldning är kallare i tankbotten än i pannan samt att pannan inte är kallare än tanktoppen. Efter lite grubblande inser jag att det knappast pumpas in i botten...🐴
 
D09
jensaro skrev:
Vet nån om det är automatisk återgång på ställdonen för tilluften? Isåfall blir det ju pottätt vid strömavbrott och elden slocknar kvickt så vitsen med självcirk är marginell.

Minns inte riktig hur det var löst men eftervärmen i pannan kan pytsas in i tanken om det efter en stund efter avslutad eldning är kallare i tankbotten än i pannan samt att pannan inte är kallare än tanktoppen. Efter lite grubblande inser jag att det knappast pumpas in i botten...🐴
Ha ha nu kommer jag inte ihåg vad röris sa men tror det var att blir det strömavbrott så stängs pannan i båda ändar, den dödar elden helt enkelt.

Tror den ska vara byggd för att förhindra självcirkulation, men jag är lite seg i kolan idag :)

Stackars röris, kom inte iväg förrän runt 21:30 och lyssna på mitt tjöt ;)
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1378499546.866093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378499585.500325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378499604.466689.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rca1959 och 2 till
  • Laddar…
Blir det som i Carlsbergs reklam, när polarna kommer på besök? 😃
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
D09
jensaro skrev:
Blir det som i Carlsbergs reklam, när polarna kommer på besök? 😃
Ha ha ha kan verkligen se det framför mig
 
Gick det bra med första brasan? Brukar ju lukta lite "ny bil" innan man bränt ur den så att säga! :)
 
D09
Jannez69 skrev:
Gick det bra med första brasan? Brukar ju lukta lite "ny bil" innan man bränt ur den så att säga! :)
Gick kanonbra :)

Jo, luktade lite skumt, misstänkte stålet och damm/ fukt som bränns upp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.