Vad ligger du på för rökgastemp under eldningen? Min ETA drar på i början, runt 180 grader, men efter ett tag då överdelen av acktanken börjar bli varm reglerar den ner sig runt 150 grader. Nästan i lägsta laget kan man tycka men?
 
D09
Jannez69 skrev:
Vad ligger du på för rökgastemp under eldningen? Min ETA drar på i början, runt 180 grader, men efter ett tag då överdelen av acktanken börjar bli varm reglerar den ner sig runt 150 grader. Nästan i lägsta laget kan man tycka men?
Nu har man iofs bara testat systemet men inställningarna säger 225c om jag inte minns eller fattat fel :)

Sen kanske det ändrar sig beroende på hus pannan jobbar :)

Tror man kan få fram statistik på sånt :)
 
Hur tycker du pannan fungerar nu när du kört den ett tag?
 
225 grader är inte det lite högt? Dock bra för skorstenen givetvis! :)
 
D09
xdigger skrev:
225 grader är inte det lite högt? Dock bra för skorstenen givetvis! :)
Kan ha fel med 225, den reglerar efter olika faser verkar det som. Ska kolla lite mer på värdena som ska vara :)
 
Gör gärna det, intressant att veta ju! :)
 
D09
Jugend skrev:
Hur tycker du pannan fungerar nu när du kört den ett tag?
Ha ha har inte eldar så mycket, typ funktionstestat bara :)

Ingen värme på i huset än men det ska jag sätta på idag tänkte jag. Ack tanken är ju varm :)

Den är lättstartad, sköter sig själv, tydliga menyer på svenska med mängder av inställningar om man vill ha.

Jag ska börja sätta mig in i menyerna lite mer nu när värmen ska kopplas på.

Spontant så är känslan att den sköter sig själv, inte så mycket att tänka på :)

Fyll på ved, stäng luckan, välj tändning och gör något annat ungefär :)

Eller som jag... Står och trycker på displayen hela tiden ha ha
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 4 till
  • Laddar…
Menyer brukar av nån myska anledning ge sig själv efter ett tag.. ;)
 
D09
Det var jobbigt att sätta på värmen :)

Bara o knappa fram solen på inomhusdelen så var det klart :)

Man kan välja ett autoläge också men jag är inte mycket för att ställa in en massa grejor som veckour etc

Mer för det bara ska funka :)
 
D09
Nu var det varmt o gott :)
 
En annan fick ju glatt gå upp 3 på natten när pannan stormkokade därnere i källaren, det är lika roligt varje gång när alla rör är fulla av vattenånga och man fyller på vatten, konstigt att inte dottra vaknade, det bankade och lät i alla rör. ;)
 
D09
xdigger skrev:
En annan fick ju glatt gå upp 3 på natten när pannan stormkokade därnere i källaren, det är lika roligt varje gång när alla rör är fulla av vattenånga och man fyller på vatten, konstigt att inte dottra vaknade, det bankade och lät i alla rör. ;)
Fyfan, lät inte sköj

Undrar om jag skulle märka sånt

ska man sträva efter att ladda tanken 100% eller är det runt 90-95?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Äsch, har hänt några gånger förut, det som satte igång kokningen var att jag shuntade ut när pannan var uppe i 120 grader, då blandas kall och varmvatten och det blir lite livligt när det inte hinner med att kyla samt att trycket i systemet sjunker. Så länge jag inte gjorde nåt så bubblade det lite grann i röret till expansionsröret bara. ;) Det är jäkligt otäckt första gången, sen får man passa sig lite så inte nåt rör spricker, ty det kan hända och då är det ånga som kommer. Anledningen är att jag är ovan att elda utan acktank, därför det hände överhuvudtaget! :)

Du har väl kylslinga plus att den stryper när det blir för varmt, jag har tagit bort grunkan som stänger luckan eftersom jag inte vill pyrelda. Du får prova lite i omgångar, du lär dig med tiden hur mycket du ska stoppa i pannan för att systemet ska vara knökfullt, OM du märker att systemtempen stiger för mycket så shuntar man bara ut det i elementen så kyls pannan effektivt, brukar dock bli lite för varmt och gott i huset. ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Äsch, har hänt några gånger förut, det som satte igång kokningen var att jag shuntade ut när pannan var uppe i 120 grader, då blandas kall och varmvatten och det blir lite livligt när det inte hinner med att kyla samt att trycket i systemet sjunker. Så länge jag inte gjorde nåt så bubblade det lite grann i röret till expansionsröret bara. ;) Det är jäkligt otäckt första gången, sen får man passa sig lite så inte nåt rör spricker, ty det kan hända och då är det ånga som kommer. Anledningen är att jag är ovan att elda utan acktank, därför det hände överhuvudtaget! :)

Du har väl kylslinga plus att den stryper när det blir för varmt, jag har tagit bort grunkan som stänger luckan eftersom jag inte vill pyrelda. Du får prova lite i omgångar, du lär dig med tiden hur mycket du ska stoppa i pannan för att systemet ska vara knökfullt, OM du märker att systemtempen stiger för mycket så shuntar man bara ut det i elementen så kyls pannan effektivt, brukar dock bli lite för varmt och gott i huset. ;)
Som jag fattat det så sköter systemet alltihop med automatik, så egentligen borde man brassa på bara o se vad som händer :p

Ja, ett rör som springer läck låter inte trevligt... Undrar om man kan ångkoka korv he he
 
Jag tycker du ska prova så du vet vad som händer, dock tycker jag du ska vara beredd att shunta manuellt och vara beredd med varmvattenkranarna i huset.. :) När mitt ex bodde här så sket hennes grabb nästan ner sig när det började låta i rören, det kan vara ganska skrämmande om man inte är van.. ;)

Japp, dom går att ångkoka, men jag tror inte du vill ångkoka med dövatten. ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.