Om jag var du D09 så skulle jag bestämt välja en värmepump för samma pengar som din vedanläggning slutar på när du räknat ihop allt. Räkna till det priset också en ordentlig klyv, kanske en transportband, skyddskläder osv ....
Endast om jag fick veden gratis skulle jag välja en vedpanna . Nu eldar jag med ved ändå eftersom vi bor på vattenskyddsområde och valmöjligheter är starkt begränsade.
Visst är ved den billigaste energikälla men med tanke på hur mycket kringjobb och omkostnader det är så bör en värmepump bli en lockande alternativ, tycker jag.
gaia
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jag räknade på om jag köper bergvärme istället så får jag samma kostnader som om jag köper veden på ett ungefär om man räknar med sotare etc

Optimisten jag ;) räknar med att kunna bygga upp ett kontaktnät där jag kan trixa till mig ved :)

Bara för ngt år sen blev jag erbjuden flera lastbilslass med träd mot låg transportkostnad.. Dum o stressad av husbygget tackade jag nej men vill gärna få igång dom kontakterna igen :)

Det som talade för bergvärme var småbarn, anställning + eget företag samt evigt jobb med hus o tomt ;)

Menvafan, Har aldrig haft en vedpanna ;)
 
hehehe... du är en romantiker som ser sej själv med bar överkropp och svingande med en yxa :). No ja, vedpannans livstid är inte utan ende så du hinner byta till en pump när du har testat vedalternativ. Precis när du har skaffat de rätta prylar och kontakter och fått grep om eldningen så börjar pannan få ålderskrämpor och så kommer du att tänka på att avskaffa den :). jag tycker du tänker rätt om att få en lättskött panna och en bekväm anläggning.
Lycka till med valet!
gaia
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
gaia skrev:
hehehe... du är en romantiker som ser sej själv med bar överkropp och svingande med en yxa :). No ja, vedpannans livstid är inte utan ende så du hinner byta till en pump när du har testat vedalternativ. Precis när du har skaffat de rätta prylar och kontakter och fått grep om eldningen så börjar pannan få ålderskrämpor och så kommer du att tänka på att avskaffa den :). jag tycker du tänker rätt om att få en lättskött panna och en bekväm anläggning.
Lycka till med valet!
gaia
Ha ha den var bra ;)
 
D09
Jannez69 skrev:
[länk] :p
Hoppas verkligen hargassner kommer att matcha etas it system... Gillar den biten :)

Min mobil kommer inte känna sig komplett för den kan logga in sig på vedpannan :)
 
D09
Vad tycker ni om

Alupexrör AX25, AX20 för värme samt varmvatten?
 
Puh! Har äntligen läst hela tråden. Kul tråd:cool:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ser fram att fylla på den med lite praktiska erfarenheter efter sommaren :)
 
Och bilder i massor!

Så vi kan få stilla vårat begär, nördar som vi är!
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
D09
Gott, haft killarna på besök och dom gav ett bra intryck och dom hade även uppmärksammat att Husqvarna tanken inte höll 1,5 bar utan komplettering vilket isig är en merkostnad men hade inte varit roligt om tanken gått sönder i efterhand.

Så början av nästa vecka blir det o lägga ordern :)
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
D09
Gott, panna beställd och nästa vecka blir det pappaledighet och elmia besök för o kolla in den :)

Blev hv 40, 4m3 tank, 500 trycktank massa grejor jag inte vet vad det är ;) och trådlös innegivare som säger till min sambo när hon ska lägga på ved samt alupexrör för dold dragning i innertak :)

Fixar så att min Nibe får stå kvar så det blir 2 oberoende system med manuell växling vad man vill ha :)

Jävligt nöjd iaf och längtar efter att börja elda :)

Nästa vecka hoppas jag på skattepengarna, ska beställa veden på så man kan fylla vedboden jag håller på o bygger :)
 
Redigerat:
Blev det en kvarnatank eller har du köpt deras egna tankar? Skall bli mycket roligt att höra hur det här går.

Får komma ut och titta på din anläggning sedan när den är igång! :)
 
D09
Det blev en husqvarna, fyrkantig låda oisolerad.

får passa på att nämna att dom var riktigt bra att göra med på husqvarna gällande om man vill ändra mått, sen ska dom ha lite ris också för otydliga underlag. Var riktigt nära att beställa en acktank för öppet system. Det ar hargassnergubbarna som uppmärksammade detta. :)

Absolut, du är,välkommen :) hojtar till när det är dags att fylla på ved ;)
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1370630155.718708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1370612863.459532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1370613450.022617.jpg

Varit o tafsat på Hargassners pannor under Elmia Wood :)

Kändes robusta och bra :)

Dom fick ge mig en keps och en öl för att gå vidare ;)

Nedräkningen pågår :)
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Det var bra eller såg du något annat på Wood som du blev intresserad av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.